Profilový obrázek

hrumsrt

Martin Hruška

Komentáře 1 396

Od nejnovějších
  1. Je třeba zabít Sekala
    Je třeba zabít Sekala (1998)
    8
    Vedle pár anomálií většinou urozené právě na konci devadesátek spadá i Je třeba zabít Sekala do toho nejlepšího ze samostatné české filmové tvorby.. První spojení Michálka s Křižanem zůstane navždy jako ono legendární spojení česko-polské filmografie.. Je válka, protektorát, ale něco takového skoro ani zdejší vesnici trápit nemusí, dokud se do vesnice nenavrátil Ivan Sekal, který využije válečné politiky a vztahů s Říší k osobní mstě vůči městu a za podpory protektorátního vedení se stává doma bohem, na co ukáže je jeho, ať už je to majetek, pivo nebo žena, a kdo se odváží odporovat, toho Sekal hravě srovná.. Nemůže to jít do nekonečna, konec Protektorátu v nedohlednu, a kdo zajistí, že se návrat demokratických sil znovu dostane i zpátky do vesnice, aby je zbavil Sekala. Je třeba jednat a Sekal musí zemřít.. Atmosféricky skvěle odvedené dobové drama o ospravedlnění toho nejhoršího zločinu, ve kterém i přes zřetelnou morální výhodu na své straně stejně není pro nikoho z ústředních aktérů provést, k čemu je vybízí už jen název snímku.. Ono pošťouchnutí vykresluje právě příběh a události, které zavrhují morálku a dovolují překročit boží přikázání.. Perfektně odvedené charaktery ústředních postav, které ani ze samotného Sekala nedělají absolutní zlo.. Boguslaw Linda je náš! 85%
  2. Vlčí bouda
    Vlčí bouda (1986)
    7
    Věra Chytilová meets Sněženky a machři... Parta studentíků v obklopení podivně vybělených instruktorů společně uzavřeni do odlehlé chatky Vlčí boudy, kde je kromě zimy už nemá, kdo jiný potkat.. Tuzemský hororový počin připomínající atmosférou kultovní Věc a stejně dokáže opět po vlastní ose vyniknout. Na hraně vlastních sil a morálního nastavení každého z nich se partička teenagerů stává nedobrovolnými účastníky sociálního experimentu, který vyostřuje animálnost okolního prostředí a nutí zúčastněné pokládat si otázky, jaká je cena svobody a jídla.. Naneštěstí nejsou výše zmíněné motivy zcela zřejmé a pokud ano, tvůrci od nich občas upouští za cenu udělat z Vlčí boudy lepší horor.. I přesto by ale tenhle skromný spíše televizní snímek rozhodně neměl zůstat jen v televizních archivech a i přes pravděpodobný divácký nezájem by mu častěji slušela procházka do večerního vysílání, ostatně sluníčko postrádá většina zdejších postav..
  3. Čarodějky ze Salemu
    Čarodějky ze Salemu (1996)
    5
    Chtěl jsem hodně, věřil jsem v potenciál atraktivity dobových událostí z konce 17. století, které udělaly z městečka Salem ono legendární místo.. Čarodějky ze Salemu dokáží solidně pracovat s emocemi, rozdělovat rodiny a rozšiřovat všeobecnou paranoiu okolo nálady plné předsudků, jenže doplácí na přílišnou přímočarost a plytkost scénáře. Jde opět o další precizní herecký koncert v podání Daniela Day-Lewise, kterého ale tentokrát dokáže stíhat i Winona Ryder a na jejichž vzájemné dynamice stojí většina dramatických scén, jež pak dělají ze samotné inkvizice pěkně vyhrocenou záležitost.. Občas jsou vidět snahy tvůrců o nějaké účelové rozebrání čarodějnického obviněné, ale tahle představa jim tak nesedí do emotivně gradujícího příběhu Abigail, že se s ním nikdo bohužel nehodlá déle zaobírat.. Americké Kladivo na čarodějnice se v žádném případě nekoná, i když Vám americké publikum asi bude tvrdit opak.. 55%
  4. Nerve: Hra o život
    Nerve: Hra o život (2016)
    6
    Fincherova Hra o 20 let později udělaná přesně pro současnou generaci.. Žánrem výrazně odzkoušená Emma Roberts dokáže i s pomocí "Jamese Franca z Wishe" celkem bez obtíží získat divákovu pozornost a protáhnout jej celým příběhem. Nerve je herní hit generace, kde jste buď hráčem nebo divákem, zatímco divákova úloha je vcelku jasná, jen je navíc okořeněna možností rozhodovat o hráčových osudech, no a hráč jakožto součást live přenosu, kde za nemalý obnos peněz plní výzvy, které mu hra/diváci dávají, zkrátka takové skupinové "truth or dare".. Ale podobně jako ve zmíněné hře, tak i v Nerve je poměrně jednoduché celé herní nastavení strhnout do poměrně divočejších vod a přece je až moc složité odolat možnosti ovládnout něčí život.. Kde se Nerve pouští do sociálních otázek, nebo zcela evidentní atraktivitě submisivní pozice ve vztahu, tvůrci moc nevědí, jak z témat a celého snímku vytěžit to nejlepší a udělat ten pomyslný krok výš, i proto Nerve spíše zůstává pouze solidní survival žánrovkou, i když třeba neonovým vizuálem jistě zanechá dojem.. 60%
  5. Opičí muž
    Opičí muž (2024)
    6
    "Milionář z chatrče" servírující svůj režijní debut, ve kterém se pokouší ukázat, že pro něj má akční žánr obrovský význam a zatímco jsme ho asi všichni znali jako herce, jehož zbraní je slovo, Opičí muž ho vystřeluje do zcela jiného světla.. Ano, vidím, tvůrci mají nakoukáno, po indicku vaří Johna Wicka, ale neservírují ho v luxusní restauraci, nýbrž v nějakém zašvábeném bistru na rohu, čímž má v sobě třeba mnohem víc z akční žánrovky Zátah, než z čehokoli jiného.. A i když Dev Patel trávil úplně jiné dětství, nezapomíná odkud vítr vane, a že v sobě nádech indického kari zákonitě má. Opičí muž je stále standardní revenge story, kde víc než o traumata a motivace jde o samotné vykonání pomsty, ale s tak silnou příměsí exotické indické mytologie, že nakonec není zaměnitelný.. V akčních scénách jde o sebevědomou podívanou, která srší energií a syrovostí a moc dobře pomrkává po svých filmových vzorech, ale když je má příběhem přirozeně pospojovat, už malinko doplácí na řemeslnou nezkušenost.. Škoda, že se Dev Patel tak moc snažil předat mytologii svojí postavy a udělat z ní plnohodnotného hrdinu, se kterým může divák cítit, až se na moc dlouho snížil z tempa, a to tak moc, že jsem celou prostřední třetinu prozíval.. Co tak ukázal Monkey Man? Rozhodně nezačal nic nového a nepřislíbil tak silně oblíbenou značku, jakou jsou jeho inspirace, ale jasně změnil pohled na Deva Patela, jemuž by skok do akčních vod možná sednul.. 60%
  6. Rivalové
    Rivalové (2024)
    6
    Namlsáni nemravnou reklamou dostáváme příběh o rozpadu jednoho přátelství mezi Patrickem a Artem, kamarády od dětství, které úspěch v tenisu a společně okouzlena dívka Taschi, má jednou pro vždy rozdělit.. Co by bylo, už není, žena vstoupila mezi ně a dvojice, která se kdysi považovala za bratry, si je rázem cizí.. Když tu se ale naskytne možnost si to vzájemně vrátit, vyříkat si nevole a jednou pro vždy rozhodnout, kdo je lepší a k tomu stačí jen vyhrát jeden turnaj.. Rivaly táhne režisér Luca Guadagnino, který nejen, že ze zápletky o osobně motivované hře ždímá, co se dá, ale především podpírá snímek velkým množstvím nápadů, ať už specifickým vyprávěním skrze flashbacky, tak především technickou stránkou, která podobně jako příběh vrcholí v onom závěrečném střetnutí. Jenže je toho moc a nakonec vůbec nic.. Povrchně představené postavy ponížené jen na úroveň soupeřů, mě míjící čarovná Zendaya tahající za nitky (dlouhá hubená postava a absolutně nic, co stojí za "pomrknutí") a nepříliš vyvážená stopáž, to dělá z Rivalů letošní omyl roku.. /viděno v kině/ 60%
