Vražedná práva: Seriál, na který je těžké přestat se dívat
Wes Gibbins je novopečený student právnické školy. Tak trochu náhodou se dostane do skupiny stážistů právničky a profesorky Annalise Keating. Wes se taky zamiluje do své pěkné, i když ne zrovna přátelské sousedky Rebeccy, která je tak trochu obviněná z vraždy jedné studentky. Wes zjistí, že ona studentka měla podezřele blízko k manželovi Annalise, Samu Keatingovi. Tak trochu svou profesorku vydíráním donutí k tomu, aby obhajovala Rebeccu. A aby toho nebylo málo, na konci pilotního dílu vidíme, jak Wes a jeho kolegové stážisti pohřbívají mrtvolu Sama Keatinga. Takhle si Wes pravděpodobně vysokoškolský život nepředstavoval.
Stážisté a mrtvola.
Je to komplikované, nebo vlastně banální? Vražedná práva (v originále příznačněji, ač bulvárněji nazvaná How to Get Away with Murder) sledují dvě narativní linie. První sestává ze současnosti, noci, kdy došlo k vraždě Sama Keatinga. Flashbacky nás vrací o tři měsíce dříve, kdy sledujeme nejen epizodické případy klientů Annalise, s nimiž jí pomáhají stážisté, ale i postupné odkrývání toho, kdo zabil studentku Lilu Stangard a co vedlo k vraždě Sama Keatinga. Což je záhada sama o sobě, protože ačkoliv divák ví, že je do toho zapletena čtveřice stážistů, neví, kdo vlastně zasadil smrtelnou ránu. A hlavně, z jakého důvodu. Obojí bylo zodpovězeno v zatím posledním, devátém dílu, přesto vyvstala řada nových otázek, protože tvůrci seriálu ví, jak své diváky navnadit.
Annalise Keating (Viola Davis) učí studenty, jak zdiskreditovat podezřelého.
Celý seriál plyne v rychlém, svižném tempu. Může za to především chytře použitý střih, který skáče mezi liniemi, i když někdy nadbytečně opakuje scény. První epizoda může působit jako neoriginální parafráze na příběhy o vraždících studentech. S přibývajícími díly ale divák zjišťuje víc nejen o celém případu, ale i postavách. Vyprávění nabírá rytmus a jejich epizodický ráz začíná hlavní děje symbolicky víc doplňovat, než od nich upoutávat pozornost. Napětí se stupňuje. Seriál má navíc naprosto vražedné cliffhangery. I přes jistou předvídatelnost některých dějů je těžké se přestat dívat.
Právě postavy jsou na celém seriálu nejvíc fascinující. Každá z nich má svůj vroubek (nebo rovnou vroubky), ale o to víc jsou, paradoxně, sympatické. Nejde o žádné svaté strážce zákona. Naopak. Ale každá z postav má své kouzlo, ačkoliv u některých to chce víc času, aby si je divák zamiloval. Annalise Keating (Viola Davis) může zpočátku působit jako stereotyp svérázné, nekompromisní černošky, nicméně její postava je velmi komplexní a získala si přízeň (nejen feministických) kritiků pro svou inteligenci, schopnost a zároveň citlivost. Wes (Alfred Enoch) většinu času působí jako
Herec Alfie Enoch si v seriálu zahrál Wese Gibbinse.
naivní štěně (jak ho i ostatní nazývají), nicméně chladnokrevnost, s níž se ujímá řešení vraždy Keatinga, je až démonická. Pravděpodobně nejcharismatičtější postavou je drzý, bystrý a lstivý Connor (Jack Falahee). Přesto ani on není povrchní a je fascinující sledovat jeho psychickou proměnu po Keatingově vraždě. Některé z postav sice jsou zobrazeny spíše černobíle (Asher v podání Matta McGorryho, známého z Orange Is The New Black), to se však může v budoucích epizodách změnit.
V souvislosti s postavami bývají Vražedná práva chválena za reprezentaci menšin. Polovina hereckého ensemblu hlavních postav (protože i přes počáteční zaměření na Wese nelze přesně určit jednoho hlavního hrdinu, řeč je tedy o kolektivním hrdinovi) jsou černoši. A nedochází tady ke stereotypnímu pojetí. Ani u Connora, který je gay, nestydí se za to a ještě toho zneužívá. Mezi vedlejšími postavami lze najít mnoho dalších zástupců etnických menšin, které upomínají na to, že Amerika je země přistěhovalců, což někdy bývá v seriálech ignorováno plejádou bělošských herců. Není se tedy co divit, že Vražedná práva získala tolik příznivců z řad nejrůznějších menšin.
Annalise bez paruky, jedna z nejikoničtějších scén v seriálu.
Ostatně o úspěchu Vražedných práv svědčí nejen přízeň kritiků i diváků, ale také několik nominací na televizní ceny, včetně Zlatách glóbů (Viola Davis v kategorii Nejlepší herečka v dramatické televizní sérii). Seriál se momentálně nachází v midseason pauze a do konce sezóny zbývá šest dílů. Desátý díl má vyjít 29. ledna. Pořád je tedy na co se těšit, čeho se bát. Zatím si tvůrci s příběhem i vyprávěcími prostředky pohráli a vytvořili trochu chaotickou (zpočátku), nicméně skvěle odstupňovanou a zábavnou dramedy. Otázkou je, jakým způsobem tvůrci seriál ukončí, kterým směrem se hodlají vydat a jestli se budou snažit o moralizující vyznění příběhu, jež by mu rozhodně neprospělo. Pokud si však zachovají ironický a nesentimentální podtón jako doposud, stanou se Vražedná práva ještě větší senzací a nezapadnou mezi plejádou právnických dramat a thrillerů.