Staňte se úspěšným a nesmrtelným tyranem s tímto srozumitelným návodem od Netflixu

Jak se stát tyranem (2021) | Netflix
Jak se stát tyranem(How to Become a Tyrant) je americký dokumentární seriál natočený na motivy knihy The Dictator's Handbook od amerického spisovatele, politologa a profesora Bruce Buena de Mesquita. V této knize jsou zaznamenávána holá fakta o mocenských postupech, jak ti nejvýznamnější politici v historii dosáhli moci. Dokument, na němž se podílelo hned dvanáct producentů, přičemž jedním z nich byla hvězda ze seriálu Hra o trůny Peter Dinklage, s touto knihou pracuje skutečně originální a zábavnou formou.
Ve svých šesti epizodách po 25 minutách vysvětluje postupy, jaké zvolili ti nejvýraznější diktátoři 20. století, a ukazuje také to, jakých chyb se dopustili. Funguje to na principu jakéhosi výkladu podle učebnice a budete překvapeni tím, jak neuvěřitelně jednoduché to je.
Každá epizoda se soustředí na jeden podstatný krok k úspěšnému dosažení absolutní moci a podle nich se také jmenují. V první epizodě s názvem Chopte se moci se seznámíte s životním příběhem Adolfa Hitlera. Je to vážně zajímavé a poučné a hodlám tvrdit, že jsou zde informace, jaké jen tak nenajdete. V druhém díle Zničte nepřátele vás tvůrci seznámí s tím, jak naložit se svou mocí, nebo spíše, jak si ji udržet. Dokument zde pracuje s krutými postupy iráckého prezidenta Saddáma Husajna.
stante-se-uspesnym-a-nesmrtelnym-tyranem-s-timto-srozumitelnym-navodem-od-netflixu-5
Jak se stát tyranem (2021) | Netflix
Ve třetím díle Rozpoutejte teror získáte pár rad a tipů od bývalého prezidenta Ugandy Idiho Admina, známého pod označením řezník z Kampaly, jak být obávaným a udržet si lidi pod kontrolou. V další epizodě Přivlastněte si pravdu se vám naskytne detailní pohled na cenzuru nastolenou sovětským diktátorem Josifem Stalinem. A v posledních dvou částech s názvy Vytvořte novou společnost a Vládněte navždy se podíváte na postupy revolucionáře Muammara Kaddáfího a na to, jak se ze sebe rodina severokorejských Kimů udělala bohy.
stante-se-uspesnym-a-nesmrtelnym-tyranem-s-timto-srozumitelnym-navodem-od-netflixu-6
Jak se stát tyranem (2021) | Netflix
Musím říct, že jsem si každou epizodu naplno užívala. Nejen, že mě každý postup a detail šokoval tím, jak jednoduché to je, ale zároveň jak lehce se může historie opakovat. I když si myslíme, že jsme se změnili a neudělali bychom stejnou chybu jako Němci ve třicátých letech 20. století, je tomu právě naopak. Ve skutečnosti stačí lidem slíbit, že jeden muž odvede veškerou práci za ně a svést chybu na někoho jiného.
V původním znění nás navíc provádí příjemný hlas Petera Dinklage, který tomu dodává ten správný šmrnc a vám nezbývá nic jiného, než hltat každé jeho slovo. Navíc je vše vysvětlováno velmi srozumitelnou a naučnou formou, takže si biografické informace ohledně důležitých historických diktátorů snadno zapamatujete a ani chvíli se ve vyprávění neztratíte. Velmi zajímavou jsem shledala také samotnou atmosféru seriálu, jež se nese sice v naučném duchu, ale také je doprovázena kapkou sarkasmu a varování. Tvůrci nám zde sice odkrývají návod na to, jak se stát tyranem, je tam zároveň velké ALE.
stante-se-uspesnym-a-nesmrtelnym-tyranem-s-timto-srozumitelnym-navodem-od-netflixu-2
Jak se stát tyranem (2021) | Netflix
Jinými slovy, vždy je zde zachycen nějaký bod, který se sice zdá jednoduchý, pak tam ale stojí: „… ale budete muset udělat to a to.“. Tyranem se může stát sice každý, ale vážně je to něco, co dokáže psychicky zdravý člověk? Kdo by byl schopný vraždit a mučit jen pro to, aby se udržel při moci? Seriál si s těmito otázkami po celou dobu lehce pohrává a je to znát.
Díky všem těmto výše uvedeným vlastnostem, jimiž seriál disponuje, bych jej označila za skutečný skvost a dílo s přesahem. Všechny dokumentární seriály by měly být stejně zábavné, zajímavé, chytlavé a srozumitelné. Seriál Jak se stát tyranem je navíc provázen jednoduchou a velmi pěknou animací, pomocí níž je nám vyprávěno především historické pozadí a dodává to dokumentu mladistvost a uměleckou identitu. Samozřejmě se zde nesetkáte se všemi nejznámějšími tyrany, jakými je například předseda Komunistické strany Číny Mao Ce-Tung, chilský pravičák generál Pinochet, nechvalně známý premiér Kambodže Pol Pot nebo kubánský diktátor Fidel Castro. Neberu to ale jako nějakou velkou chybu, které se tvůrci dopustili. Cyklus působí uzavřeným, smysluplným, naučným, ale zároveň i stručným dojmem. Kdyby se snažili zachytit více osobností, přineslo by to spíše více škody než užitku.
stante-se-uspesnym-a-nesmrtelnym-tyranem-s-timto-srozumitelnym-navodem-od-netflixu-4
Jak se stát tyranem (2021) | Netflix
Seriál Jak se stát tyranem poučuje, baví, ale také varuje. Především před tím, jak je lidstvo nepoučitelné. I když žijeme v demokratické společnosti, ještě to neznamená, že se to nemůže velmi lehce změnit. Seriál je nyní v top 10 nejsledovanějších titulů na Netflixu, rozhodně mu dejte šanci i vy.
Hodnocení: 90 %