Sedm králů musí zemřít je zdařilým filmovým vyvrcholením seriálu Poslední království

Poslední království: Sedm králů musí zemřít | Netflix
Poslední království: Sedm králů musí zemřít
69%
Sedm králů musí zemřít nás vtahuje do dynamické a nejisté doby 10. století, v níž Anglie ještě není jednotná a ze všech stran někdo usiluje o dobytí území – Vikingové, Dánové a Sasové. Uhtred je sice v podání spisovatele Cromwella blonďatým potomkem Dánů a Sasů, v seriálu a filmu má nicméně tmavou kštici a v podání herce Alexandera Dreymona působí jako Brad Pitt, co se ne a ne usmát.
Sedm králů musí zemřít začíná útokem Vikingů na krále Edwarda. Ten umírá a jeho žena se synem prchají za Uhtredem, jenže i ten je po nějakém čase na svém sídle zajat a uvržen do vyhnanství. Sledujeme jeho utrpení po vzoru DiCapriova Revenanta, z něhož se pochopitelně dostane a nastoupí cestu odplaty. Uhtred to však nemá lehké, hovoří se o něm jako o neznabohovi, tudíž musí přesvědčit ostatní krále, aby ho nezavrhli a bojovali po jeho boku proti nájezdu Vikingů a Dánů v bitvě u Brunanburghu.

Únosy, intriky a vraždy

Poslední království: Sedm králů musí zemřít | Netfix
Sedm králů musí zemřít je vyvrcholením seriálu, který se promítal mezi roky 2015 až 2022 a získal si milionovou pozornost publika. Původně vznikl pod hlavičkou BBC, později ho však převzal Netflix, který stojí též za výrobou nejnovějšího filmu.
Nutno přiznat, že pro sledující budou události inspirované anglickým středověkem občas dost zmatené a nesrozumitelné, neustále se zde cestuje po anglickém ostrově, dochází k únosům, intrikám, vraždám, cizoložství a plánovaným únikům informací. A ačkoliv už autor knižních předloh neuváděl vše tak, jak se to skutečně stalo, povaha doby je vyobrazená poměrně přesně včetně řady kostýmů, tvrzí a válečných taktik.
Uhtred na sebe pochopitelně strhává většinu pozornosti. Působí jako vyhnanec, jemuž publikum fandí, oplývá vysokou inteligencí, vůdcovskými ambicemi a schopností spojovat, což ve výsledku ocení vladaři ostatních oblastí, kterým Dánové a Vikingové usilují o území. Oproti seriálové verzi navíc postava Uhtreda doznala vylepšení, dlouhé vlasy jsou tytam a bojovník dostal působivější „barbery styling“ s vystříhanou hlavou. Nepůsobí to směšně, spíš bojovně a pro dění filmu až démonicky.
Režisérovi Edwardu Bazalgettovi (Zaklínač, Pán času) se podařilo stylizovat pomyslné seriálové finále do podoby mimořádně temné podívané, v níž kromě odstínů šedé a hnědé téměř chybí jakékoli jiné barevné spektrum. Na druhou stranu však snímek oplývá solidní lyrikou, které tvůrci docilují i pomocí elektronické hudby. Poměrně nečekané, důmyslné a efektní.

Nášlapné bodáky, ostřílení mužové a nervy na uzdě

Sedm králů musí zemřít nepůsobí jako historií inspirovaná senzace za každou cenu, jak tomu bylo v případě Hry o trůny. Cesta k finální bitvě je pro hrdiny i publikum poměrně zmatená a roztržitá, samotný střet dvou armád je však vyobrazený velmi podrobně a důsledně pomocí použitých zbraní, nášlapných bodáků schovaných v trávě, koní s vlečným zařízením ukrytým v lesích a bezprostředního napětí před bitvou, kdy i ostřílení mužové v konfrontaci s krveprolitím ztěží drží nervy na uzdě.
Filmu lze vytknout scenáristickou roztržitost a občas přílišnou frenetičnost v rámci nakumulovaného děje. Na druhou stranu publikum nemá příliš prostoru se nudit a děj filmu Sedm králů musí zemřít tak příjemně uteče. Navíc to zvídavé divačky a diváky pobídne zapátrat v historii Anglie, aby se dopátrali témat, která je zaujala.
Poslední království: Sedm králů musí zemřít je zdařilým vyvrcholením předchozího seriálu, které si užijí jak ti, co mají pět sezón nakoukaných, tak ostatní, kteří zkrátka fandí filmové látce inspirované historií. V rámci žánru jednoznačně nadprůměr.
70%
Režiséru Edwardu Bazalgettovi se podařilo stylizovat pomyslné seriálové finále do podoby mimořádně temné podívané, v níž kromě odstínů šedé a hnědé téměř chybí jakékoli jiné barevné spektrum. Sedm králů musí zemřít nepůsobí jako historií inspirovaná senzace za každou cenu, jako tomu bylo v případě Hry o trůny. Film je zdařilým vyvrcholením předchozího seriálu.
Lukáš Král
Lukáš Král

Základní instinkt obsahuje vraždící lesby, litry spermatu a vtipy na úkor Hollywoodu