  7. Grand Prix
    Grand Prix (2022)
    6
    Po dvou celovečerních dramatech se Jan Prušinovský opět vrací k jemu mnohem jistějšího vyprávění a kromě toho se opět servíruje sportovní prostředí, ve kterém je mnohem jistější a především zábavnější.. Grand Prix provazuje část osazenstva z uskupení Tří Tygrů s Kryštofem Hádkem doufajíc, že si vzájemně sednou, což zkouší prostřednictvím příběhu ústředního dua Emila a Romana dvou bratranců, kteří nechávají svoje životy a problémy za sebou, když vyrážejí na cestu do Barcelona na Velkou cenu... Pohlceni představou o jedinečném zážitku a nabité představě, si ale neuvědomují, jaká úskalí může jejich pouť naskytnout.. Snímek drží pospolu právě oba bratranci, ať už jejich milá motivace, tak především třaskavá chemie pramenící z kontrastu povah, a dokáže ustát i tradičně retardovaného Kozuba.. Grand Prix ujde a na Tygry je skutečně šikovně podchyceno a filmové plátno si zaslouží, ale na Prušinovského bychom měli klást mnohem větší nároky... 60%
  8. Správnej dres
    Správnej dres (2015)
    2
    Naneštěstí další Kolečkova obsese sportovním prostředím, ve kterém už ale ani jeho nebaví vyprávět tematicky vhodné příběhy a využívá jej nakonec jen jako berličku.. Správnej dres je české pohádka v reálném světě o manželce hokejové hvězdy, kterou už nebaví jen sedět a utrácet manželovy peníze, a tak se rozhodne, že ještě pořád může jít pracovat, ale copak takovou někde zaměstnají, když ani nemá maturitu (jak šel čas, dnes vysokou školu chtějí na místech, kde ji nikdo nepotřebuje a vysokoškolský titul se víc než jakákoli garance odbornosti stal symbolem odhodlání).. Co není může být a díky celoživotnímu vzdělávání přece dnes mohou do škol chodit i důchodci. A na cestě za svým cílem tahle bývalá misska potká nejen učebního, ale nakonec i životního mentora a uvědomí si, že si představovala úplně jiný život.. Televizní pokus o G.B. Shawův Pygmallion z hokejového prostředí, kde z Mádla je antagonista, z Jastrabana lamač dívčích srdcí a nakonec z Kuchařové herečka, to asi těžko.. Vtip dejme tomu, já se na televizní produkci docela i usmíval, ale takhle levně protkané klišé, které vůbec neví, jak má vyplnit prázdná místa v přepálené stopáži, to se na mě nezlobte.. Romantická komedie, která postrádá nakonec i tu romanci a vlastně jediný jiskřivější moment, tak v čem Správnej dres funguje? 20%
  9. Drž hubu!
    Drž hubu! (2003)
    7
    Jeden téměř němej, druhej zase mele pantem, co se dá.. Drž hubu! je příběh jedinečné bromance vznikající přímo ze stěn vězení, kde se ve stejné cele setká pořád dokola mluvící Quentin a věčně mlčící Ruby. Dva zlodějíčci, které s dávkou důvtipu spojí smysl pro ironii tamních bachařů, jenže kdyby jen tušili, co za dvojku právě dali dohromady.. Quentin sice když se rozdával rozum, tak chyběl, ale za to má sílu, se kterou může trhat auta, a to se geniálnímu Rubymu přesně hodí, a proto jejich nové spojení otočí proti bachařům a využije jejich jedinečnou chemii nejen pro útěk, ale i pro pomstu.. Drž hubu! je skvělá komedie dokud stojí na špičkování Rubyho s Quentinem a nechává vyniknout jejich komediální a herecký um, ovšem malinko nestíhá vystavět natolik šikovný příběh, i když je mu příjemným osvěžením ona kriminální vrstva. Přesto jako nenáročná komedie mile potěší, i když jsem se vyloženě smíchy netrhal.. Tak přeci jsem možná měl držet hubu. 75%
  10. Sametoví vrazi
    Sametoví vrazi (2005)
    6
    Nejslavnější film Jiřího Svobody, kterým poprvé a bohužel asi i naposledy ukázal trošku více ze svého talentu, anebo šlo o jedinečnou náhodu, když totiž Sametoví vrazi skutečně dosahují alespoň obstojných kvalita.. Příběh pěti slavných českých vrahů operujících v první polovině devadesátek, kteří vzešli do dějin právě tím, že těla svých obětí posílali do tzv. orlické přehrady, tedy vodní nádrže Orlík. Zatímco my jako diváci pozorujeme osudy dvou titulních hrdinů, kteří vynikají nejen profesní, ale i charakterní protichůdností, do popředí se dostávají motivy bouřlivosti tehdejších devadesátých let, což právě dělá ze samotného snímku naprostý unikát.. I když jde o vyprávění příběhu ikonického vražedného případu stejně ani jednou nevidíme vyšetřování, či jakýkoli zásah policejních složek za účelem dopadení vrahů, naopak Sametoví vrazi jdou přímo k centru dění a soustředí se na zobrazení samotných aktérů, jejichž vyhrocenou všednost snímek předává, když ji sem tam prohodí nějakou vraždou s důraznými odkazy na policejní složky.. Naopak tvůrčí záměr je spíše zachytit dobu, poodkrýt samotné osobnosti tzv. Orlických vrahů a zachytit je jako lidi.. Není proto těžké dokonce rozhořčit samotného diváka, který si naopak přišel pro nálož faktičnosti a obohacení svých znalostí o slavném Kopáčově gangu. Když zatím autor ani samotného Kopáče nehodlá divákovi cpát neustále před nos a označuje ho jako Karlose, když jeho psychologii postavy vypráví jen a pouze přes osobní vztahy a svírající životní situaci, což jsou motivy jaké právě dohání jeho osobu k činům, za něž se pasivně zapsal do dějin české kriminalistiky.. Sametoví vrazi nejsou organizovaný film, nýbrž spletitá výpověď o fascinujícím policejním případu, který ale vypráví pro diváka zcela cíleně z druhé strany barikády nezabývajíc se ve větší míře jakoukoli osobou vyšetřovatele.. Drzá audiovizuální podoba, která nešetří nepřehledností, dělá ze všech mísících násilných či odvážnějších scén téměř zaměnitelné události, proto lze snadno postavy nenávidět za projev aktu lásky, anebo naopak vzrušivě sledovat při páchání zločinů.. A i přes jistý osobní obdiv celému filmu a úlevě, že mě Jiří Svoboda znovu neuspal, nakonec Sametové vrahy shledávám za docela obdivuhodný pokus o zachycení kriminálního případu do filmové podobny poněkud originální cestou. Proto se přenesu přes absolutně přehnanou stopáž, či někdy vyloženě televizní prvky.. P.S. Pokud by to někdo chtěl vidět nejen technicky lépe, ale především standardně vedenou vyšetřovatelskou cestou, jsou tu ještě Devadesátky.. 60%
  11. Cesta do tmy
    Cesta do tmy (2023)
    2
