Idris Elba v očekávaném pokračování seriálu Luther dokázal, že jeho inspektora nezastaví pád z nebes ani vězení

Luther: Pád z nebes | Netflix
John Luther stále pracuje po londýnskou policii. Na silnici je nalezeno mrtvé tělo, jehož nález oznámil dospívající chlapec, který ale z místa činu zmizel. Jeho zoufalá matka žádá Luthera, aby jí slíbil, že ho najde. Zkušený policista to udělá, ale přesně v ten okamžik na sebe strhne pozornost sériového vraha, kterému se odhodlanost a přesvědčení vyšetřovatele ani trochu nelíbí a tuší, že by mu mohl v budoucnu zavařit. Sesbírá na něj proto všemožnou špínu a nechá Luthera obvinit z vraždy a porušování pravomocí veřejného činitele. John skončí ve věznici s nejvyšší ostrahou a vězni se třesou nedočkavostí, až si ho budou moci náležitě podat.
Jenže vrah udělá osudovou chybu a Luthera ve vězení kontaktuje. Přes rádio mu přehraje vraždu chlapce, kterého bývalý vyšetřovatel slíbil vrátit. Tím ho rozčílí a prozradí, že oběti budou přibývat. Ačkoli Luther nehraje úplně podle pravidel, stále stojí na straně zákona a hodlá mu v tom zabránit. Neprodleně proto kontaktuje policii. Problém je, že vrah rozešle nahrávky i rodinám dalších sedmi pohřešovaných dospívajících a pozve je na místo, kde jim předloží naaranžovaná mrtvá těla jejich dětí a následně je nechá shořet. Inspektorka Odette Raine, která případ převzala, nechce od Luthera nic slyšet. V jejích očích je zločincem a nechce s ním ztrácet čas.

Trailer: Luther: Pád z nebes

Luther: Pád z nebes | Netflix
Luther se tak uchýlí k jedinému možnému řešení, z vězení uteče a pustí se do pátrání po vrahovi sám. Mrtvol totiž přibývá, a když se jedním z rukojmích stane i dcera inspektorky, stojí před vyšetřovateli ten nejtěžší úkol. Nesmí začít hrát podle zločincových pravidel.
Luther: Pád z nebes má dvě hodiny a deset minut. Ale nudit se nebudete ani chvíli, snímek celou dobu drží skvělé tempo a neustále se něco děje. Postupně s Johnem odkrýváte jednotlivé spojitosti a zjišťujete motivy zločince, odhalujete jeho komplice a jak do sebe vše zapadá. Je to obdoba hry na kočku a na myš, jakou kdysi předváděli Sherlock Holmes a Moriarty. Luther zná od začátku identitu vraha, ví, jak vypadá, ale nejtěžším úkolem je dostat se mu na kobylku. Na přípravu svých zločinů měl přes jedenáct let a ve všem je o krok napřed. Chce, aby ho Luther honil, chce jím postrkovat jako figurkou na šachovnici. Proto stvořil vlastní organizaci Rudý bunkr, ve které může beztrestně páchat zločiny.
Andy Serkis
Andy Serkis – Luther: Pád z nebes | Netflix
Andy Serkis v roli hlavního padoucha opět předvádí naprosto skvělý výkon a dokazuje, že slizcí padouši mu skutečně jdou. Jen je škoda, že už mu nikdo nikdy neodpáře postavu Gluma. Minimálně ve scéně, kdy navštíví svou manželku, v něm tuto postavičku uvidí opravdu každý, kdo viděl Pána prstenů. Skvělý je ale i Idris Elba. Jeho Luther je mužem činu, který umí rozdávat rány, nebojí se je přijímat a ani udělat to, co musí. Samozřejmě za to mohou i jeho vnitřní démoni, kteří ho nejspíš nikdy neopustí a kteří ho nutí jít až na hranu. Přijít při akci o život by mu příliš nevadilo, spíš naopak.
Na Lutherovi je nejlepší surovost celého příběhu. Nejde jen o násilí a počet úmrtí (snímek je proto přístupný až od šestnácti let), ale i o to, co s sebou celý příběh nese. Většina zločinců je přesvědčená o své pravdě, ve svých činech nevidí nic špatného a zákony podle nich potírají jejich svobodu. Nemají problém si své skutky odůvodnit. A lidé jim to mnohdy nevědomky usnadňují.
Hlavním pilířem příběhu je, že zabíjet může kdokoli, pokud ho k tomu popostrčíte správným motivem. A vrah jich má díky moderním technologiím, kterých máme plné domovy, bohatou zásobu. Sbírá všechna dostupná data, informace a tajemství a následně je schopný vydírat úplně každého. Ale nejděsivější je, co všechno jsou lidé ochotní udělat pro to, aby se ostatní jejich tajemství nedozvěděli.
Cynthia Erivo
Luther: Pád z nebes | Netflix
Vysokou míru napětí podporuje i slušná dávka akce. Sekvence s mistry bojových umění však nečekejte. Muže Lutherova typu byste s největší pravděpodobností potkali někde v hospodě a přesně tak se i pere. Když vás někdo škrtí, asi nebudete přemýšlet, jak po vzoru MMA vyzkoušíte nějakou páku, ale píchnete ho vší silou do očí. A proti noži si zkrátka omotáte ruku tím jediným, co máte po ruce a zkusíte se chránit.
Tvůrci tak docílili vysoké míry realističnosti. A i v ní tkví ohromná sympatie vůči Lutherově postavě. Není černobílý, má mnoho vrstev, ale přesto víte, na čí straně stojí a že byste v okamžiku nouze chtěli mít po boku. Na nic si nehraje a nemluví, když to není potřeba.
A na tuto náklonnost k němu spoléhají i tvůrci, režisér Jamie Payne a scenárista Neil Cross, kteří se podíleli rovněž na vzniku původního seriálu. Nechali si totiž dostatečně otevřený konec na to, aby se mohl vrátit v nějakém dalším dobrodružství. To poslední stojí za to.
hodnocení: 75 %

Kinolog: Musíme si promluvit o Dominikovi Ferim. Stejně jako o Cosbym a Weinsteinovi

Soudní proces s bývalým politikem Dominikem Ferim je pro Česko podobně významný jako proces s producentem Harveym Weinsteinem v USA. Od počátku hnutí MeToo v roce 2017 jsme se ale už díky desítkám dokumentů dozvěděli mnoho o obětech sexualizovaného násilí. Dá se z nich naučit, co jako veřejnost nemáme dělat a říkat, a čemu naopak věnovat pozornost.