O lidech a koních je poklidnou oddechovkou. Dramaturgové Primy se poučili ze svých chyb
O lidech a koních | FTV Prima
Seriál totiž zdánlivě navazuje na motivy, jaké jsme mohli vidět v ZOO, Slunečné či v Elišce a Damiánovi. Prostřednictvím hlavního hrdiny Adama (Marek Lambora) poznáváme uzavřené prostředí chovatelů koní. Jeho vztah k okolí se vyvíjí v závislosti na upevňování vztahů s pracovitým otcem (Michal Dlouhý), ráznou tetou (Lenka Vlasáková) i bratrem (Ondřej Kraus), zároveň od prvního dílu poznává svou potenciální novou lásku v mladé Valentýně (Darija Pavlovičová). Nicméně, jak to u primáckých romantických seriálů bývá, je tu Adamova přítelkyně Nella (Kristína Kanátová), která by jej nejraději viděla v prestižní firmě svého otce a o životě chovatelů koní nemá valného mínění. Hrdina má vážné dilema, zda volit mezi pohodlností a rodinou, a jako většina romantických hrdinů má i on svůj důvod, proč se od rodiny odstřihnout.
Třebaže je to ale důvod především psychologický, neplyne primárně z dávné křivdy, nýbrž z fyzického hendikepu – kvůli úrazu z dětství má Adam sníženou pohyblivost a poškozenou nohu a páteř, a tak se musel vzdát svého snu o kariéře žokeje. Jeho úraz seriál představuje jako omezení pro celou škálu úkonů i psychologický důvod na rodinný statek zanevřít, zároveň je využitý jako pozitivní prostředek k vykreslení jeho dobrých vlastností.
Seriál se často vrací do vzpomínek na jeho dětství poznamenané úrazem, takže vidíme zdroj jeho traumat i motivaci se k rodině nevrátit, zároveň jej ale poznáme jako hrdinu s vyvinutou empatií a určitou skromností. K obojímu mu pomáhá jeho hendikep, oboje tvoří jednu stránku jeho dilematu. Nicméně seriál si naštěstí nepotrpí na příliš vyhrocené vztahy, sází spíše na nezvykle poklidnou atmosféru. Podobná věc se dá říct i o ostatních postavách, jež často jednoduše definuje jejich pozice či jednoduchá charakteristika. Pro oddechový seriál to ale nemusí být na škodu.
Pro primácké seriály typická křiklavost jako by vzala za své, záběry přírodních scenérií tlumí vášně protagonistů. Ta největší citová pnutí zde ostatně zůstávají skoro nevyřčená, hrdinové trpí spíš tiše a tak nějak sami pro sebe. O lidech a koních v dosavadních třech epizodách ukazuje pár dramatických situací, pořád ale zachovává určitý pocit klidu. Konflikty se řeší poměrně rychle, během prvních tří epizod se neobjeví žádné promyšlené intriky a ani u postav, jež nemají být divákovi sympatické, nás seriál nenutí je nenávidět. Obzvlášť u seriálu z produkce Primy je taková změna velmi osvěžující.
Emoce postav jsou sice pro vyprávění důležité, nicméně nejsou důležitější než zklidňující prostředí statku, široké záběry plání a koně. To je ostatně další velký rozdíl oproti jiným seriálům. Tvůrci tentokrát dávají velký důraz na styl, používají detaily, záběr-protizáběr a celkově si víc hrají se střihem a kamerou. Zároveň do svého seriálu produkce obsadila lepší herce. Marek Lambora stále platí za tahák Primy a s rolí rozpolceného Adama se pere víc než důstojně. Michal Dlouhý se objevuje trochu nezvykle v roli patriarchy rodu a i když malinko podehrává, prakticky táhne roli na svém charismatu. Nakonec i ostatní herci jsou vedeni k přirozenějším výkonům.
O lidech a koních: trailer | FTV Prima
I když v rámci vztahů jde v seriálu celkem o dost, místy se zdá, jako by to nebyla pravda. Primě se podařilo vytvořit příhodnou oddechovku, počin, který nevyžaduje divákovo emoční vypětí. To je pro seriál výhodou i problémem zároveň. Díky až příliš pozvolnému tempu nemusí seriál udržet divákovu pozornost, a i když nepůsobí jako špatné dílo, nevzbuzuje ani nijak zvláštní chuť pustit si další epizodu. Je to produkt, který si na prima+ pustíte, poskytne vám relaxující pohled na líbivé přírodní scenérie a poslouží jako odpočinková záležitost. Otázkou nicméně je, nakolik jej diváci jako odpočinek budou vyhledávat.
O lidech a koních představuje ideální oddechovku. Konflikty se řeší rychle, vztahy se vyvíjejí pozvolně a přírodní scenérie jsou důležité tak akorát, aby nesklouzly do kýče. Nabízí se ale otázka, jestli té pozvolnosti není až moc a nedosahuje už hranic nudy. V každém případě se jedná o odpočinkovou věc, která od diváka příliš nevyžaduje, ale ani mu příliš nedává.