    Podobně jako celá aktuální česká televizní tvorba je i Jiří Svoboda uvězněn v soustavné produkci kriminálních celovečerních snímků, jen s tím rozdílem, že u té televize je vidět alespoň nějaká snaha o to zkoušet to i na jiné strany. Tvůrce známý především pro svůj film Sametoví vrazi, který za tu dobu nějak zkultovněl, i když nikoli díky jeho pochybným kvalitám nýbrž hlavně kvůli atraktivitě celého tématu.. Cesta do tmy je návrat k lepšímu prvnímu dojmu, který mě v tomhle případě skutečně donutil po čase usednout k televizní obrazovce. Přece jen téma přerodu spořádaného a uznávaného vědce ve zločince žádajícího výkupné za držící rukojmí dává prostor nejen pro solidní psychologii postav, ale vůbec k polemice nad morálním podtextem všech jinak nezákoných a obecně ohrožujících činů. A nechybí mnoho a Cesta do tmy několikrát dá vzpomenout třeba na Johnyho Q, i když podobně jako on, tak ani tohle úplně nevyužívá svůj potenciál, a co především vůbec se nepotkává s očekáváním diváctva.. Máte možnost ukázat vyostřenou akci sršící napětím v podání muže, kterého pár nešťastných příhod uneslo až do zoufalé situace, ze které už není bez následků úniku. Namísto toho přichází příběh s dalším paralelním vyprávěním, pro které je původně stěžejní motiv přepadení banky potlačen na pouhý jeden krok v jinak spletitě šíleném plánu, jaký když představí svoje rozuzlení neubránil jsem se smíchu, jak hloupě celá Cesta do tmy působí a skutečně, jak se jí povedlo uvést celý pokus o morálně-kriminální polemiku kamsi "do tmy".. Nakonec docela vtipný snímek, jenž nepřehledným způsobem rozvádí životní traumata titulního hrdiny, který by si přece jen v závěru zasloužil mnohem důmyslnější dovětek. A přitom za takovou "vraždu" nikdo souzen nebude a vše skončí jen jako záznam v policejním spisu o tom kam zmizela kulka č. 4.. Ambice České televizi nechybí, ale příště bych od thrilleru tolik nečekal. P.S. Je až s podivem, kolik názorových a politicky vyhraněných komentářů tvůrci zvládli do příběhu zakomponovat. A třeba je právě tohle cesta jak pochopit záměr. Že by frustrovaná zpověď tradičního voliče upadajících levicových, či pravicových stran?.. 25%
  12. Největší hity
    Největší hity (2024)
    7
    Ukazuje se, že Benson není u romance poprvé a celkem zručně představuje příběh vztahu Harriet a Maxe, kterým nebylo z hůry přáno.. Největší hity jsou ztělesněním schopnosti asociace, při níž si paměť spojí sluchový vjem - totiž hudbu - s již vlastní vzpomínkou, díky čemuž jakoby mohl jedinec za pomoci audio-vzpomínky cestovat časem, což přesně snímek uvádí do reality.. Když je současnost nepříjemná, není snazšího než se zkrátka navždy zaseknout v minulosti, jelikož dokud v ní my myšlenkami jsme, není nutné udělat ten další krok, a navždy tak dát sbohem milovaným.. Není to moc, ale Největší hity jsou krásnou zkratkou, která Vás nenutí dělat bolestivá rozhodnutí.. 70%
  13. Tancuj Matyldo
    Tancuj Matyldo (2023)
    6
    A tak se manželé Slavíkovi rozhodli, že je potřeba připomenout jak svoji vlastní relevantní existenci na poli filmařiny, ale především divácké obci, že se dá zase natočit něco jiného než komedie, a že loni se podobných nápadů urodilo až nezvykle hodně, avšak Slavíkovi se vymykají právě tím, že nejde o žádné čerstvé filmaře a spíše se jako jedni z mála adaptovali.. Tancuj Matyldo je rodinné drama o vztahu matky a syna, které doplnil třetí do páru - Alzheimerova nemoc. Jak se ústřední duo v podání českých hereckých legend Karla Rodena a Reginy Rázlové vypořádává s vlastním pochroumanou minulostí, tak díky tomuhle prvku jde usmiřování pokaždé o něco hůř, díky čemuž nakonec přece jen snáz.. I přesto, že na tematickém poli nenabídne Tancuj Matyldo nic neočekávatelného a totéž dodá i z hlediska vývoje postav, stále tvůrcům nechybí cit a realističnost představených konceptů.. Místy utahané, někdy přehnaně emotivní, ale vcelku slušné. Jen toho tance bylo málo. P.S. Lehké rýpnutí do sociálního systému a morálních zásad exekutorské profese, to dělá tento snímek lepším. 60%
  14. Fargo
    Fargo (1996)
    7
    Pro někoho je to Big Lebowski nebo Fargo, já se spíš přikláním k Tahle země není pro starý, každopádně všechny to jsou ty nejslavnější kousky z dílny bratří Coenů.. Chladné prostředí v Severní Dakotě už samo o sobě rozhodně nepřidává těhotné policejní strážkyni Marge, natož když jí k vyřešení přistane podivný případ tří zavražděných, mezi kterými je i právě jeden další strážník. Zdánlivě jen další mord-případ, ale postupně rozkrývá jak řešení vražd tak podivně vyhlížející únos manželky místního obchodníka, když v obojím jde nakonec o úplně něco odlišného, než se na první pohled zdálo.. Fargo mě sice tolik nezaujalo svou kriminální složkou, zato mnohem víc na mě fungovalo jako komedie. Dokonalá spolupráce vtipu a dramatu, která dělá z Farga podobně pozoruhodný divácký zážitek jako třeba satirická Americká krása.. Ale když krimi nestíhá ve své vyšetřovatelské lince a vlastně ani nezaujme atraktivitou samotného případu, nějak to vlastně neplní svůj účel, anebo právě naopak!.. Jedinečná podívaná, která Vás sváže svým chladným prostředím a představí naprosto jedinečné karikaturní postavy. Hra s filmem jako takovým je to od Coenů šikovná, ale obsahově mi to nakonec úplně nestačí.. 75%
  15. Kráska dne
    Kráska dne (1967)
    8
    "Můžete si se mnou dělat, co chcete!" Myšlenka natočit to v každé době by se nikdy nesetkala s vlídným přijetím, ale ve skutečnosti by to možná nikdy nikdo nepředstavil lépe než Luis Buňuel a s tím, že Kráska dne je zrovna jeden z těch filmů, které stárnou se zcela neobyčejnou grácií.. Démonicky božský ženský ideál vtisknutý do Catherine Deneuve coby přenádherné Séverine, do holky kterou nemůže mít každý, do ženy, která má všechno. A právě to je ten problém. Dokud nemáte vše, jste nespokojení a máte cíl, za kterým můžete jít, zatímco Kráska dne tuhle cestu postrádá, ale i přesto se rozhodne s ní pohnout, přece když už není možnost stoupat výš, můžete zkusit ochutnávat z nižších pater... Hodný manžel, peněz kolik jen chtít a to je ten problém, který se Séverine rozhodne řešit a sama sebe vhodí do submisivní pozice elegantní prostitutku s pseudonymem "Kráska dne". Smysl života je v obšťastňování chlupatých tlouštíků! Elegantní podívaná s řadou podvratných motivů vykrucujících se z společenských konvencí, která v závěru ubere trošku jiným směrem než bych čekal.. A pokud by jste zapomněli, že tohle jsou experimentální šedesátá léta, on Vám je Buňuel řadou surrealistických obrazů zase připomene.. Krásná podívaná, kterou si nedovedu bez Cathrine Deneuve vůbec představit.. 75%
  16. Dvojitý milenec
    Dvojitý milenec (2017)
    6
