Komediální detektivce s Tatianou Dykovou chybí humor i drama. Kreace známé herečky to nezachrání

Případy mimořádné Marty | Voyo
Francouzská předloha má venku druhou sezónu a víc evropských následovníků. Například na slovenské Markíze svéráznou vyšetřovatelku ztvárnila Táňa Pauhofová v adaptaci Marty Ferencové Výnimočná Nikol. U nás dostala příležitost Tatiana Dyková a duo režisérů Marek Najbrt, Tomáš Pavlíček. Z původní Morgan a slovenské Nikol se stala česká Marta, její seriál Nova přesunula z původně plánovaného televizního vysílání na svou online platformu Voyo. Venku jsou čtyři díly z osmi (každý týden přibude jeden) a již nyní je jasné, že se žádná výjimečná událost nekoná.
Tatiana Dyková
Případy mimořádné Marty | TV Nova
Marta je matka tří dětí, která si přivydělává úklidem. Dvojici mladších potomků jí hlídá nejstarší dcera nebo soused (Jan Novotný), takže Marta může po nocích vymetat policejní vyšetřovnu a jen tak mimochodem se po očku věnovat případům, které kapitán Kreiner (Roman Zach) se svým týmem řeší a bez Marty nikdy nedořeší. Svérázná žena má IQ 160, skvělého pamatováka, intuici a smysl pro dedukci. S ničím se nemaže. Když se jí při zběžném prolistování složky něco nezdá, napíše výsledky svého bádání na tabuli.
Jednou je prozrazena a po prvotním oťukávání a nedůvěře policisté pochopí, že by jim mohla pomáhat coby asistentka vyšetřování. Navíc Martě nechybí motivace, její přítel a otec nejstarší dcery před více než deseti lety záhadně zmizel a ona by chtěla vědět, co se s ním stalo. Tato linka se táhne všemi osmi díly a pro publikum jde nejspíš o jediný důvod, proč dát Martě šanci.
Tatiana Dyková, Roman Zach
Případy mimořádné Marty | TV Nova
Jednotlivé případy jsou totiž značně omšelé, řeší se v nich nevěra, zdánlivá nedorozumění končící zabitím a podobně. Řada scenáristických motivů a přístupů je velmi často mimo realitu, takže výsledek působí jako něco mezi nadsázkou a pokusem o vážně míněné drama. Tvůrci navíc případy a jejich vyšetřování píšou podle toho, jak Marta přemýšlí a dedukuje, nikoli z pozice vraha a oběti. Takže co v prvním díle na nějaký čas upoutalo pozornost a působilo originálním dojmem, ve druhém začne nudit a působit prvoplánově, návodně.
Případy mimořádné Marty herecky táhne Tatiana Dyková, která se chvilkami vrací do devadesátkové éry Indiánského léta (1995) či klubového mikrodramatu Šeptej (1999), v nichž se nudila, bezstarostně si užívala a nic neřešila. Přechody od vyšetřování případů k rodičovským povinnostem a emocionálně slabším chvilkám působí jako pěst na oko, ale ve druhé zmiňované poloze je Dyková uvěřitelnější a důslednější.
Tatiana Dyková
Případy mimořádné Marty | TV Nova
Humor se velmi často odvíjí od situací, v nichž figuruje její nejmladší dítě, které s sebou často bere na vyšetřování, případně ho vrazí policistům, aby se o něj postarali. Každý z dílů Případů mimořádné Marty má téměř hodinu a už po druhém dílu se okoukají, duo Zach – Dyková nepůsobí kromě výškového rozdílu dojmem zábavně špičkujících parťáků. O Zachově kapitánovi se navíc během první poloviny seriálu dozvíme minimum informací, takže jeho psychologický profil působí dost ploše.
Velká škoda, že Nova nedala režisérům Najbrtovi a Pavlíčkovi větší volnost, neboť autoři, kteří vždycky inklinovali k humoru, nadsázce a trapnu, mohli z předlohy vykřesat uvěřitelnější a divácky zajímavější mix situačního humoru, emocí a dramatu. Je to škoda, protože seriál nevypadá lacině a řemeslně nezvládnutě, autoři se pohybují v poměrně zajímavých interiérových a exteriérových lokacích, akce střídá klidnější pasáže, kdy si publikum spolu s Martou oddychne, tudíž má každý z dílů solidní tempo. S velkou pravděpodobností rozhodl limit předlohy a licenční podmínky, takže se autoři nemohli z televizního diktátu vymanit.
hodnocení: 35 %

Kinolog: Drama Ucho zničilo svého scenáristu, ale Bohdalová a ostatní vyvázli bez úhony

Jde o jeden z nejslavnějších filmů z minulého režimu, co skončily v trezoru. Nyní jde do kin jeho restaurovaná verze. Recenze se noří hluboko do minulosti, nachází nečekané paralely a ukazuje, v čem je Ucho nadčasový snímek.