Zas ta samá křeč. Klíč svatého Petra je stejně bezradný jako všechny pohádky posledních let

Recenze: Klíč svatého Petra je stejně bezradný jako všechny pohádky posledních let
Klíč svatého Petra | Česká televize
Klíč svatého Petra
Klíč svatého Petra
56%
Štědrovečerní pohádka rozhodně není podměrečná produkce, je na ni vyčleněno slušné množství prostředků, jak ostatně poznáme podle úvodních titulků, kde se střídají české a německé instituce. A když se podíváme na objektivní kvality, musíme uznat, že se to projevuje – nejde na první pohled o mrtvolné ateliéry ani o archivní kostýmy. Slušnou část stopáže jsme pod oblohou. Zvuková a obrazová postprodukce vypadají vskutku k světu. Ne výjimečně, ale k světu.
Klíč svatého Petra: teaser trailer | Česká televize
Problém je pouze s tím, jak líně filmařsky je celý projekt řešený. Jak nenápaditou režii, osvětlení a rozestavení postav v obrazu máme před očima. Je nad slunce jasné, že nikoho ze štábu v nejmenším nezajímá hledat podnětná řešení, na scénu se prostě postaví kamera, před ni vedle sebe nastoupí herectvo a začne odříkávat polopatický dialog. Jedno jetí na každý záběr. Jen ať je to rychle hotovo.

Chceš za muže utopence, nebo vodníka?

Scénář je stejně tragický. Mrtvolný svět, který nedýchá a v nejmenším neevokuje, že existuje mimo záběr kamery. Příběh je založený na tom, že všechny postavy, včetně těch údajně chytrých, nejsou schopné základních logických úvah. Princezna je vykreslená jako inteligentní a vzdělaná, přesto podléhá stejnému klamu velmi průhledných proradných rádců senilního pana krále.
Letošní štědrovečerní princezna z Ulice Sára Korbelová o tom, jak se dospívá před kamerami
Rozhovory24. 12. 2023
Samozřejmě, že se děj točí okolo jejích nedobrovolných vdavek, protože toho bohdá nebude, abychom v roce 2023 představili konflikt, s nímž se může dětské publikum nějak ztotožnit. O její ruku pak usiluje utonulý mladík, který o ni vlastně nestojí. Jeho úkolem je pouze se svými třemi kumpány najít ztracený klíč svatého Petra, pokud chtějí do nebe. Jeho konkurentem je vodník, jenž ji sice upřímně miluje, ale po svatbě by ji musel utopit. Což není optimální.
Klíč svatého Petra
Klíč svatého Petra | Česká televize
Následná mela je moc komplikovaná, nesmyslná a přitom nudná, aby byla jakákoliv vůle ji tu rekonstruovat. Samozřejmě víme, že si princezna musí vzít utonulého mladíka, který na základě své dobrosrdečnosti odutone (opět velmi relevantní vývoj, který nám toho tolik dává do života). Stejně jako v případě minulých Janákových pohádek platí, že je v nich o řád méně pitvoření, než jsme u českých filmů pro děti zvyklí, což však jen odhaluje absolutní prázdnotu postav a překvapivou absenci jiného druhu humoru.

Zpět v bodě nula

Projektu chybí vášeň, zájem i snaha poctivě řemeslně exhibovat. A je skutečně pravda, že takové nároky na vánoční pohádky ani neklademe. Ale proč vlastně? Proč jsme normalizovali, že je v pořádku na Štědrý den sledovat nezajímavý příběh zpracovaný nezajímavým způsobem? Proč nechceme víc než jen plejádu toporných tváří, které jsou v lepším případě v křeči jedné pózy jako pan král Nárožný a pletichářka Remundová (kterou by mimochodem po tomhle extempore její matka Iva Janžurová mohla žalovat za krádež identity, protože jejich manýrismus je k nerozeznání) a v horším jim chybí jakýkoli náznak charakteru, jako jsou naše princezna Sára Korbelová a její nápadník Filip Březina.
Klíč svatého Petra
Klíč svatého Petra | Česká televize
Ani v jednom případě nejde nutně o chybu herců, protože je zcela patrné, že nedostali ze strany scénáře ani režie nic, na základě čeho by mohli vybudovat památný výkon. Filmařská a vypravěčská rezignace tu jedou na maximum. A smutné na tom je, že půjde nejspíš o jednu z lépe přijatých pohádek jednoduše proto, že ničím nevyčnívá a dají se u ní snadno rozbalovat dárky. Ale zase: vážně jeden z hlavních projektů České televize má splňovat tento antinárok? Že bude nevzrušivou kulisou, jíž rodina tak napůl nevěnuje pozornost? To je tak nedůstojné pro všechny zúčastněné!
Vracíme se ke každoročnímu problému, že je skoro nemístné na tuto produkci klást kvalitativní nároky, protože celý film je obklopený aurou hrdého antiumění a antikvality. Mnozí považují dokonce za nemravné a nevkusné, když se vytáhnou jakékoli nároky. Argumentuje se třeba tím, že film je pro děti a neměli by ho hodnotit dospělí, což je obzvlášť paradoxní. Tuto pohádku natočili dospělí a natočili ji podle vkusu dospělých. Líbit se bude dětem, jež ještě nedosahují skutečné lucidity, chybí jim ještě jakékoli nároky a stejně by reagovaly na změť pestrobarevných šmouh. Mají však radost z toho, když na jejich hlasité kreace pozitivně reagují jejich rodiče a prarodiče. Děti si rozhodně zaslouží víc.
30%
Jde o veletrh klišé a okoukaných motivů, které jsou bez ladu a skladu naházeny na sebe. Film o kus lépe vypadá, protože je na něj vyčleněno dost prostředků a technologie došla tak daleko, že je levné a snadné dosáhnout určité úrovně. Všechna aktivní tvůrčí rozhodnutí však byla učiněna výhradně ve jménu lenosti, nezájmu a snahy rychle to odbýt. A pokud někdo říká, že ne, tak to je možná ještě smutnější.
Martin Svoboda
Martin Svoboda
Stáhněte si mobilní aplikaci Kinobox.