    Dvojitý milenec trošku líp funguje už jen v té prvotní divákově představě, co ho asi bude ve snímku čekat, přece jen tyhle lehce incestní hrátky nevidíte pokaždé.. Chloé žije šťastný život plný harmonického milování se svým psychiatrem Paulem (ideální když partner už od začátku zná váš bordel), zrovna si našla i novou práci a vše vypadá, že se pomalu blíží k založení rodinného krbu.. Jenže co se nestane, při jedné procházce uvidí na ulici člověka téměř totožného s jejím přítelem Paulem, ale přesto on to není.. A přece nemůžete ukojit lidsky přirozenou touhu po vyřešení tajemství, aniž by jste dvojče navštívili a na dálku poměřili jeho kvality právě s Paulovými.. Dvojitý milenec Vás do filmu uvede takovým způsobem, že se instantně a navždy zapsal do dějin filmu a na podobné skandální vlně bude i pokračovat, nabídne divákovi kromě absurdně poutavé zápletky i nosnou dávku sexuálně opojivých scén, které v kombinaci v thrilleroidním příběhem rozhodně dokáží zabavit.. O to větší překvapení, že kromě úsměvných zvratů nabízí snímek i řadu vyloženě stimulujících otázek, na které nutí odpovídat nejen postavy, ale především diváka samotného. Což má za následek částečné rozmělnění své mysteriózní atmosféry, ale současně i své vlastní vyvedení do vyšších kvalitativních vod.. Dvojitý milenec paradoxně po letech asi nezůstane v pamětech ale těch prvních pár vteřin ano! 60%
  17. Rozsudek smrti
    Rozsudek smrti (2007)
    6
    Ještě předtím než se král hororového žánru James Wan ujal svého druhého funkčního období, které pro mě navždy bude tím povedenějším, tak měl tendenci neustále zkoušet kde co a neštítil se žádné žánrové nezkušenosti.. I proto jsme se v jeho podání dočkali takových průměrností jako Aquaman, nejzklamavších Rychle a zběsile a právě i nepříliš kvalitního Rozsudku smrti... Všechno jde jak má a rodina Humeových žije svůj krásně idylický život v očekáváná toho kam to jejich synkové dosáhnou, když zasáhne do jejich života tragédie, která je navždy poznamená.. A každý z nich se s tím potřebuje vypořádat po svém, pořád pro mě nepřekousnutelný (důvod: Spáči) Kevin Bacon coby Nick Hume si vybere tu nejsnazší cestu a než v se smutkem pracovat rozhodne se ho rozmělnit pomstou... Rozsudek smrti je sympatická revenge story, která umí být správně temná a drsná, jak bych to od hororového tvůrce chtěl, ale to není vše.. A v závěru filmu se tvůrci snaží za každou cenu diváky přesvědčit, že je to něco víc než jen svižnější thriller, Wan kouzlí a přitom nejen, že každý celou dobu vidí, co má pod kloboukem, ale ono Vy to ve finále prakticky přestanete kompletně řešit.. Není to temnější akční béčko, na to se to tváří moc vážně a Bacon opravdu není akční herec, ale já asi nevím, co to teda je a podezírám Wana, že on taky ne.. Prosím Jamesi, kašli na to a dej lidem to, co chtějí - horor! 60%
  18. V rytmu srdce
    V rytmu srdce (2021)
    9
    Schválně jsem se musel podívat, kdy naposledy mě film takhle semlel, no a už to je pár měsíců! Jsem si jistý, že kdyby tomu byl i v češtině ponechán původní název, tak to zaujme na první pohled více. Co dodat... Je to silný a přesto nádherně přirozený! Perfektní hudební pasáže prokládány emocemi, které pocítíte málokde. Těžko a zároveň tak jednoduše se do Ruby vciťujete. Jasně, asi jen hrstka na světě má rodinu jako je ona, ale zároveň ji máme všichni. Pocit, že někam nepatříte, že lidi vlastně neví jací jste... Je to skvělý! Každé to hudební číslo Vás tak chytne, že to ani nejde popsat. Zároveň je to ale i milý, vtipný. Nedovedu si představit, že se to někomu nelíbí.. Jakože ano, bez titulků to nejde, ale co! Musím si vyzdvihnout dvě postavy - učitel Eugenio Villalobos, který mě tím svým přístupem holt baví, ačkoli není nic unikátního, tak bez něj by to nebylo ono; ale hlavní pozornost si zaslouží ten brácha Leo (Daniel Durant), který má přesně tu pózu citlivýho vtipnýho. Ačkoli bych si přesto všechno odpustil tu tradiční strukturu talentově-hudebního fláku, tak je to skvělý. Tohle je neskutečně neutrální snímek, který málokoho nepotěší. A pak k nadšení už přece nezbývá mnoho! Tahle rodinka se Vám dostane pod kůži. 95%
  19. Srdečné pozdravy z Ruska
    Srdečné pozdravy z Ruska (1963)
    7
    Po extrémním finančním i kritickém úspěchu prvního filmu s agentem 007 s názvem Dr. No celkem správně netrvalo vůbec dlouho a tvůrci vyrazili na trh podruhé a překvapivě pořád s dost skromným finančním výhledem. Terence Young se okamžitě chopil práce a nadšeného Conneryho umluvil k prvnímu pokračování s titulem Srdečné pozdravy z Ruska.. Již tradiční bipolární vnímání světa v podání ustrnulé studené války si tentokrát druhý Bond dokázal ještě povýšit a svoje první pokračování zasadil právě do složitých zahraničních vztahů se Sovětským svazem na východě Evropy, ale nikoli jak název napovídá do Ruska, nýbrž do exotičtějšího Turecka.. Na východě to je jiný svět a vždy tak nějak bude, ale způsob, jakým vládne ve filmu vzájemná interakce západu s východem, už navždy zůstane jedinečnou, ať už zrovna budou obě strany demokratické nebo ne.. James Bond má tentokrát mnohem příjemnější úkol, musí dopravit svůdnou zaměstnankyni ruské ambasády nic netušíce na západ, tedy pomoc jí k porušení zákona emigrací, akorát jak by i československá minulost mohla napovědět, tak tyhle cesty mezi politicky odlišnými stranami světa byly mnohem složitější... První setkání Bonda s organizací Spectre, která bude v historii série ještě několikrát hrát klíčovou roli, a první skutečně povedená bondovka.. Uzavřené interakce vzájemně neslučitelných motivací postav v uzavřeném prostoru vlaku dělají ze Srdečných pozdravů z Ruska opravdu poutavou podívanou, která lehce prodává svoji znaku publiku.. Akce je tentokrát méně, i přesto že Bondovi stojí v cestě zabiják Grant v podání albínského Roberta Shawa, ale ono to vlastně nevadí, když o atraktivnost se starají právě napínavé dialogy a absurdně napjaté situace.. Babka s kudlou v botě, na každém rohu odposlech a k tomu honička s helikoptérou.. No není ten ruský svět k zamilování! 75%
  20. Dr. No
    Dr. No (1962)
    7
    Takhle to začalo a nyní je to už 62 let od chvíle, kdy diváci poprvé uslyšeli ta slova "Bond, James Bond".. Dr. No nepůsobí jako začátek jednoho velkého filmového fenoménu a už vůbec ne jako start filmové série, která bude jistotou televizní zábavy na další desítky let.. Legendární snímek, který udělal z neznámého Seana Conneryho nesmrtelnou filmovou ikonu, i přesto že původní záměr nebyl vsadit na tohoto nepříliš zkušeného britského herce, nýbrž oslovit jiného velikána Caryho Granta a nebýt jeho odmítnutí, mohla kariéra Seana Conneryho a vůbec celého Jamese Bonda dopadnout úplně jinak.. Pod taktovkou britské režisérské ikony filmů ze 60. let Terence Younga (Čekej do tmy) tak filmový svět poprvé navštívil britský tajný agent James Bond plnící první ze svých mnoha složitých misí. Opět v bipolárním rozložení světa na západ a východ se jeden šílenec, tentokrát chladný vědec Doktror Julius No, rozhodne využít nejednotnosti předních mocností a na vlastní pěst diktovat celému světu podmínky, což do hry posílá právě agenta britské MI6, aby situaci urovnal.. První Bondovka Dr. No funguje především jako solidní detektivka, ve kterém elegantnímu Britovi za cestě za pravdou pomáhá kdejaká sličná průvodkyně, později neoficiálně definovaná jako bond-girl. Snímek ve velkém stojí na charizma hlavního hrdiny a samotném důsledném detektivním přístupu, když na druhou stranu ještě přesně tvůrce nenutí předvést kdejaké akční kejkle.. Pokud se na Dr. No díváme dnešní optikou, narazíme především na nedostatky v samotném vyprávěcím tempu, pro které může být film pro dnešní začínající odhodlance jistou překážkou, ale vězte, že než se trošku po Jamajce rozkoukáte, už Vás očarovává jedinečné Conneryho charizma. Zpětně neuvěřitelně vtipné, jak všechny ty dnes ikonické bondovské trademarky jen tak bezúčelně startují tady a nikdo o tom nemá páru, anebo.. 70%
  21. Mučedníci
    Mučedníci (2008)
    3
    Když si chcete pustit horor, už musíte mít hodně prohledanou "kartotéku", že jste skončili právě u Mučedníků.. Neobvykle brutální kolotoč pomst a vyřizování účtů, ve kterém hlavní aktéři neřeší jestli je to k vaší rodině fér, a co je stejná krev, to je cíl.. Na pohled působivě nelítostní podávaná, ve které lidi po domě nahání jakási postižená humaniodní figurka, v sobě ale skrývá tradiční postoj, že až člověk je to monstrum, kterého bychom se měli bát nejvíce.. Mučedníci jsou plní krve a nářku, akorát tím končí a velice těžko překračujíc práh samoúčelnosti a vyvolání pocitu, že jako celek někam snímek spěje. A ne ten závěr k němu nestačí!.. Laughier umí mnohem líp (viz. Ghostland), u něj máte jistotu, že to není ve vašich diváckých rukách.. Proč k sobě nejsou lidi radši hodní.. 35%
  22. The Walking Dead: The Ones Who Live
    The Walking Dead: The Ones Who Live (2024)
    7
    Tak jak dlouho jsme na to čekali.. Andrew Lincoln jakožto Rick byl od začátku hlavní postavou mateřského seriálu The Walking Dead a o to větší šok byl, když jej především z osobních důvodů musel v průběhu a narychlo opustit, a netrvalo dlouho a doprovodila ho i Danai Gurira coby Michonne. Svět Živých mrtvých přišel o dvě hlavní postavy, bez kterých nakonec dokázal sám svůj příběh dost sebejistě uzavřít, ovšem fanoušci by neusnuli nevědět, že všechno dobře dopadlo a oba se shledali.. Proto je tu The Ones Who Live v pořadí už třetí spin-off navazující na závěr původního seriálu. A pořád platí, že technická kvalita je i nadále stoupající a tedy jde o lepší projekt než Daryl Dixon a určitě než Dead City.. Ovšem očekávání byla tak obrovská, že naplnit je bylo nemožné snad od samého začátku... Rick je pryč, Michonne ho hledá a když ho najde u nové další komunity CRM, nestačí se divit, co se s Rickem stalo. Čas a odloučení se podepsal na nich obou a rozhodně to nebude jen tak, že se seberou a jdou, navíc nová komunita se Ricka hned tak nevzdá.. Jako fanoušek toho světa jsem se extrémně těšil, ale nevím jestli jsem chtěl přesně tohle.. The Ones Who Live jsou o nostalgii, o tom že několik epizod hledáte, co nutilo postavy činit ona kontroverzní rozhodnutí a čekáte na momenty, kdy si sednou a navzájem to spolu proberou, jenže nebude to tak snadné.. Protože kromě toho má seriál za úkol představit další komunitu a Rickovi s Michonne vystavět soupeře bránícího naplnění svého snu o rodinné idylce a tam to nešlape.. Vrací se Rickovy neduhy jako postavy, která svoje rozhodnutí činí sobecky na úkor všech ostatních a rodina a správnost je to, co řekne a dělá on.. A do toho všeho postava, která absolutně nemá co nabídnout Anne aka Jadis, jejíž intriky jsou takřka k smíchu.. Na nostalgii dotažený leč uspěchaný finiš, který oba dovede, kam má a dá všem to, proč přišli, ale muselo to trvat tak dlouho! Pro TWD fans absolutní povinnost, ale lepší než původní seriál to není, a pokud Vám neseděly poslední série, tohle nebude jiné.. 70%
  23. Nic ve zlým
    Nic ve zlým (2023)
    6
    Z netflixovské šedi převlečená romantická spotřebka, ve které se Maddie v podání Jennifer Lawrence vykoupí ze složité životní situace tak, že bude dělat asociálnímu synkovi bohatým společnici.. Námět jak z pečící formule, ve které přesně tušíte, kudy se bude vývoj ubírat. Ovšem táhne ho právě ona myšlenka, že Vám rodiče zaplatili "holčinu" na pokusy, se kterou nejen zažíváte všechna vaše poprvé a tváříte se, že to přirozeně plyne ze situace. A díky jinak obecně spíše otravné Jennifer Lawrence se na Nic ve zlém dá docela dívat, jelikož ať je panic vedle ní sebevíc marný, ona musí splnit svůj úkol a mladíka uvést do tajů dospělého a dát mu okusit, jak tajemství prvních kapek alkoholu, tak i svého těla.. A hle není to ani tak trapné, jak by se ze synopse mohlo zdát, i když zrovna moc humoru v tom taky nehledejte.. Akorát, že už zítra nevíte, v čem by se Nic ve zlým mohlo vyrovnat konkurenci.. 60%
  24. Dnes neumírej
    Dnes neumírej (2002)
    7
    Čtyřicet let od vydání úplně první Bondovky přichází jubilejní dvacátý celovečerní film v hlavní roli s agentem britské tajné služby s označením 007, čehož si tvůrci jsou dobře vědomi a sem tam šikovně přihodili pár odkazů, ale především jasně vidíme, kam se původní Flemingova série za ty roky dostala.. Po čtvrté a naposledy se vrací Pierce Brosnan, který se tak ve 49 letech rozloučil se svojí ikonickou rolí pořád v dost velkém stylu.. Sovětský svaz už není nepřítelem západního světa a jeho antipólní roli nově přejímá Severní Korea, jejíž vůdci mají plán, jak vystřídat světové mocnosti a přeměnit uspořádání světa k obrazu svému. Naštěstí je tu James Bond, aby při britsko-americké spolupráci tajných složek naposledy zachránil svět.. Dnes neumírej je zajímavý pokus sérii trošku oživit, více se soustředí na sci-fi prvky a do mnohem většího prostoru se dostávají vedlejší postavy, které slouží i k odvedení pozornosti, že agentovi 007 už je dobrých padesát let. Poprvé více nahlížíme do zákulisí tajných složek, ve kterém zkušený Bond nakládá mladé nastupující generaci.. A když se sem tam přimotá Halle Berry anebo Rosamund Pike divák si ani moc nevšimne, jak málo akce už James Bond zvládá.. Jakoby se Dnes neumírej snažilo vynahradit konec svojí bondovské série, a tak ve velkém nakusuje hned několik témat, z čehož vzniká někdy až úsměvný zmatek a přelétavost. Ovšem když se přenesete přes skutečnost, že ústřední zápletka odpírá přízemnost a reálnost linoucí se napříč Brosnanovým pojetím Bonda, dostáváte dost svižnou podívanou.. P.S. I přes obecný nesoulad, mně naopak ústřední Madonnina elektrizující skladba vyloženě sedí. 70%
