Lidé si stěžují, že v Oppenheimerovi nerozumí dialogům. Nolan to tak chtěl

Lidé si stěžují, že v Oppenheimerovi nerozumí dialogům. Nolan to tak chtěl
Oppenheimer | Universal Studios
Oppenheimer
Oppenheimer
88%
Magazín Insider tomu nyní věnuje samostatný článek. Nejedná se totiž jen o samotný hluk, jeho úroveň a konstantní přítomnost, ale i o nesrozumitelnost promluv postav. V komiksovém snímku Temný rytíř povstal mluví padouch Bane se zvláštním chrčivým škytáním přes obličejovou masku (jeho představitel Tom Hardy si na huhňavost projevu potrpí). Ve sci-fi Tenet hlavní hrdina i další hovoří často přes kyslíkovou masku.
V Oppenheimerovi sice nikdo nic na obličeji nenosí, nicméně i tak je občas obtížné rozumět dialogům. Stěžují si na to nejen starší diváci a divačky. Je pozoruhodné, že tak drahý film, jako je Oppenheimer, jehož produkční náklady se vyšplhaly na 100 milionů dolarů, má v jistém ohledu „špatný zvuk“. Dle scenáristy a režiséra Nolana jde však o dvojí záměr a nevyhnutelnost. Jednou technickou, jednou uměleckou.
Oppenheimer
Oppenheimer | Universal Studios
Zaprvé, Nolan rád točí na obří IMAX kamery, které jsou hlučné. Přestože se neustále pracuje na jejich odhlučnění, dokonale tiché nebudou asi nikdy. A pokud při natáčení zůstává jistý šum a hluk, musí se ve střižně překrýt hudbou, zvukovými efekty a ambientním hučením, jež je pro Nolana tak typické.
Christopher Nolan
Christopher Nolan

Režisér, Scenárista

Nolan však zachází ještě dále a pro Insider řekl doslova: „Rád používám záběry těch výkonů, které herci předvedli v daný moment, než abych to herce nechal později přemluvit.“ Takzvané
additional dialogue recording (ADR, pozdější nahrávání dialogů) pro něj není autentické. „Je to moje umělecká volba, s níž někteří lidé nesouhlasí, na což mají právo,“ dodává.
Nicméně se snaží publikum i uklidnit: „IMAX teď vyvíjí novou kameru, jež bude tišší. Skutečným průlomem je nicméně softwarová technologie, která umožňuje filtrovat hluk kamery. To se za posledních patnáct let, co je využívám, velmi zlepšilo. Takže je možné natáčet i některé intimní scény, což dřív nešlo.“
Oppenheimer
Oppenheimer | Universal Studios
Právě na intimní scény Nolan není příliš velkým expertem a v jeho filmech většinou chybí. V Oppenheimerovi je však pro změnu až překvapivě otevřená sexuální scéna, při níž plně obnažená milenka hlavního hrdiny cituje z Bhagavadgíty slavnou větu: „Stal jsem se smrtí, ničitelem světů.“ To však pobouřilo mnohé hinduisty, pro něž je kniha svatým textem.

I přes nesrozumitelnost některých dialogů a jistou „svatokrádežnost“ je Oppenheimer masivně navštěvovaný a předpokládá se, že třetí týden od premiéry překoná v USA tržby 200 milionů dolarů; celosvětově už má 425 milionů. To je na film s nejvyšší možnou nepřístupností R unikátní výsledek. Zvláště proto, že se nejedná o komiks, sci-fi ani fantasy, ale z velké části o konverzační intelektuální drama.

zdroje: Insider, Variety, Boxofficemojo