Videorecenze: Film Bratři je jen o Mašínech a jejich bublině, doba v něm není zachycená

Bratři | CinemArt
Celý příběh podává jen z jejich perspektivy – co mohli vidět a vědět. Je to svět chlapců dospívajících v muže, kteří mají vzor ve svém otci, jenž byl v odboji proti nacistům a kterého mučili ve vězení a nakonec zastřelili. Všechna aktivita a i její brždění tedy vychází z rodinné dynamiky – naplnit odkaz otce a neublížit matce a sestře. Ani jedno se přitom nemůže povést.
Bratři
Bratři
70%
Bratři Mašínové ve filmu nepřemýšlejí a téměř nic viditelně neprožívají, ale jen konají. Občas je to rázná úspěšná akce, občas jsou sami zděšení, co používané zbraně dokážou. V ději překvapivě chybí dva základní momenty, kolem nichž se točí celá mašínovská debata: zabití svázaného policisty a zastřelení civilisty. O obojím se dozvídáme pouze nepřímo, nejsou ukázané.
Bratři – videorecenze | Kinobox
Jedná se o nekomplikovaný akční dobrodružný snímek, který neklade otázky a nezabývá se důsledky. Je natočený ve špičkovém řemeslném aranžmá, jaké jen vůbec dovolují podmínky české kinematografie roku 2023. V jistém smyslu však jde spíše o produkt než o umělecké dílo. Jednoslovný název, úderné věty na plakátu a v traileru, jasně uzavřený dějový oblouk se čtením dopisu otce z vězení. Ozbrojený boj proti zlu, dobové téma – zdánlivě ideální adept na Oscary. Až na to, že tento příběh je v zahraničí obtížně pochopitelný a jeho aktuálnost živá pouze v Česku.
Bratři se snaží tvářit neutrálně, i když mají o Mašínech jasno. Filmu by slušela upřímnost
Recenze24. 10. 2023
Tvůrci tvrdí, že jde o věčné téma „za co má smysl bojovat“ a vidí nejspíš paralelu s válkou na Ukrajině, kde velmoc napadne menší zemi. S trochou provokativnosti je však možné odpovědět, že útěk z území obehnaného dráty by připomínal mnohem víc chování Palestinců vůči Izraeli. Tam nicméně nepochybně paralela autorů nemířila. A obecně je to poučení, že historické paralely málokdy fungují.
Bratři mohli být ve své koncepci mnohem důslednější a ukázat hlavně to, že oni mladí muži, kteří se snažili dostat na Západ, chtěli vést válku za „osvobození Československa“, ale právě ve „svobodném světě“ ztratili iluze, protože Západ nechtěl vést třetí světovou válku. Místo toho však za pointu vydává samotný triumf útěku přes hranice.
Podívejte se na žebříček nejlepších českých filmů podle hodnocení uživatelek a uživatelů Kinoboxu.

Čtete nás rádi? Podpořte nás, prosím, v hlasování o Křišťálovou lupu. Děkujeme.