Simpsonovi jdou po 20 letech do kin. Jejich proměna reflektuje dobu i neúprosné stárnutí
Simpsonovi ve filmu | 20th Century Fox
Bude to spíš „Juchú!“, nebo trpké „D'oh!“? Dostaneme „naprosto krumulentní“ pokračování původního filmu, který v kinech pohodlně vydělal přes půl miliardy dolarů, nebo to dopadne jako nové Kosmické války od Randalla Curtise, na které Komiksák první den vyrazí jen čtyřikrát? Simpsonovi stále mají spoustu fanoušků, čemuž napomáhá přesměrování na Disney+ a snad i vysoké výrobní tempo, které však v posledních letech nezamaskovalo několik pichlavých kauz a smutných dopadů citlivé či názorově vyhraněné doby na kdysi celkem nekompromisní revoluční pořad. Shrňme si, co významného se od roku 2007 za oponou odehrálo a na co bude další snímek muset nějak reagovat.
Smrt je tím nejpřirozenějším dílkem lidského života a doléhá i na fiktivní Springfield, kde pobývají karikaturní odrazy nás samých. Maude Flandersová nečekaně zemřela už před 25 lety a tehdy šlo o reakci na odchod dabérky Maggie Roswell, která se přela o lepší plat a musela za prací hodně cestovat. Simpsonovi ale stárnou a s nimi také hlavní dabéři či zasloužilí tvůrci. Roku 2013 zemřela Marcia Wallace, hlas Bartovy učitelky Edny Krabappelové. Produkce ji považovala za nenahraditelnou, a tak nechala Ednu vydechnout a poslala těžce testovanou, i když často lhostejnou postavu do důchodu.
O šest let později zesnula také Russi Taylor, která v angličtině dabovala třeba Martina Prince nebo dvojčata Sherri a Terri. Mezi živými už nejsou ani původní producent Sam Simon či dlouholetý skladatel Alf Clausen, další tvůrci pak odešli na odpočinek. To vše se přirozeně týká i populárního tuzemského dabingu, který už dávno přišel o Vlastimila Bedrnu, ale také o Bedřicha Šetenu, Dalimila Klapku a Helenu Štáchovou, takže české publikum zná výrazný hlasový zásah i do samotné titulní rodinky.
Simpsonovi – Šílený Homer | 20th Century Fox
Stáří
Producent Matt Selman se nechal slyšet, že seriál bude pokračovat, dokud hlavní dabéři budou schopni a zřejmě i ochotni pracovat. Až druzí Simpsonovi ve filmu roku 2027 vyjdou (pokud se nezpozdí), Danu Castellanetovi (Homer) bude 69 let, Nancy Cartwright (Bart) jakbysmet a Yeardley Smith (Líza) 63 let. Také jejich přednes se přirozeně mění, ale pořád to není nic oproti pětasedmdesátileté Julii Kavner, která Marge propůjčila svůj drsný chraplák. Herečka už v posledních letech spíš trpí a je obtížné její mluvu vůbec následovat, čemuž se ale v případě citlivých hlasivek nelze divit. Podobně je na tom také Harry Shearer, jenž v rolích pana Burnse a Smitherse zní úplně jinak než dřív.
Yeardley Smith, Nancy Cartwright, Hank Azaria, James L. Brooks, Matt Selman a Matt Groening roku 2024 | Getty Images
Tentýž aspekt se dá ale vztáhnout na seriál obecně. Simpsonovi už dávno nejsou tak jedineční a vyhranění jako v devadesátkách, kdy se jejich vlivem vylíhla nová generace satirických animáků. Dělat sitcom ze života, který by neměl nějaký high-concept a vtipně odrážel každodennost, je stále složitější. Společnost je totiž zahlcená nabídkou a nepřebernými technickými či volnočasovými možnostmi, a tenhle absurdistán, v němž se jedinec ztrácí od chvíle, kdy poprvé uchopí mobilní telefon, tvůrcům ujíždí. Publikum je navíc citlivé a problémem se stalo i Homerovo škrcení, jímž opakovaně trestal drzého Barta. Ač je viditelně groteskní a nadnesené, v dnešní době to může být špatný příklad – mohly by se tedy replikovat některé hraniční vtipy z prvního filmu?
Problém s Apuem
Liberálové, zájmové skupiny i menšinové komunity si na seriál v minulé dekádě několikrát vyšlápli kvůli obsaženým stereotypům, které dřív nikomu nepřišly zas tak nepatřičné. Tváří štvavé kampaně se stal indický prodavač ve Kwik-E-Martu Apu, jenž měl všechny americké imigranty stavět do výsměšné škatulky. Hari Kondabolu, americký komik indického původu, to shrnul v kritickém krátkometrážním dokumentu The Problem with Apu, který v Hollywoodu rezonoval. Bělošský dabér Hank Azaria uznal, že by Apua měl namlouvat někdo vhodnější, a tvůrci následně nejpilněji pracujícího prodavače jiného než vietnamského původu ze seriálu stáhli.
Společnost obecně přecitlivěla také v otázkách etnického zastoupení a reprezentace určitých postav odpovídajícími umělci. Seriál tak musel vyměnit dabéry u afroamerických postav typu doktora Dlahy, opilce Carla či policisty Loua, čímž možná přispěl k solidaritě, ale zcela ignoroval zahořklost diváků citlivých na změnu dabingu i ideologických tendencí.
Simpsonovi | 20th Century Fox
Disney
Jistě si pamatujete, jak si rodinka u televize často utahovala z konglomerátu Fox. Zástupci „nižší vyšší střední třídy“ neměli pro bohatou mediální sféru pochopení, ačkoli jejich příběhy pod hlavičkou 20th Century Fox Television měly na kulturní dění zpočátku obrovský dopad. Simpsonovi si často stříleli také z Disneyho – doktor Dlaha jednou u soudu pronesl, že Walt Disney měl gen zla stejně jako Hitler, a Bart ve filmu označil Mickeyho Mouse za maskota té zlé společnosti. Disneyho akvizice Foxů a jejich katalogu ale hřiště změnila a je to právě Myšákův hrad, který drží seriál na očích a investuje do dalšího snímku. Je tedy otázkou, zda to nějak ovlivní tvůrčí satirický rozsah, který už dávno není tak široký a ostrý jako dřív.
Simpsonovi | 20th Century Fox
Návrat Matta Selmana
Seriál si uchovával velkou relevanci hlavně v 90. letech, kdy se často střídali showrunneři a na scénáře dohlížel konzultant John Schwartzwelder, jenž se podílel i na filmu. Od dvanácté sezóny ale převzal otěže výhradně Al Jean a neodešel celých 20 let. Roku 2019 se na tvůrčí pozici vrátil Matt Selman, jeden z tradičnějších scenáristů, jenž se podepsal například pod oblíbenou meta epizodu Cena smíchu. Selman přinesl svěží závan a podle mnohých show pozvedl, takže od minulého roku je sólovým showrunnerem. Jeho vliv tak u dalšího filmu rozhodne, což může i nemusí být pozitivní zprávou – vzhledem k úpadku a problémům z minulé dekády bychom to ale měli přijmout jako jeden z mála kladů.