Datum premiéry a aktuální stav výroby: Čekání na finální dílo
Navzdory opakovaným odkladům zůstává datum premiéry filmu Avatar: Oheň a prach pevně stanovené: 18. prosince 2025. Původně měl film dorazit do kin už na konci roku 2024, ale studio Disney nakonec premiéru posunulo, aby poskytlo dostatek času na masivní postprodukci. Ačkoliv se zprávy o odkladech mohou zdát frustrující, ve skutečnosti jen podtrhují Cameronovu nekompromisní oddanost detailům a jeho vizi, která se vymyká běžným hollywoodským produkčním standardům. James Cameron pro média dříve potvrdil, že film je „prakticky v plechovce" (in the can), což znamená, že natáčení je z 97 až 98 % dokončené. Finální fáze se tedy soustředí na dokončení posledních pár procent a na vizuální efekty, což je, jak sám přiznává, „enormní práce", která zabere celé dva roky.
Tento neuspěchaný proces je naprosto v souladu s Cameronovým uměleckým přístupem. Na rozdíl od jiných franšíz, které chrlí pokračování co dva roky, Cameron buduje svou ságu jako jeden provázaný celek. Důkazem je fakt, že čtvrtina Avatara 4 je již také natočena. Tento přístup eliminuje riziko dějové a technologické nekonzistence, která trápí mnoho sérií, a zajišťuje, že se divák dočká soudržného a epického příběhu, který se bude plynule rozvíjet napříč celou pentalogií.
Trailer filmu Avatar: Oheň a prach (Avatar 3)
Trailer třetího Avatara je dostupný jak s českými titulky, tak s českým dabingem.
Avatar: Oheň a prach: trailer | Falcon Avatar: Oheň a prach: trailer | Falcon
Obsazení a nové postavy Avatar 3: Hrdinové a zrádci z masa, krve a popela
Do známého světa se vrací hvězdy, které formují jádro celého příběhu. Sam Worthington ztělesní Jakea Sullyho, Zoe Saldaña se vrátí jako nekompromisní Neytiri a Stephen Lang si zopakuje roli plukovníka Quaritcha, který se po vzkříšení stal ještě nebezpečnějším. Opět se objeví i Sigourney Weaver jako Kiri, adoptivní dcera Jakea a Neytiri, a vrací se také většina hereckého osazenstva z předchozího filmu, včetně Kate Winslet, Cliffa Curtise, Jacka Championa a Britaina Daltona.
Největší pozornost se však upíná k novým postavám, které vnesou do příběhu nový, dosud neviděný prvek. Hlavní novou tváří bude Oona Chaplin v roli Varang, vůdkyně vulkanického kmene Ašů. Cameron popisuje Varang jako postavu, která „prošla neuvěřitelnou těžkostí" a „udělá cokoli pro svůj lid, dokonce i věci, které bychom považovali za zlé". Její postava představuje zásadní narativní posun, protože je v podstatě temným zrcadlem pro Neytiri. Zatímco Neytiri a její klan Omatikaya po zničení jejich domova nepropadli beznaději a našli sílu v tradicích a Eywě, kmen Varang (známý také jako Mangkwan) se po sopečné katastrofě od své matky přírody odvrátil. Varang tak ukazuje, co by se stalo, kdyby Neytiri ztratila víru v rovnováhu a místo toho se uchýlila k násilí a nenávisti.
Druhým klíčovým nováčkem je David Thewlis, který se objeví v roli Peylaka, vůdce nomádského kmene Větrných obchodníků. Navzdory počátečním spekulacím, že půjde o dalšího záporáka, je Peylak popisován jako veselá, charismatická a barvitá postava, která bude v ostrém kontrastu s drsnými Aši. Tato dvojice nových kmenů dodá příběhu dynamiku a představí dosud neviděné kultury Pandory.
Příběh Avatar: Oheň a prach: Nová kapitola, nový vypravěč a morální dualismus
Zásadní změnou, která ovlivní celou strukturu vyprávění, je posun vypravěče. Dosud nám příběh vyprávěl Jake Sully, ale James Cameron odhalil, že v Oheň a prach převezme tento úkol Lo'ak, Jakeův a Neytiriin druhý syn, který si v předchozím díle získal velkou popularitu. Tato změna není jen estetickým rozhodnutím. Po tragické smrti jeho staršího bratra Neteyama se Lo'ak stane nejstarším synem v rodině, což ho nutí dospět a převzít zodpovědnost. Jeho perspektiva je klíčová, protože na rozdíl od Jakea, který je lidský konvertita, je Lo'ak rozený Na'vi. Jeho příběh už nebude o „cizinci, který si našel domov," ale o dítěti Pandory, které bojuje za budoucnost své rodiny a planety.
Hlavním příběhovým bodem se stane setkání rodiny Sullyových s kmenem Ašů, který se, jak se zdá, spojil s plukovníkem Quaritchtem. Tato aliance je zradou zevnitř, která posouvá celý konflikt na novou úroveň. Aši nejsou jen další externí hrozbou jako RDA; jsou to Na'vi, kteří se odvrátili od svých hodnot. Rodina Sullyových se tak nebude potýkat pouze s lidskými kolonisty, ale také s nečekanou a ideologickou hrozbou ze strany vlastních lidí. Cameron se tím snaží opustit zjednodušené paradigma „všichni lidé jsou zlí, všichni Na'vi jsou dobří" a ukázat, že v každém světě existuje dobro i zlo. Sám režisér vysvětlil, že „oheň" ve filmu symbolizuje nenávist a násilí, zatímco „prach" je následkem – ztrátou a hořkostí, která jen plodí další hněv, čímž se cyklus opakuje. Tím se v příběhu otevře prostor pro složitější morální dilemata a postavy jako Quaritch a Varang získají komplexnější motivace.