  25. Jeden svět nestačí
    Jeden svět nestačí (1999)
    7
    Potřetí zase s Piercem Brosnanem jako agentem 007 a opět návrat k solidní podívané a po předchozí slabší Bondovce je znovu na co koukat.. Režisér Michael Apted je znám především pro svoji umírněnější práci, v níž se nepouští do kdejakých akčních eskapád, ale ve svojí kariéře se dopustil jednoho přešlapu, jedné výjimky a tou je právě Jeden svět nestačí.. Už to není o zlatu, ale o ropě, díky níž mají teroristé v plánu ovládnout svět. Skupina teroristů v čele s jakýmsi Renardem coby nekompromisním Robertem Carlylem zavraždí jednoho ropného magnáta.. Tehdy na scénu nastupuje James Bond se úkolem ochránit magnátovu dceru Elektru, v podání božské Sophia Merceau a s cílem překazit další teroristické plány. A to jen proto, aby zjistil, že se věci mají úplně jinak a jeho úkol je už od začátku nesplnitelný.. Dvě lascivní ženské hrdinky, každá jinak, ale přesto podobně jako ve Zlatém oku vítězí šílenost nad půvabem. Příběhově jedna z těch lepších Brosnanovek, i když někdy právě až moc evokuje moje oblíbené Zlaté oko.. Ovšem zábava to je do poslední chvíle, i když zasněžené prostředí předčasně vrcholí před tím vodním.. 70%
  26. Lásky jedné plavovlásky
    Lásky jedné plavovlásky (1965)
    7
    Mladý Forman servírujíc další snímek nové československé filmové vlny za nějž je poprvé z pěti pokusů nominovaný na Oscara.. Tentokrát o lásce, aneb jak Miloš Forman opět střídá komedii s trapností, že kompletně smývá rozdíly mezi drobnými dramatickými odchylkami nálad. Prostá komedie o setkání Andulky a Mildy, který ji zachraňuje ze spárů slizkých plešatících brumdibádů, jen aby ji ochránil od nadrženosti. Jenže jejich spojení není žádná výhra ani pro jednoho z nich, ať už vypadalo jakkoli romanticky, natož pro rodiče.. Krásná povídka o mladých ideálech, které jsou zmraženy nalajnovanými představami vlastních rodičů, kteří přece "chtějí pro své děti jen to nejlepší", akorát že to poslední, co je napadne, je se jich samotných zeptat. Kdyby bylo všechno snadné, zůstali by navždy v onom pokoji.. 75%
  27. Smrtící nenávist 2
    Smrtící nenávist 2 (2006)
    4
    Po vzoru kultovního Kruhu je i Nenávist remakem dřívějšího japonského snímku a nevím proč se Šimizu rozhodl svoji ikonickou značku představit světu v americkém hávu, ale alespoň je pořád dobře, že u značky zůstal a nepředal ji do cizích rukou.. Problémem Nenávisti je mytologie, kterou příběh od začátku zoufale postrádá a tenhle dojem nenapravuje ani pokračování. Oproti prvnímu filmu se nevrací Sarah Michell Gellar, no nebo je lepší to tak pro vynechání traumat brát.. Ústřední figury se tak zmocňuje její mladší sestra, která se snaží proti temným silám bojovat po svém a navždy od nich odlákat svoji rodinu.. Jenže nejen, že zlý protivník v podobě duchů má mnohem méně prostoru, ale mnohem víc sází jen a pouze na přítomnost jumpscarů, které absolutně postrádají veškeré kouzlo.. Smrtící nenávist 2 nerozvíjí původní mytologii a nenavazuje na první příběh, naopak jde jen o variaci a odhadnutelnější kopii jedničky, na kterou je lepší si nechat zajít chuť. 40%
  28. Hrozba smrti
    Hrozba smrti (2024)
    4
    Původní film jsem náhodou viděl docela nedávno a i když si nemyslím, že jde o kdovíjakou zábavu nebo snad kultovku, tak plně chápu a respektuji jeho kouzlo ať jen kvůli Swayzemu, kterého znám spíše v jiných rolích, se na něj celkem dobře dívá, navíc má takový devadesátkový neučesaný drzý wibe, který tohle už postrádá.. Obecně moc nemusím remaky, ale vlastně chápu jejich vznik, pokud chtějí látku znovu předat nové generaci v jiném hávu, a přesně taková měla být i Hrozba smrti.. Kdysi skvělý Doug Liman se vrací k čistému akčnímu filmu a po řadě solidních brouzdáních v jiných žánrech je zpět tam, kde se proslavil. Jenže tahle látka je jak na něj a naneštěstí i na všechny zúčastněné příliš primitivní.. Což přesně platí i pro Jakea Gylenhaala, který jak si kdysi vybíral zajímavé projekty, tak v posledních letech jakoby si chtěl užít, vydobýt jiné postavení a leze z jednoho zaměnitelnějšího kousku do dalšího.. Jasně, tohle je fajn akční mlátička, ale absolutně nemá v dnešním světě místo a vždy můžete sáhnout po něčem starším.. Dá se to brát vůbec vážně, když tam hned od začátku Post Malone natřásá svalstvo.. Stejné jako před 35 lety a to se všemi zápory, které už nespasí ani Sam Elliot. Kdyby se aspoň z té délky poučili, ale první hodina byla vlastně jen na zvážení, zda pokračovat, a neměl jsem.. Zapomenu na to já, snad taky Jake a brzy i diváci.. 40%
  29. Smrtihlav
    Smrtihlav (1998)
    6
    Není naivní věřit, že dodá Alex Proyas i průměrným scénáristům trošku toho šmrcnu a bude z toho další pecka. Režisér vynikajícího adaptace Asimovovy povídky Já, robot a kultovní gotické revenge story Vrána ve Smrtihlavovi opět zvládá v čem je nejlepší, totiž budování atmosféry a světa. V tomhle ohledu se i na Smrtihlava s radostí dívá.. Tmavý, chladnokrevný svět, ve kterém se probouzí hlavní hrdina John a zjišťuje, že si nepamatuje kdo je, ani co tady dělá. Akorát, že cesta za zodpovězením těchto otázek bude poněkud složitější, jelikož po něm jde zákon, který si myslí, že je to masový vrah. Copak může mít někdo takový pech.. Pomalu do sebe zapadající skládačka, jaká má možnost vyběhnout s divákem a nutit ho pochybovat o všem, co vidí. Akorát, že dost těžko strhává svým tempem a vyloženě neodměňuje diváka, naopak z něj ve finálním rozuzlení opět dělá trošku hlupáka.. 60%
  30. S tebou nikdy
    S tebou nikdy (2023)
    5
    Vedle velkých značek a filmů za stovky milionů jakoby reklamní kampaň S tebou nikdy loni dokázala jako jediná konkurovat. A po delší době dorazila ve valentýnském období komedie, na kterou se chodilo.. Will Gluck se konečně rozloučil s Králíčkem Petrem a vrátil se zpět k láskyplnému žánru, když on má na co navazovat jako tvůrce jedné z nejlepších romcomů Kamarád taky rád, jen aby se pokusil přijít s podobnou kultovní záležitostí.. A je tedy S tebou nikdy skutečnou konkurencí svému předchůdci a odlišuje se od pásové výroby streamovacích platforem? Záleží.. Ústřední dvojice Bea a Ben v podání Glenna Powell a současné hvězdičky Sydney Sweeney je vlastně celkem fajn, i když výjimečně vítězí mužská síla.. A Glenn Powell konečně navazuje na umetenou cestičku druhým Top Gunem a možná nachází svoje uplatnění ve filmové branži. Zatímco pořád víc a víc angažovaná Sydney Sweeney, pro níž bude tenhle rok kritický, aby dokázala, zda má kromě neobvyklých kukadel i něco k herectví, ale zatím mám čím dál větší pocit, že je na nejlepší cestě kamsi do porno-průmyslu.. Několikátá variace na hru Williama Shakespearea Mnoho povyku pro nic, která v tomhle beach stylu pomalu usychá na slunci a pro diváka nejde o žádné žánrové osvěžení. Ale vzhledem k očekávání od žánru jako takového, jde o více než zdatnou konkurenci streamovacím službám, když přece jen tohle má nějakou snahu o zlepšení nálady a v závěrečné kompilaci jsem se snad i usmál.. Už ale asi opravdu nikdy (víc).. 55%
