Recenze: Valerian a město tisíce planet

Recenze: Valerian a město tisíce planet
Valerian a město tisíce planet | EuropaCorp
Dane DeHaan, Cara Delevingne
Valerian a město tisíce planet
Píše se 28. století a na intergalaktické stanici Alfa aka Městu tisíce planet žijí snad všechny známé formy života. Je proto velkým překvapením, když se objeví dosud neviděný nepřítel a do toho cosi děsivého roste přímo v centru Alfy. Agenti Valerian (Dane DeHaan) a Laureline (Cara Delevingne) mají za úkol hrozbu co nejrychleji eliminovat.
Luc Besson před dvaceti lety otevřeně vyzval Hollywood na souboj Pátým elementem a uspěl. Celému světu svou sci-fi peckou, v níž hláškující Bruce Willis zachraňoval Millu Jovovich, dokázal, že může světový blockbuster vzniknout i v evropských podmínkách. Svého času byl Pátý element nejdražším evropským filmem vůbec. Nyní tuhle pozici oficiálně přebírá sci-fi Valerian a město tisíce planet, která stála přes dvě stě milionů dolarů.

A peníze jsou na filmu vidět každou minutu. Efekty jsou opravdu špičkové a sebevětší šílenosti vypadají skvěle do nejmenšího detailu. Pokud něco zamrzí, je to až příliš tradiční "americké" pojetí. Styl Pátého elementu byl výrazně zběsilejší, francouzsky extravagantní a nespoutaný (šílenými kostýmy počínaje a etnickým soundtrackem konče). Valerian je mnohem tradičnější, což mu sice přidává na univerzálnosti, ale zároveň ubírá na hodnotě. Ve zkratce - jde o film jasně srozumitelný, ale současně lehce zaměnitelný. Tvůrce Bessonova formátu má přitom jednoznačně na víc.
Valerian a město tisíce planet
Valerian a město tisíce planet
Výsledek každopádně, v rámci žánrových mantinelů, funguje obstojně. Má vše, co od podobné podívané divák očekává - humor, romanci, strhující akci, zradu i napětí. Chybí prvek překvapení, ale ten se v rámci podobných filmů dostavuje jen vzácně a taktéž by Valerianovi prospěl výraznější záporák. Nejslabším článkem je každopádně představitel hlavního mužského hrdiny. Zatímco Delevingne svou tvrdohlavou agentku podává s uvěřitelnou (až roztomilou) zarputilostí, DeHaanův pokus o drzého sympaťáka bohužel vyznívá do ztracena. Jeho Valerian je jen arogantní fracek, který nemá dostatek šarmu, aby svou postavu dokázal prodat (jak se to povedlo například Harrisonu Fordovu ve Star Wars).
Luc Besson úspěšně oživil další fantaskní svět plný nejrůznějších bizarních bytostí, onen pocit osudovosti, kdy prožíváme něco opravdu velkého, se ale nedostavuje. Jde o souboj, jakého jsme byli svědky až příliš mnohokrát. Na druhou stranu - i když Besson svou velkou výzvu "pouze" ustál, pořád baví více než jiné letošní blockbustery (namátkou nezáživná Mumie nebo Transformers). Valerian a město tisíce planet určitě stojí, minimálně kvůli excelentní výpravě, za návštěvu kina. Jen je dobré nečekat další Pátý element. Hraje se tu na podobném hřišti, ale hlubší dojem film nezanechá.
Hodnocení: 60%
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE