Recenze: Possessor - jeden z nejkrvavějších filmů roku neskrývá umělecké a intelektuální ambice
Possessor | NEON
Possessor je mou první zkušeností s tvorbou čtyřicetiletého Brandona Cronenberga, jehož první celovečerní počin Antiviral si odbyl premiéru v Cannes již před osmi lety. Letošní novinka, pojednávající o futuristické infiltraci těla i mysli do osoby hostitele, sklízela nadšené ohlasy z festivalu Sundance a řadila se k nejzajímavějším hororovým produkcím poslední doby, a to i díky účasti herců jako Jennifer Jason Leigh nebo Sean Bean. Zápletka se konkrétně točí kolem společnosti, která skrze mozkové implantáty dokáže propašovat do těla jiného člověka jejich speciálního agenta a následně jeho tělo přimět, aby páchalo štědře zaplacené atentáty na významné osoby. Jeden z hostitelů však nechce dát svou kůži lacino a začíná krvavý souboj identit, který připomíná Davida Cronenberga často v tom nejlepším možném světle.
Trailer:
Possessor
Pokud náhodou nemáte žádné zkušenosti s tvorbou Cronenberga staršího, jistě se sluší dodat, že dlouho před Východními přísliby či Dějinami násilí platil za čelního představitele tzv. 'buddy hororu', v němž dochází k rozkladům fyzické i psychické stránky člověka vinou moderních technologií či ke smazání rozdílů mezi oběma zmíněnými, přičemž nechybí krev, sex a násilí. A to všechno vlastně Possessor splňuje a divákovi, jenž od filmu z dílny Cronenberga mladšího něco konkrétního očekává, nezůstane nic moc dlužen. Krvavých výjevů je dost a minimálně jeden patří do kategorie vskutku nepříjemných, sexu se herci nebojí a občas se dočkáme i necenzurovaného pohledu na genitálie (ne že bych o to v hlavně případě mužů kdovíjak stál) a vše ozvláštňuje zajímavý námět, jenž sice není zcela novátorský, ale jeho přímočaré osmdesátkové využití má své nesporné kouzlo.
Už od počátku je jasné, že Cronenberg mladší opravdu umí navozovat
Possessor | NEON
atmosféru a také cílevědomě pracovat s celým barevným spektrem, díky čemuž vytváří vtahující kulisu futurismu, zabalenou do stylistické strohosti a minimalistických prostředků. Do popředí ale nevystupuje aranžmá světa, nýbrž především zmíněné fyzično kolem dvou hlavních aktérů, kteří postupně splývají v jeden nesourodý organismus, jehož jednání vede stále k dalším nevyhnutelným tragédiím. V tomto směru film neustále podbízí nějaké otázky a v poslední třetině dobře zúročuje dílčí motivy, které v úvodu a v souvislosti s postavou agentky jen lehce naznačoval. A byť v závěru pár otázek zůstává, tak dramatický oblouk kolem zdvojené identity nepůsobí vůbec blbě a naopak minimálně napoprvé vzbuzuje dojem, že má co sdělit.
Řemeslnou chytrostí a efektivitou se tak daří maskovat fakt, že pod povrchem příběh moc silný a komplexní není. Na to, že koncept filmu atakuje vysoce ambiciózní myšlenky o ztrátě vlastní identity v technologicky vyspělém světě, který rozpouští psychické a morální bariéry, titulní vnitřní konflikt mezi dvěma aktéry v jediném těle zastavuje svůj potenciál na jedné atmosférické koláži, která přitom danou linii nikam příliš neposouvá. Naštěstí pro Cronenberga to ale zase tolik nevadí, neboť i přes psychologickou mělčinu lze snímek v pohodě akceptovat jako vizuálně osobitý a soudržně odvyprávěný zářez do žánrového bezčasí, kde se střetává násilí a témata z osmdesátých let s futuristickým námětem, jehož aktuálnost dost možná jen poroste - a navíc musím konstatovat, že ani jeho otec ve svých nejslavnějších subžánrových dílech po psychologické stránce dvakrát nepřesvědčoval.
Possessor | NEON
Possessor je zajímavým formálním dílem, na kterém je možná vidět, jak učenlivý syn urputně navazuje na svého slavného otce, ale proč mu to vyčítat, když tak činí natolik sebejistým a soudržným způsobem. Ideální snímek pro ty, kteří chtějí vidět fyzickou surovost klasických hororů a zároveň baží po originálních schématech, jejichž sdělení se nezastavuje jen u samotného násilí coby prostředku i cíle. Nejde sice o žádný pamětihodný zážitek a z daného konceptu by se určitě dalo vytěžit více, ale sympatická přímočarost, stylistická jistota, dobří herci a přehršel 'sub'žánrových atrakcí by měli především obdivovatele díla Cronenberga staršího potěšit. A pokud patříte k těm divákům, které stále neomrzely kruté osudy Seana Beana na filmových plátnech, tak vězte, že zde si pro něj režisér nachystal něco skutečně pikantního.