Pandora, jak ji neznáme: Putování do nových kultur a nehostinných světů
Avatar: Oheň a prach nás vezme na cestu do dosud neprobádaných koutů Pandory, která se stane víc než jen kulisou – bude aktivním prvkem příběhu. Zůstaneme v obdivu nad tím, jak se Cameronův tým inspiruje přírodními krásami a drsnými podmínkami naší planety a přenáší je na Pandoru. Klan Ašů, nazývaný Mangkwan, žije poblíž sopek a přizpůsobil se extrémnímu prostředí. Podle informací ze zákulisí byl jejich domov zničen masivním sopečným výbuchem, což je připravilo o spojení s Eywou a učinilo je to hořkými a drsnými. Je to fascinující vizuální a tematický kontrast k bujným pralesům Omatikaya a čistým oceánům Metkayina. Zatímco tyto kmeny žily v symbióze s přírodou, Aši se od ní odvrátili a spekulace dokonce hovoří o tom, že začali uctívat samotný oheň, který je připravil o domov.
Jako protiváha temným Ašům se objeví Větrní obchodníci. Tento nomádský kmen křižuje oblohu na obřích, medúzám podobných tvorech a jejich kultura je prý plná barev a radosti. Představení těchto dvou kmenů s naprosto odlišnými životními filozofiemi jasně demonstruje, že Pandora není jednosměrný ráj, ale obrovský, živý svět plný různých kultur, které jsou utvářeny prostředím, ve kterém žijí. Cameron tak vizuálně a narativně rozšiřuje své plátno a plní svůj slib, že se ve třetím filmu ponoří do hlubšího poznání postav a jejich motivací, nikoliv jen do povrchního vizuálního úžasu.
Revoluční technologie: Jak James Cameron posouvá hranice kinematografie
Filmy Jamese Camerona jsou vždy spjaty s technologickými průlomy. Oheň a prach není výjimkou a naváže na úspěchy The Way of the Water, především v oblasti podvodního motion capture, které umožnilo realistické zachycení pohybu herců pod vodou. Kvůli tomuto procesu museli herci trénovat freediving, aby nevytvářeli bubliny, které by narušovaly systém pro snímání pohybu.
Pro Oheň a prach musel Cameronův tým posunout hranice vizuálních efektů (VFX) ještě dál. Aby mohl oživit sopečné prostředí a jeho obyvatele, vyvinul průlomové simulace ohně a popela a nové algoritmy pro osvětlení, které počítají s odrazy světla od kouře, což zajistí hyperrealistické zobrazení plamenů. Cameron také pokračuje ve využívání variabilní snímkové frekvence (VFR), kdy jsou akční scény promítány při 48 snímcích za sekundu, což eliminuje rozmazání, zatímco klidnější momenty zůstanou na standardních 24 snímcích. Tato inovace není pouze pro efekt, ale slouží jako nástroj pro vyprávění.
Cameronova genialita spočívá v tom, že technologie nepoužívá pro technologii samotnou, ale vyvíjí ji, aby mu sloužila při vyprávění příběhu. Jeho filmy se tak stávají milníky, které redefinují standardy pro celé odvětví. Investuje stovky milionů dolarů do vývoje, který posléze využívají i další filmaři, čímž neustále posouvá hranice kinematografie kupředu.
Zajímavosti ze zákulisí
Produkční rozpočet filmu se odhaduje na zhruba 250 milionů dolarů. Obrovská suma ale v kontextu miliardových zisků předchozích dílů dává smysl. Ukazuje to, jak velkou důvěru má studio 20th Century Studios v Cameronovu vizi. A tato důvěra se zdá být oprávněná. Cameron je totiž tak oddaný své sérii, že má v hlavě nápady už i na šestý a sedmý díl, ačkoli s úsměvem dodává, že v té době už by možná mohl „předat štafetu" mladším tvůrcům. Tím dává najevo, že nebuduje pouze filmovou franšízu, ale kompletní, žijící univerzum, které má potenciál ho přežít a inspirovat celé generace.
Avatar: Oheň a prach má potenciál posunout ságu do nové éry. Opustí dosavadní černobílý narativ a ponoří se do morální šedé zóny. S Lo'akem jako novým vypravěčem, který nás provede sopečnými světy a nomádskými kulturami, slibuje Cameron mnohem hlubší a osobnější příběh. Technologické inovace, které přinesou hyperrealistické plameny a lávu, nebudou jen pouhým pozlátkem, ale stanou se vizuálním odrazem emocí a konfliktů, které postavy prožívají. Je jasné, že nás nečeká jen další blockbuster, ale pečlivě budované, komplexní a vizuálně ohromující dílo, které dál definuje, co je v kinech možné. Pandora se vrací a my se nemůžeme dočkat, až nám ukáže svou temnější, a možná i osudovější, tvář.