  31. Metoda Markovič: Hojer
    Metoda Markovič: Hojer (2024)
    8
    Bohužel pořád platí, že kromě kriminálek, ty seriály nějak nedáváme.. Metoda Markovič: Hojer rozhodně patří k těm lepším v posledních letech, když sází na dobové kulisy, atraktivní téma a jistou netradičnost. Ale mohlo to být o tolik lepší.. Ústřední duo Lněnička a Uhlík aka Markovič a Hojer se rozhodlo, že změní kriminální dějiny a nastaví zlu jinou tvář. A v době, kdy se výslechy prováděly násilím a zase násilím, se kriminalista Markovič rozhodne změnit přístup a zlu nastaví druhou tvář, čímž docílí nejen vyřešení svého případu, ale naváže s sériovým vrahem Hojerem tak silné pouto, že se mu zločinec začne soustavně přiznávat ke všem vraždám, které v minulosti způsobil.. On totiž Hojer je trošku prosťáček, čehož celý československý právní systém využije, aby si ulehčil práci a Hojerovi vnukne paradigma, že státním orgánům se lhát nesmí.. "Metoda Markovič" není úplně revoluční, a kdo se díval na Mindhuntera, anebo vůbec někdy viděl více kriminálek, tak rozhodně vnímá, že tohle není pojem, že kriminálky různě po světě nejásají s glosami "udělal jsem na něj Markoviče", to bych zase tu českou ješitnost mírnil (něco jak okolnosti vynálezu bleskosvodu).. Metoda Markovič je dost atypická kriminální série, která ve skutečnosti není moc o detektivní práci a vyšetřování, minimálně ne ve standardním podání. A dívá se na celé řádění vraha až formou důkladné rekonstrukce všech případů za účasti samotného vraha Hojera. Díky čemuž se dostáváme mezi policejní postupy úplně jinak, než tomu bylo doposud v jiných dřívějších seriálech. Ovšem ve finále je to celé trošku nefér vůči oběma zúčastněným.. Metoda Markovič: Hojer je neobvyklá někdy malinko morbidní, ale taky neobvykle působivá.. Petr Uhlík jako Láďa Hojer je naprosto excelentní a v letošním roce tenhle mladý objev dokazuje, že je ho pro ty nekonečné seriály zatracená škoda a má opravdu na mnohem víc. A zase kolega Petr Lněnička jako Jiří Markovič předvádí konečně nějaký důstojný výkon a v roli kompenzující si nějaké rodičovské komplexy taktéž nemá chybu, jen on tou tváří seriálu nebude.. Fascinující pokoukání, od kterého se opravdu těžko odtrhává, i přestože není ani zdaleka tak bezchybné, jak se proklamuje. Hlavním deficitem je přílišná délka celého projektu, jež úplně nesmyslně trvá až šest hodin, když zručný filmař by ji dokázal podle mě bez problémů vměstnat do jednoho celovečerního filmu, a že by to šlo. Příběh Markoviče a Hojera by se zúdernil a mohly by se z něj vynechat všichni další vrazi a jejich vlastní případy, které tady zbytečně zdržují a pro vývoj ústřední linky nejsou důležití.. Metoda Markovič: Hojer si ale svoji pozornost zaslouží a bratři Hruškové přišli s látkou, které má smysl se věnovat a nezbývá tak doufat, že se Metoda Markovič za nedlouho dočká pokračování s dalším jménem za dvojtečkou.. 75%
  32. Duna
    Duna (1984)
    6
    První opravdový nástupce Hvězdných válek, který přichází hned rok po ukončení celé původní trilogie. I když se traduje domněnka, že se tvůrci osudů rodiny Skywalkerových inspirovali právě knihou Franka Herberta z šedesátých let, ano a ať si scénáristé Nové naděje budou tvrdit cokoli, tak už jen podvědomě z ní sálá pouštní závan téhle ikonické knihy.. Je pak škoda, že se Duna dočkala svojí filmové adaptace až právě rok po velkolepém finále Hvězdných válek, protože nejen, že kdyby přišla dříve měla by možná ona tu přelomovou roli, ale i tím jak rychle dorazila, setkala se s instantním srovnáním, které nemohlo být kvůli popularitě Star wars drtivější.. David Lynch už v té době byl poměrně slavný a právě Duna byla tou odměnou za jeho výstup ke hvězdám, pokus dát dílo po němž je hlad, tomu nejlepšímu. Dokonce Lynch dostal za možnost jít cestou režie Návratu Jediho, ale tehdy dal raději přednost počátku jiného kultu (a možná udělal dobře, protože kdo dnes zná jména režisérů pátých či šestých Hvězdných válek).. Jako fanoušek knižní předlohy chtěl odvést Lynch správně poctivou práci, a tak ve výsledku dal dohromady snad šestihodinový materiál, který ale po soubojích s producenty musel zkrátit na třetinu, s tím že nad poslední verzí už ani on sám neměl moc, a to nepotěší žádného tvůrce. Vztah Lynche se studiem byl tak vyhrocený, že zkazil režisérovi celé kouzlo Herbertovi předlohy a nejen, že on sám velmi nevolně vzpomíná na cokoli ohledně svojí Duny, ale veřejně jasně deklaruje, že nechce mít nic společného s aktuální novou Villeneuveho adaptací, i přesto jak silný vztah i on sám k Duně jako původnímu textu nejprve získal.. I když by Duna mohla vyznívat jako peklo, které zatratil i jeho tvůrce, tak stejně tenhle film z osmdesátých let získal řadu fanoušků. A to dokonce i přesto, že výsledek je někdy naprosto šílený.. Duna vypráví o pádu rodu Atreides a jeho následném vzestupu, což zosobňuje postava hlavního hrdiny Paul a skrze jeho osobu jde o jakési varování před mocí náboženského fanatismu.. A způsob, jakým tahle Duna vypráví tuhle cestu, je v množství času asi nejhorší možný. Takhle jde jen o souboj nějakých lynchovských hnusáků a hezkých lidí, kteří občas mají i modré oči a do toho tam z písku vylézají červíci. O co všem jde se do Vás v úvodní minutě pokusí dostat vznášející ženská hlava, jenže na úvod tak neefektivně zasype diváka informacemi, že to stejně nemá význam, a co přece by za film měl mluvit obraz a nebude tak těžké pochopit, oč v Duně vlastně jde.. No bude. Vůbec příběh nevychází jako obrovské sci-fi, které založilo úplně novou generaci obdivovatelů knihy. A Duna dochází na limity svojí doby, když nedokáže ani technicky dobře podchytit, oč v příběhu jde.. Lynchova Duna je bizarní podívaná, kterou drží pohromadě režisérovo obludárium, fajn Sting a ten obrovský potenciál značky, jaký by mě z tohohle zážitku ale vlastně nenapadl. Duna nikdy nebyla taková heroes journey jako Star wars a naopak ve větším měřítku šlo o politikaření a intriky, které občas doprovodí nějaký fantasy prvek, a tohle Lynch tady prohodil, narušil tak sílu matérie a výsledek proto nemůže být nikdy podobný.. Hodně divná podívaná, u které je úplně šok, že se v letech 2021 a 2024 dočkala nového dvoudílného zpracování v takové kvalitě, kdo by to před těmi čtyřiceti lety řekl.. 60%
  33. This Is Me...Now
