Emmanuelle ztratila vášeň. Hledání hanbatých stimulů ale 50 let po kultovním braku není pitomé

Recenze: Emmanuelle ztratila vášeň. Hledání hanbatých stimulů není ale 50 let po kultovním braku pitomé
Emmanuelle | Rectangle Productions
On i původní snímek od Justa Jaeckina, který vznikl na motivy stejnojmenné předlohy Emmanuelle Arsan, není hlavně dnešní optikou kdovíjak provokativní a explicitní. Jedná se o soft erotiku v duchu avantgardy z období, kdy všichni chtěli prolamovat tabu a především evropské publikum si žádalo umělecké znázornění všeho. V tom ale Jaeckin příliš nestíhal a stvořil nevinné exotické béčko o hrdince, jejíž francouzský manžel a vyslanec v Thajsku razí bohémské sexuální smýšlení. Emmanuelle se s pomocí několika nadržených žen i stárnoucího erotického poety dopátrává i jiné než nejpovrchnější podstaty sexu, ovšem konečná zjištění moc zajímavá nejsou.
Emmanuelle
Emmanuelle
42%
Remake, v němž kdysi zvídavou postavu elegantně ztvárňuje šestatřicetiletá Noémie Merlant z koprodukční biografie Tár či historické romance Portrét dívky v plamenech, se od celkem nedávné epochy experimentování a západní sexuální revoluce nápadně odtrhává. Volně přitom navazuje na motivy originálu, v němž se mužské postavy baví o sexu v letadle a hrdinka o něm následně fantazíruje. Právě takovou kratochvílí se nová Emmanuelle rozptyluje během letu do Hongkongu, kde jako kontrolorka hotelové kvality dostává od korporace za úkol nalézt nedostatky v perfektně organizované službě. Na záchodku si užije vášnivou chvilku s neznámým mužem a posléze poprvé naváže tichý kontakt s tajemným cestujícím a poté i rezidentem hotelu Keiem (Will Sharpe).
Emmanuelle: trailer | Vertigo International
Zatímco Emmanuelle sedmdesátých let se pohybovala v povrchně organizovaném prostředí se služebnými, kteří ji při sexu špehovali a následně se také odběhli vydovádět, nynější hrdinka žije v prostředí absolutního přepychu a milimetrově seřízených služeb. Zejména jakožto kontrolorce jí personál v čele s manažerkou Margot (Naomi Watts) nadbíhá a její život se skládá z nevzrušivé sterilní rutiny. Větší část civilizovaného světa už dnes ostatně žije v pohodlí, vše má na dosah a ani sex už všudypřítomným dopaminovým stimulům nestíhá, tudíž se o mládeži na základě různých studií často píše jako o asexuální.
Přesně to se zrcadlí v charakteru protagonistky, která následuje chvilkové vzruchy, ale už během nich na ni dolehne (znázorněno dramatickým utlumením okolních zvuků a přiblížením na detail), že zůstává nenaplněná. Její životní styl se pro změnu kontrastně zrcadlí v postavě Keie, jenž Emmanuelle svou distancovaností imponuje. Na rozdíl od většinové klientely, která se nechává obskakovat, totiž tenhle zcestovalý architekt vodních přehrad nemá žádnou vysledovatelnou rutinu.
Emmanuelle
Emmanuelle | Rectangle Productions
Hrdinka to zjišťuje pomocí komplexního kamerového systému budovy, který má dovoleno se zodpovědným zaměstnancem kontrolovat. Snad nevědomky ji přitahují voyeuristické vrtochy a na kameře vypozoruje také činnost tamní dívky, která chodí každý den k bazénu a do odlehlého přístřešku v zahradách si odvádí mužské klienty. Tato postava odkazuje k mladé dívce s lízátkem z původního filmu, která Emmanuelle učarovala svou přirozeností v sebeuspokojování – také tato scéna se zde variuje a protagonistka, již dle jejích slov při sexu v letadle uspokojovalo i nebezpečí přistižení, objevuje rovněž svou touhu být stalkována.
V těchto motivech se snímek nicméně příliš nepitvá a většinou je nechává ležet ladem, dokud je nemusí symbolicky zúročit během finále, kdy Emmanuelle s poněkud alternativní pomocí Keie konečně poznává erotickou slast. Příběh, jehož projekce zabere zhruba 100 minut, víceméně nikam nespěchá. V honosném prostředí, kde snad i psí lejno dopadává na podlahu posypané kaviárem, se spolu s hrdinkou až zenově pohybujeme v relaxačním orchestru dirigovaném zkušenou Margot, jejíž představa o smyslovém i fyzickém nabuzení spočívá v nepostřehnutelně detailní organizaci.
To samozřejmě protiřečí vášni, kterou by erotické filmy měly už z podstaty vykazovat a kterou v přítmí kinosálu vyhledává také publikum. V tomto ohledu ale cílená sterilita přesahuje žádoucí meze, ačkoli Daiwan nezanedbává pravidelný přísun decentních nahotinek. Scény, kdy koupající se Emmanuelle letmo pozoruje pokojový poslíček, nebo má hrdinka trojku s anonymním párem, ale slouží jen k vyplnění stopáže. Režisérka zdánlivě točí dekonstrukci klasické erotiky ve vztahu k moderní odtažitosti, ale v součtu následuje standardní schéma směřující k závěrečnému stimulujícímu sexu. Ten je na jednu stranu pěkně natočený a postavený na výměně zrcadlících se rolí – Emmanuelle náhle diktuje, organizuje a je dobrovolným objektem voyeurismu, zatímco dosud nezávislý Kei stalkuje a plní její vůli – ale emočně ani senzuálně nás nestrhne.
Emmanuelle
Emmanuelle | Rectangle Productions
Přístup k protagonistce je totiž natolik distancovaný, odvážné scény tak neodvážné a tempo rozmělněné do série lehce otupujících, stále stejně rytmizovaných scén, že film nakonec trochu zavání brakovou rozvolněností originálu. Docela zbytečná je například postava zahraničního producenta v podání Jamieho Campbella Bowera, která Emmanuelle pouze navede na finální noční odyseu s prvky Spalující touhy. Tajuplnost a tematickou vytříbenost Kubricka, jenž si ve svém poslední filmu také pohrával s prvky potlačované sexuality a satiricky podaných úchylek smetánky, ale Daiwan neatakuje ani zdánlivě. Emmanuelle funguje jako evropská festivalovka s prvky soft-erotického mainstreamu, jež ve svém sdělení není vůbec pitomá či přehnaně kýčovitá. Naopak je utlumená a nepřitažlivá (vyjma velmi dobré a atraktivní Merlant v hlavní roli) až běda. A to dnes zaujme málokoho.
Prohlédněte si také žebříček nejlepších erotických filmů podle uživatelů a uživatelek Kinoboxu.
60%
Bohémskými proutníky vytvarovaná erotická diva sedmdesátek se v tomto století hledá v luxusním hongkongském resortu, což lze nazvat kompetentní a ve vztahu k dnešní asexuálnější společnosti i promyšlenou nudou. Od erotického filmu, navíc s kořeny v brakovém exploatačním období, ale chceme přece jen něco odvážnějšího a méně odtažitého. Feminističtější tón by přitom nebyl ke škodě, kdyby hrdinka nebyla až tak pasivní a její finální uspokojení tak umělecky a analyticky načančané.
Jakub "lamps" Vopelka
Jakub "lamps" Vopelka