Jak Ronin dokázal nastavit laťku ostatním filmům, pokud jde o automobilové honičky

Jak Ronin dokázal nastavit laťku ostatním filmům, pokud jde o automobilové honičky
Ronin | Metro-Goldwyn-Mayer Studios Inc.
Ronin
Ronin
79%
Režisér John Frankenheimer (Mandžuský kandidát, Grand Prix, Francouzská spojka 2) od začátku odmítl přistoupil na jakýkoli kompromis. „Natočím automobilovou honičku, která někoho donutí zamyslet se nad tím, zda chce dělat další,“ řekl režisérský veterán. A když deník The New York Times pochválil akční scény filmu jako „nic jiného než senzace“, dá se s jistotou říci, že se mu to povedlo.
Zápletka Ronina je pouhým dochucením dvou napínavých honiček. Skupina žoldáků, z nichž každý má jedinečné schopnosti, je sestavená za účelem krádeže přísně střeženého kufříku, jehož obsah je zahalený tajemstvím. Mezi členy skupiny od počátku panuje nedůvěra, protože je jasné, že o kufřík má zájem víc stran a že si hrdinové nemůžou být jistí tím, kdo z nich zrovna stojí na které.
Ronin: trailer | United Artists
Tým kaskadérů Cine-Cascade jezdce Le Mans Jeana-Clauda Lagniezea byl na poslední chvíli přizvaný ke koordinaci automobilových scén poté, co Frankenheimer během natáčení úvodní honičky v La Turbie u Nice vyhodil první štáb. Režisér si potrpěl na autenticitu, a přestože je nezpochybnitelné, jak náročné bylo řídit Audi S8 (čehož se ujal sám herec Skipp Sudduth), aby udrželo krok s Citroenem XM, pocit rychlosti, když se řítí úzkými starobylými uličkami Nice, je skutečně strhující. Dramatičnost snímku umocňuje Frankenheimerova charakteristická kamera s hloubkou ostrosti, které bylo dosaženo použitím širokoúhlých objektivů a filmu formátu Super 35. Divák se tak ocitá přímo v centru dění a doslova cítí každý ujetý metr.
Ronin
Ronin | MGM
Frankenheimer nesnášel záběry, kdy se prostředí promítalo za autem na plátně a honička byla dílem šikovné iluze. Veškerá jízda proto ve filmu probíhá v reálném čase a v reálném prostředí. Pro sledovací záběry instaloval na míru vyrobené držáky, jaké použil pro svůj epos Grand Prix z roku 1966, ale tentokrát je upevnil na přední části Porsche 911 řady G, aby zachytil akci XM a S8 zblízka zezadu. Sam (De Niro) a Vincent (Reno) ve voze Merc 450 SEL 6.9 slouží jako záloha pro S8 a jeho kouřící zadní pneumatiky a nápadné smyky jsou pro každého milovníka klasiky zážitkem.
Když se skupina rozdělí na soupeřící frakce a záhadný kufřík je stále v nedohlednu, Paříž se stane dějištěm závěrečné devítiminutové automobilové honičky. „Nebyl jsem připravený na to, jak děsivé to bude,“ řekl Jonathan Pryce (Seamus). „Řekl jsem Frankenheimerovi: ‚Už jsem dělal Shakespeara, dělal jsem Čechova a teď dělám Strach.‘ Nebylo to z mé strany žádné hraní, to mi věřte,“ dušoval se.
A je lehké pochopit proč. Natáčelo se v pařížské oblasti La Défense a v Champerretově tunelu, kde je Pryceova postava vtěsnaná na zadní sedadlo BMW 535i řady E34, které řídí Deirdre (Natascha McElhone), zatímco ji pronásledují Sam a Vincent v Peugeotu 406. Honička působí až děsivě realisticky, scény v ulicích města zaplňuje na 300 kaskadérů, kteří se snaží uniknout před zmatkem, jenž vytvářejí obě auta. Byly použity čtyři vozy 535is a pět 406, přičemž jeden z nich byl rozříznutý na polovinu a naroubovaný na zadní část vozu Mercedes E500 s plošinou, zatímco herci pracovali na svých rolích.
Ale pro scény v tunelu, natáčené v noci, řídili Lagniez a jeho kolega z LM, profesionální řidič Michel Neugarten, vozů z Velké Británie, přičemž De Niro a McElhone seděli vedle nich za atrapami volantů a napodobovali každý jejich pohyb. De Niro byl skutečně vyděšený – sledujte jeho tvář a postoj během scén –, a než na to všechno došlo, Frankenheimerova manželka musela usednout do auta společně s Lagniezem a zažít s ním rychlou jízdu napříč ulicemi, aby dokázal, že je to bezpečné.
Ronin
Ronin | Metro-Goldwyn-Mayer
Šéf pařížské policie řekl svým zaměstnancům: „Ať si filmový štáb dělá, co chce.“ Takže žádné zábrany neexistovaly. Zkušeně sestříhané záběry, kdy se v každém autě řadí manuálně (a v případě 406 s pohonem předních kol se zatáhne ruční brzda, aby se otočila na ulici), působí až dráždivě realisticky, když se zvolená auta řítí závratnou rychlostí přeplněnými ulicemi města.
Honička se stupňuje, když se auta pronásledovaná francouzskou policií v Citroenech ZX vydávají v protisměru po pařížských tříproudých tepnách. Protijedoucí auta, řízená stovkou třeskutých závodníků (včetně bývalé hvězdy F1 Jeana-Pierra Jariera), vykazují rychlost 35 km/h, zatímco BMW a peugeot se kolem nich zběsile proplétají víc než dvojnásobnou rychlostí. Frankenheimerovy záběry Neugartena (s dlouhou blonďatou parukou) v 535i a Lagnieze ve 406 přes rameno ukazují, že na chybu nebyl žádný prostor. Skutečnost, že na dokončení celé akce měli pouhých pět hodin, než se silnice znovu otevřely, ohromuje tím, co nakonec dokázali natočit.
Držte si klobouky, nezastavujeme. 7 filmů, které jsou jednou obří honičkou
Téma24. 3. 2022
Držte si klobouky, nezastavujeme. 7 filmů, které jsou jednou obří honičkou
Akční scény Ronina byly v dobrém slova smyslu srovnávané s těmi ve filmech Bullittův případ a Francouzská spojka. Jinými slovy, film se zařadil mezi elitu v zobrazení automobilových honiček. Zajímavostí na závěr je česká stopa ve filmu. Jedné z vedlejších rolí (kurýra s penězi) se ujal Jan Tříska a hudbu, která dokonale podtrhuje vytvořený akční koncert, složil zlínský rodák Elia Cmiral.
Podívejte se na žebříček nejlepších akčních filmů podle hodnocení uživatelek a uživatelů Kinoboxu.