Vaří Cameron vlastní Piráty z Karibiku? Reakce na třetího Avatara jsou plné úžasu, ale i opatrnosti
Avatar: Oheň a popel | 20th Century Studios
„Všichni jsme očekávali, že Cameron vytváří své vlastní Star Wars,“ podělil se o své dojmy na X Griffin Schiller, podle něhož se ale Oheň a prach transformuje spíš na disneyovské Piráty z Karibiku. „Tenhle film má silný nádech Na konci světa a Cameron tu ještě hrději než dřív přijímá anime a videoherní inspirace. Nekončící sled těch nejradikálnějších věcí, z nichž vám spadne brada a které si dokážete (a nedokážete) představit.“
Více než 190 minut dlouhý snímek, v němž Jake (Sam Worthington) a Neytiri (Zoe Saldana) po tragických událostech The Way of Water vstupují na území ohnivých Na'Vi pod vedením mstivé Varang (Oona Chaplin), dle jedné hodnotící větve nabízí něco úplně jiného, než se očekávalo. A přece funguje jako přímé pokračování a je znát, že Cameron původně psal druhý a třetí díl jako jeden kontinuální příběh. „Zatímco The Way of Water působila jako obrovský skok vpřed oproti jedničce, tahle část je spíš přímým pokračováním — nabízí převážně uspokojivá vyústění spolu s několika pochybnými rozhodnutími, jejichž hodnocení si nechám, až uvidím, jak zapadnou do širšího příběhu. Krásné? Ano. Napínavé? Ano. Trochu frustrující? Jasně. Ale pořád je to nad většinou ostatních blockbusterů,“ domnívá se Matt Neglia.
Pandora jakožto epicentrum současné technologické inovace filmového průmyslu neztrácí své pohlcující kouzlo a mnozí vyjadřují překvapení, jak snadno se tamním světem a dějovou situací opět nechali strhnout. „Vyvíjející se charakterové oblouky navazující na minulý film, skutečně děsivý nový padouch a velkolepé finále třetího aktu — plné akce a adrenalinu — pomáhají snímek pozvednout nad jeho potenciální klopýtnutí,“ ubezpečuje Luis A. Mendez. Jemu se na rozdíl od prvních dvou dílů vytratil „úžas a nadšení z objevování nových koutů Pandory, které zde nahrazuje několik scén, jež působí spíš jako opakování toho, co už jsme viděli.“
Problém s nadužíváním a opakováním motivů se zmiňuje nezřídka a někteří zápolí také se soustředěností na drama postav, které Cameronova rozmáchlá estetika zastiňuje. Zatímco jistým jedincům film „rozpustil mysl“ a uzamknul je v technicky fascinujícím prostředí, jiní v opakujícím se spektáklu nevidí příběhovou inovaci. To ale závisí na osobnostech diváků a stále převažují názory, podle nichž je třetí Avatar nejemotivnějším střípkem ságy, která je moderním etalonem toho, co by blockbustery v kinech měly nabídnout. Trikově si Cameron stále hraje vlastní ligu, a ačkoli někdo nad scénářem zívá, vizuální úroveň a inscenace obsáhlých akčních scén mají být impozantní.
„James Cameron přináší další vizuální hostinu s emocionálním, akcí nabitým příběhem zaměřeným na dopad smutku a nenávisti,“ naznačuje Branyan Towe pocitové propojení s minulými částmi, které se otiskuje také do chválených výkonů Worthingtona, záporného Stephena Langa, démonické Oony Chaplin a také oscarové Saldany, jejíž Neytiri prý zase udává náladu a vyjadřuje rozbitou harmonii přírodního božstva Eywa.
Avatar: Oheň a popel: 2. trailer | Falcon
Sám Cameron na červeném koberci ujišťoval, že tolik srdceryvných emocí neservíroval od Titanicu. Je tedy pravděpodobné, že Oheň a popel popře slabší tržební projekce a lidé budou i v novém roce opojně nasávat čistokrevný kinozážitek, k němuž mají být minimálně v IMAXu připojené trailery k novinkám Christophera Nolana (Odyssea), Stevena Spielberga (UFO projekt) a bratrů Russových (Avengers: Doomsday). Snímek má premiéru exkluzivně v kinech po celém světě od 17. prosince v mnoha prémiových formátech (IMAX 3D, Dolby Cinema 3D, RealD 3D, Cinemark XD, 4DX, ScreenX). Budete u toho?