Jeden z nejdůležitějších lidí 20. století, nebo podivín? Gorbačov. Ráj přináší netradiční filmové setkání s milovaným i nenáviděným ruským politikem

Jeden z nejdůležitějších lidí 20. století, nebo podivín? Gorbačov. Ráj přináší netradiční filmové setkání s milovaným i nenáviděným ruským politikem 4 obrázky v galerii
Gorbačov. Ráj | Foto: Artcam Films
Po uvedení na dokumentárním festivalu v Jihlavě míří do českých kin snímek režiséra Vitalije Manského Gorbačov. Ráj. V něm autor sleduje a konfrontuje stárnoucího politika a držitele Nobelovy ceny za mír, který stál za rozpadem Sovětského svazu, Východního bloku a zbouráním Berlínské zdi. Jak se v současnosti žije muži, který je minimálně pro generace Středoevropanů nositelem nadějné dějinné změny, ne-li rovnou hrdinou?

Gorbačov. Ráj: Trailer

Zdánlivě nepřístupná vila kdesi v lesích za metropolí Moskvou skrývá ve svých temných útrobách jednoho výjimečného obyvatele. V současnosti většinu času tráví v křesle, sleduje televizi, čte noviny, jí. V mysli se mu ale i v jeho necelých devadesáti letech (film končí oslavou Nového roku 2020) honí plno myšlenek, vzpomínek a názorů. Oním mužem je Michail Gorbačov, který stál v druhé polovině 80. let minulého století za dějinnými změnami nejen v Sovětském svazu, ale celém Východním bloku. Spolu s americkým prezidentem Ronaldem Reaganem se postaral o konec studené války mezi Východem a Západem. Rozpad Sovětského svazu nicméně vyvolal v postsovětských zemích značnou chudobu, tudíž zde Gorbačov platil za někoho, kdo tento krach způsobil.

Režisér Vitalij Manský (Svědkové Putinovi, V paprscích slunce, Roura) se rozhodl natočit nejen svědectví ze současného Gorbačovova života, ale značnou snahu věnoval též konfrontaci sebe, autora, který se narodil v ukrajinském Lvově během éry Sovětského svazu, ale z politických důvodů žije v Lotyšsku, s někdejším demokratickým poslem změn, Michailem Gorbačovem.

Gorbačov. Ráj | Foto: Artcam Films

"Já se dál považuji za socialistu. A Lenina považuji opravdu za našeho boha," vyznává se Gorbačov Manskému a pokračuje. "V socialismu je velká síla. Čím víc lidí bude v životě objevovat nové obzory a zvykat si na ně, tím víc budou socialismus potřebovat." Tato a další slova jen dokládají, že moc starých ruských ikon je nepolevující a kdo se je snaží z jiného prostoru zpochybnit, musí narazit. Což zakusil sám režisér, s nímž během 100minutové stopáže dokumentu hraje Gorbačov solidní slovní a myšlenkovou ekvilibristiku.

Gorbačov klame těžce se pohybujícím tělem (bez chodítka se neobejde), má suchý smysl pro humor (režiséra a štábu se ptá, jestli by se film mohl jmenovat "dialogy s podivínem"), šetří slovy a výrazy. Jeho mateřské znaménko na čele, které ho dříve definovalo, ustoupilo. Gorbačova definuje tichost, potemnělost, pomalost, vzpomínky na milovanou ženu Raisu. Když ale dojde na debatu s Manským, probudí se ve starém muži někdejší zápal pro veřejné dění a nekompromisně si stojí za svým.

Snímek Gorbačov. Ráj se ale dá chápat nejen jako střet režiséra a významného politika, ale též jako případová studie stárnutí, vyrovnávání se s ním, čehož důkazem je například to, že člověk neplýtvá slovy a myšlenkami, stále si dokáže vychutnat jídlo, pití a zazpívat píseň, kterou se zřejmě naučil už v dětství. Minulost-současnost jako kdyby byly na stejné úrovni, když Gorbačov bezchybně cituje Puškina. Ačkoliv často usíná v křesle a bez chodítka neudělá krok, je intelektuálně bystrý, má apetit a dokáže si s přáteli vychutnat příchod Nového roku 2020. A umí si udělat legraci sám se sebe a svého života. V těchto civilnějších scénách je Gorbačov nejotevřenější a škoda, že jim režisér ve filmu nedal větší prostor.

Gorbačov. Ráj | Foto: Artcam Films

Otázkou zůstává, zda Manský natočil takový film, jaký zamýšlel. Jeho nejnovější dokument tak výrazně upozorňuje na úlohu režiséra-autora a na limity, které tváří v tvář zpovídanému vyvstanou. Zklame tento citlivý portrét-dialog s "bohem" ty, kteří Gorbačovovi kdysi fandili, přijali s povděkem perestrojku, pád Berlínské zdi a Východního bloku? Toť je podstatná otázka, na kterou se bude hledat odpověď podle toho, jaký obraz si u jednotlivých diváků Gorbačov už předtím udělal. V našem geopolitickém prostoru totiž platil za symbol pozitivní změny a právě ten je nyní tímto filmem částečně skrze jeho myšlenky a názory zpochybněn.

Hodnocení: 70 %

Podívej se na Gorbačov. Ráj online hned teď!

Ankety