Ran

73%
Ran
Zámožný pan Hidetora se na oslavě svých 70. narozenin rozhodne rozdělit panství mezi tři syny. Nejmladší Saburo se ho pokouší odradit od ukvapeného rozhodnutí, ale pyšný a tvrdohlavý vládce se ho zřekne. Když se starší synové ujmou vlády, rychle se obrátí proti svému vlastnímu otci a začnou usilovat o úplnou kontrolu nad celým uzemím. Hidetora musí nakonec v krvavé bitvě opustit své vlastní království a vyrovnat se s důsledky násilné a kruté minulosti.



Pete69
Pete69
29 851 bodů
7
Pro oko Evropana jistě exotická podívaná a rozčeření všedních filmových vod. Film s krásnými kostýmy a skvělou výpravou. Na druhou spousta delších hlušších scén a tak trošku poblázněný starý vladař, který chvílemi působí nedůstojně. Pěkné scenérie, prazvláštní zvuky a moc hezká ukázka, jako to mohlo chodit mezi významnými japonskými rody. Nelituji nemalé porce času, které jsem u tohoto filmu strávil. 70%.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 280 bodů
6
První polovina naprosto perfektní ukázka gradace a variace na známý motiv "sůl nad zlato". Po starcově zešílení se to ale mění ve zmatenou nikam nemířící změť. Ke žluté a červené armádě přibývá modrá, bílá, černá. Nevím, kdo stojí na čí straně a proč, jakou moc má vlastně intrikující "švagrová" a co se děje. Stejně tak je podivné, že Akirův film z osmdesátých let vypadá úplně stejně jako ten ze čtyřicátých - proběhl u něj nějaký posun? Nevím - jsem zatím na začátku jeho filmografie a jsem zvědavý, co dál.
Sheldon
Sheldon
16 059 bodů
10
Velkofilm Ran (1985) je dalším zfilmovaným Shakespearem. Král Lear převyprávěný se starou japonskou legendou o třech šípech dostál v Kurosawově podání řady změn, z nichž změna pohlaví některých aktérů je zdaleka to nejmenší. Kurosawa ve filmu s moudrostí starého muže, který poznal svět nabízí sice efektní bitevní a krvavé scény, ale zároveň si neodpustí je komentovat v dialozích mezi jednotlivými postavami. Po neskutečném filozofickém úvodu, který by málokomu v komerčním velkofilmu prošel, nastává skvělý emotivní příběh, kdy budete častokrát jen nevěřícně zírat s otevřenou pusou. Bitevní scény jsou dechberoucí, ale jsou rovnocenné s komornějšími scénami – žárlivá scéna, která se v půli změní v milostnou s nabroušeným nožem patří mezi nejpůsobivější momenty snímku. Herecká představitelka Mieko Harada zde podává jeden z nejlepších hereckých výkonů, co jsem kdy viděl a i její poprava má neskutečný iracionální rozměr, který si evidentně ,,vypůjčil“ Tarantino do Kill Bill. Velkou zvláštností filmu je častá absence zvuku, která bitevním scénám dodává úplně jiný rozměr. Ran získal Oskara za kostýmy a byl nominován v kategoriích režie, výprava a kamera. Snímek vřele doporučuji ke shlédnutí a závěrečný obraz si vyložte po svém, ale pro mě je to jeden z nejlepších konců, co jsem viděl. Vyznění filmu Ran nemohlo nechat chladné ani kritiku ani diváky a došlo k velmi zajímavé situaci, kdy novinář Christoph Terhechte položil otázku Kurosawovi ve smyslu, zda smysl života spočívá jedině ve smrti a rozkladu, a to přivádí lidi k zoufalství, aniž by mohli z tohoto ďábelského kruhu vystoupit. Pětasedmdesátiletý mistr odpověděl:,,Měl byste se bránit tomu, chtít filmové dílo příliš analyzovat. Předpokládejme, že máte před sebou nádhernou vázu. Můžete vázu rozbít, abyste se dozvěděl, z jakého je materiálu. Pak se ale krása ztratí. Postavte vázu před sebe a jen se na ní dívejte.“

Dodatečné informace

Původní název:
(více)
  • Francie Ran
  • Francie
Premiéra v ČR:
1. 2. 1991
Distributor:
Pannonia Ent.
Země původu:
Francie, Japonsko