Viktor Schwarcz: "Jako Lví král se necítím, dnes jsem začal točit nový film."

Viktor Schwarcz: "Jako Lví král se necítím, dnes jsem začal točit nový film."
Malgorzata Pikus byla za výkon v hlavní ženské roli v Poupatech nominována na Českého lva.
Viktor Schwarcz
Viktor Schwarcz.
KINOBOX: Jak se cítí Lví král pár dnů po Českých lvech?
VIKTOR SCHWARCZ: Lví král? No, nevím... Dnes jsme začali točit další, takže asi tak.
KINOBOX: Proč jste vůbec do Lucerny nedorazil?
SCHWARCZ: Jsem po bouračce asi osmnáct let na vozejku a nejsem tak pohyblivý a akční jako Jan Potměšil, ale díval jsem se doma u televize.
Pasti, pasti, pastičky
Viktor Schwarcz pomáhal na svět i filmu Věry Chytilové Pasti, pasti, pastičky.
KINOBOX: Z čeho jste měl největší radost a u čeho jste třeba kroutil nespokojeně hlavou?
SCHWARCZ: Bylo to fajn. Musím říct, že nehledě na ocenění se mi večer líbil. V jednoduchosti je síla a Lucie Bílá byla jiná než moderátoři před ní. Obloukem se to vrátilo blíž k začátkům.
Pokud jde o výsledky, já mám taková dramatíčka rád. Radost ze Lvů samozřejmě. Obecně mě trochu vadily takový ty kožený obličeje. Lidi by se měli bavit. Moje máma říká: "Když nejde o život, tak jde o h....," a tak to je. Je to vlastně jednoduchý. Mně by se vůbec líbilo, kdyby to nebyla taková "společenská událost".
viktor-schwarcz-jako-lvi-kral-se-necitim-dnes-jsem-zacal-tocit-novy-film
Malgorzata Pikus byla za výkon v hlavní ženské roli v Poupatech nominována na Českého lva.
KINOBOX: Proběhla nějaká oslava?
SCHWARCZ: Zatím ne. Prohrál jsem flašku s Petrem Slavíkem z Bontonu, ale rád mu ji dám. Doufám, že se s pár lidmi ze štábu uvidím v Aeroportu v Karlových Varech 1. července večer, kdy nám naproti v divadle v rámci festivalu poběží v sekci Na východ od západu Poupata. Tak snad po tom.
KINOBOX: Čím myslíte, že Poupata akademiky oslovila?
SCHWARCZ: Je to film o obyčejných lidech, ne o těch, o kterých mluví ČSSD, ale o lidech, kteří žijí své životy, bojují i nebojují, ale snad to nevzdali. Myslím, že scéna, kdy Vladimír Javorský říká Malgorzatě Pikus: "Ukaž voči...," je vlastně mottem celého filmu. A ona je v ní skvělá.
KINOBOX: Jak byste hodnotil vaši konkurenci v nominacích - Nevinnost, Odcházení, Aloise Nebela a Rodinu základ státu?
SCHWARCZ: Kolegové by si filmy hodnotit neměli, aspoň si to myslím, ale chcete-li... Nevinnost se mi líbí moc. Osobně bych ustřihl konec od chvíle, kdy Ondřej Vetchý odejde z chaty. Odcházení je myslím film jiné kategorie. Já moc stylizaci nemusím a snažím se jí vyhnout, i když ve filmech, které jsem dělal s Davidem Jařabem nebo Věrou Chytilovou to úplně nešlo, ale kdo v Odcházení vidí "havlovské" vyjádření se k dnešku, tak asi jó. Z Aloise Nebela jsem zatím viděl jen trailer a písníčku s Václavem Neckářem, moc se mi líbí, ale ve filmu prý není. Zajímalo by mě srovnání předehraných scén s těmi později přeanimovanými, techonologie je to jistě pozoruhodná. Valčík s Bašírem byl svého času skvělý. A Rodina je základ státu? Znám bohužel jen trailer. Z tvorby pana Sedláčka se mi nejvíc líbí Největší z Čechů.
Divoké včely
Po nepovedených Akátech bílých dal Viktor Schwarcz Bohdanu Slámovi druhou šanci a Divoké včely dopadly výborně. De facto tím odstartoval Slámovu mezinárodní kariéru.
KINOBOX: Jak se dneska díváte na rok 1994, kdy jste se vracel z Cannes a vyboural se?
SCHWARCZ: Pořád stejně. Za blbost se platí, za vlastní dvojnásob.
KINOBOX: Byl to ten moment, který vás přivedl k produkování "nezávislých" filmů?
SCHWARCZ: Ano i ne. Skončil jsem s reklamou, snažil se zafinancovat Škvoreckého Zbabělce, což byl film, který mě moc zajímal, ale nepovedlo se to, takže jsem se vydal cestou méně finančně náročných filmů. Ostatně ten samý problém jako se Zbabělci mám teď s filmem Ivana Fíly Den štěstí, který je o životě zpěváka Petra Nováka. Velké projekty mi prostě nějak nejdou.
Vaterland - Lovecký deník
S Davidem Jařabem natočil Viktor Schwarcz už dva celovečerní filmy: Vaterland - lovecký deník a Hlava - ruce - srdce, | Česká televize
KINOBOX: Existují vůbec v českých podmínkách něco takového jako "nezávislé filmy", nebo jsou všichni producenti až na ty největší hitmakery totálně závislí na vůli grantu či nějaké televize?
SCHWARCZ: Já bych mluvil spíš o autorských, než nezávislých filmech. Hodně záleží na tom, kolik a jak režisér chce. On je ten hlavní. Bez grantů a České televize tyhle filmy dělat prostě nejdou a nepůjdou.
KINOBOX: Který z těch filmů, které jste dělal, vám přijde nejvíc přehlédnutý a opomenutý?
SCHWARCZ: Nejvíc zatracované bylo Vyhnání z ráje paní režisérky Chytilové. Vidíte, zrovna film s jistou stylizací a kódem, kteřé diváci nepřijali. Film dodnes nechce odvysílat žádná televizní stance, občas ho hraje jen CS Film. Spíš mě ale dodnes mrzí, že po tomhle filmu jsem se nějak rozešel s Věrou Chytilovou, které si velmi vážím.
Vyhnání z ráje
Vyhnání z ráje
KINOBOX: Který z vašich filmů byste si, kdyby na to přišlo, dneska večer nejradši pustil na videu?
SCHWARCZ: Budete se divit, ale žádný. Nejsem masochista. Viděl jsem je všechny tolikrát od hrubého střihu až po konečnou fázi...
KINOBOX: Co chystáte dál?
SCHWARCZ: Dnes jsme roztočili s Mirou Fornay film Můj pes Killer, na léto chystám s Jitkou Rudolfovou Rozkoš a na vývoji dalších látek pracujeme třeba s Danem Wlodarczykem, Karlem Čabrádkem, Karin Babinskou, Ivanem Fílou, Evou Toulovou... Látek k přemýšlení je dost. Ročně přečtu tak osmdesát až sto scénářů.