Blu-ray: Drive - Řidič Ryan Gosling útočí na domácí kina (recenze)

Ryan Gosling | FilmDistrict
blu-ray-drive-recenze
FILM - 70%
Říká si Řidič (Ryan Gosling). Nerad se plete do cizích věcí, přes den se živí jako filmový kaskadér a po nocích vypomáhá za volantem zločinců. Jednoho dne se seznámí s krásnou sousedkou (Carey Mulligan) a rozhodne se pomoci jejímu muži. Tím se zaplete do nebezpečné akce, která ovlivní (a ohrozí) životy všech.
Přiznám se, že nepatřím k těm, kteří by Drive (2011) považovali za nějaký milník v rámci kinematografie. Podobně minimalistický Američan (2010) s Georgem Clooneym mi přišel v rámci vykreslení osamělosti, a následného boření této bariéry, přeci jen o něco zajímavější a lépe uchopený. To nic ale nemění na tom, že režisér Nicolas Winding Refn dodal filmu zcela jedinečnou atmosféru (nemalou roli hraje výborný soundtrack) a hned několik momentů stojí za to citovat. A pak jsou tu samozřejmě skvěle vybraní herci, kteří i s minimem dialogů předvádí bravurní výkony.
Drive je bezpochyby pozoruhodný způsob, jakým přistupovat k akčnímu žánru (sami tvůrci tak film označují) a navzdory mé kritice byste ho určitě neměli minout, protože podobně formálně vymazlených filmů se příliš nerodí.
OBRAZ - 80%
V rámci akčních scén, exteriérů a nočních venkovních scén je na tom film velmi dobře (i když sem tam mi přišlo, že se postavy příliš "vpíjejí" do prostředí). Horší je to se slabě osvětlenými interiéry, ve kterých je patrný šum. Je ale otázkou, do jaké míry je to dáno přepisem a do jaké samotným stylem natáčení. Drive, coby silně audiovizuální dílo, se každopádně v rámci obrazu dočkává více než solidní prezentace, která filmu nedělá ostudu.
ZVUK - 90%
Snímek disponuje fenomenálním soundtrackem, který často přehlušuje vše ostatní. Nejde nicméně o chybu, ale o tvůrčí záměr, s nímž byl film prezentován i v kinech. Automobilové honičky jsou excelentní a rozvibrují celou sestavu (hodně tím disk připomíná pátý díl Rychle a zběsile). Napětí je v některých momentech vyloženě ohlušující. Rezervy jsou dílčí (sem tam nějaký méně výrazný dialog, exteriéry mohly být v bednách živější). Pochvalu si zaslouží i dabing a to pro výborně zvolené hlasové obsazení všech postav.

BONUSY - 60%
Na to, že jde v zásadě o artovku, je bonusů překvapivé množství - na disku je rovnou devět kratičkých dokumentů, galerie obrázků, tv spot a trailer. Bohužel vše je součástí původní propagační kampaně, tudíž mají dokumenty věnující se natáčení a hercům hlavně pochvalný charakter ("on je tak úžasný", "natáčení bylo zážitkem", neumím si představit lepší tým" atd.). Nějaký opravdu komplexní pohled za kulisy tu chybí. Týká se to i galerie, která se skládá převážně z fotosek a plakátů. Na jedné straně je dobře, že se distributor snažil dodat na disk "aspoň něco", moc zajímavé to ale není.
POZNÁMKA
Snímek vychází v digibooku, který má 20 stran a jakkoli není špatný, do komplexnosti "knížek" od Universalu (Gladiátor, Čelisti) má daleko. Pár informací z natáčení, rozepsaný příběh a profily herců. Tím to končí. V podstatě jde o klasickou knížečku, na jaké jsme byli zvyklý u "lepších DVD", akorát tahle není vložená do plastu, ale slouží coby samotný obal edice.
S diskem jsem měl navíc určité problémy, které je třeba také zmínit. Po prvním vložení mi přehrávač nahlásil, že disk nelze přehrát. Podruhé již vše prošlo, film se ale sekal a samovolně přeskakoval kapitoly. Až na třetí vložení se mi podařilo, že snímek běžel plynule. Doufám, že šlo jen o nějaký chvilkový zkrat a nebudou něčím podobným trpět všechny vylisované disky.
CELEK - 75%
Dostáváme se ke konci a upřímně nevím, jestli disk doporučit. Z jasné koupě (nezávisle na tom, že film vnímám vlažněji, mu neodepírám pozici kultovky) se stalo mírné aha, u něhož si dobře rozmyslete, jestli vám za peníze stojí. Odfláklý Drive není, ale za ty samé peníze se dají sehnat lepší Blu-ray edice.
Obraz: 1080p 2.35:1, Zvuk: DTS HD Master Audio 5.1 anglicky, DTS HD 5.1: česky, Běžná cena s DPH: 699 Kč
Blu-ray film Drive koupíte s internetovou slevou na e-shopu www.filmarena.cz. Za zapůjčení disku k recenzi obchodu děkujeme.