    This Is Me...Now (2024)
    5
    Více než hodinový videoklip, ve kterém populární americká zpěvačka skládá mozaiku svých nových hudebních hitů a vysvětluje svůj subjektivní pohled na lásku a vztahy (narcistické, ale docela autentické). Pro fanoušky Jennifer Lopez a její hudby naprostá povinnost a možná splněný sen. Pro ten neutrální zbytek možná zajímavý a jedinečný pokus, jak prodat svoje nové album. A pro ty, co ji a hudbu nemůžou vystát, tak ruce pryč, tohle by Vás mohlo zabít.. 50%
  34. Noc v New Yorku
    Noc v New Yorku (2014)
    9
    Přestože Chris Evans nikdy nebyl jen Kapitánem Amerikou bude to asi nakonec navždy ta role, která se s ním už bude všude táhnout. To, že Chris není nadaný jen jedním směrem dokázal už několikrát, ale jako poprvé zkouší dělat film i za kamerou nejen před ní.. Noc v New Yorku je jeho režijní debut, ve kterém sledujeme Brooke a Nicka, dvě osoby, které stojí na křižovatce svých životů doufajíc, že právě až ta noc skončí začne den, jenž změní jejich životy, ale co když onou proměnou bude už ona noc samotná.. Jedna z nejlepších a nejuvěřitelnějších romantik, která má ale ke komedii hodně daleko a naopak hlavním dvě aktérům dává jedinečnou šanci sebrat odvahu a vyřešit si svoji minulost, aby zítra mohli začít úplně jinak. Bez peněz kráčejí po městě a vzájemně řeší svoje problémy (jak Linklaterovské).. Krásné, uvěřitelné a (bohužel) nesklouzávající ke klišé. A s hudbou.. Pravda je tam venku! 90%
  35. Mladá dáma
    Mladá dáma (2024)
    6
    Přední hvězda Netflixu Millie Bobby Brown zase zkouší něco nového a vedle Stranger Things a Enoly Holmes představuje divákům další svoji figurku.. Mladá dáma zvaná Elodie se právě provdala za vysněného prince, ale manželství pro ni znamená o dost jinou zkoušku, když je namísto manžela předhozena jako oběť drakovi. Elodie tak musí zavrhnout svůj princeznovský půvab a pustit se do boje o vlastní život proti dračímu protivníkovi.. Netušil jsem, jak moc pohádkové to bude, ale současně jak moc neotřele to bude svět princezen a draků přitvrzovat, což nastavuje solidní kontrastní atmosféru.. Feministická blbůstka dokazujíc, že Millie Bobby Brown sama nedokáže utáhnout film, která ale zvládne upoutat alespoň fajn dračím protivníkem, na kterém se rozhodně nešetřilo.. Mohlo to být trošku propracovanější, ale v rámci pohádek standard. Ale Netflix alespoň připlazil s žánrem, který má dnes naprosto minimální péči, tak třeba příště. 60%
  36. Láska podle plánu
    Láska podle plánu (2022)
    5
    Díky Lily James jsem věděl, že nepůjde o žádný propadák, a pak díky jménu režiséra Shekhara Kapura jsem doufal, že by Láska podle plánu mohla být i něco víc, proč? Inu jelikož Lily je aktuálně jednou z nejzajímavějších hereček a v posledních letech dokazuje, že má docela dobrý klíč volby dalších rolí a taky se na ni opravdu dobře dívá. A právě Shekhar Kapur v minulosti už ukázal, že minimálně obstojný kousek doručit umí, především v podání historický dramat, v nichž docela šikovně pracoval i se vztahy. Jenže Láska podle plánu není další přelom ani pro jednoho z nich a vlastně v životopisech jich obou nakonec pravděpodobně zapadne.. Příběh vypráví o pákistánském klukovi Kazimovi, který se rozhodl se vzepřít domácím vztahovým zvyklostem a zkouší si životní lásku najít obvyklou cestou. A právě na ní ho bude doprovázet Lily James coby Zoe, která jeho putování za láskou prostřednictvím všelijakých vychytávek hodlá zmapovat a natočit jako dokument. Hlavní duo se však na společné cestě sblíží mnohem víc než si představovali a oba se díky svým odlišným kulturním pojetím vzájemně kulturně obohatí.. Láska podle plánu nechce jít standartní žánrovou cestou a vznáší i několik otázek plynoucí ze zdejších multikulturních okének, ale vydrží tvůrcům odhodlání vzít romantiku trošku více empiricky až do konce a vynechat žánrové klišé? No, mají spíš štěstí, že ta Lily je sladká od začátku do konce, i když bych ji tu vlastně ani vidět nechtěl. 55%
  37. Vyvolávač deště
    Vyvolávač deště (1997)
    7
    Jeden z nejlepších režisérů minulého století a možná všech dob, který je podepsaný pod mafiánskou trilogií Kmotr, válečnou zpovědí z vietnamské války Apokalypsa, Francis Ford Coppola servíruje svůj poslední relevantní film.. Matt Damon coby Rudy, mladý neotesaný právník, vstupuje do prostředí velkých advokátních zvířat, kde si každý drží svoje lokty hodně vysoko, aby se před soudem utkal s velkou pojišťovnou a soudil ji za soustavné porušování svých institučních povinností.. Spor nezkušeného s těmi nejlepšími, kde je od začátku spravedlnost na straně Rudyho, ale tohle je Amerika, kde má právo na obhajobu před porotou každý. Souboj Davida s Goliášem, který v americkém soudním procesu vypadá pod všemi těmi námitkami, ovlivňováním poroty jako spor století.. Akorát, že v tomhle případě nastává problém, když totiž bojujete proti bezpráví a máte na straně spravedlnost, je celkem jasné, jak se soud bude ubírat, proto je tenhle spor vlastně předem vyhraný a od začátku postrádá nutný zápal.. Naštěstí ho ale podpírají skvěle obsazené soudní strany sporu coby neotesaný Matt Damon (podepřený sympatickým DeVitem) vs. arogantní Jon Voight, i proto je vlastně docela radost jejich řečnické přestřelky a právnické kličky sledovat.. I proto je tak děsná škoda, že kromě profesní tváře Rudyho v podobě soudního sporu příběh zkouší zachytit i jeho druhou tvář, tu osobní, v níž Rudy bojuje za ochranu své milé zlomené holčiny, která se snaží dostat ze spárů drakonického manžela, v níž se naneštěstí točíme někdy až moc a zbytečně tak na sebe poutá pozornost na úkor i tak moc nevyhroceného sporu.. Vyvolávač deště je fajn televizní osvěžení, ale nakonec mezi konkurencí dalších soudních dramat neatakuje ty nejvyšší kvality.. Americké procesní právo je fakt blbost jen do filmu! 70%
  38. Na tuhle nemám
    Na tuhle nemám (2010)
    7
    Aneb potvrzení, že láska je něco mezi nebem a zemí, co nikdo neví.. Americká komedie o vztahu mezi obyčejným klukem Kirkem, do kterého se asi může svým způsobem vcítit každý divák, a překrásnou holkou Molly v podání božské Alice Eve.. On je šestka, ona je desítka, ale jak se říká nechoď o dvě výš, nebo se z toho zblázníš. A že Kirk bude pořádně na větvi zpochybňujíc nejen sebe, ale postupně úplně všechno.. Zábavná podívaná s pár romantickými prvky, které se po většinou brodí ve spíše jednodušším humoru, aby ale přesně doručila ta poctivá žánrová klišé.. Tak naivní pohádka, až nedělá větší problém se na ni naladit, protože jakoby mezi Kirkem a Molly něco opravdu bylo, a tak to působí docela uvěřitelně. 70%
  39. Hugo a jeho velký objev
    Hugo a jeho velký objev (2011)
    7
    Ikona gangsterského žánru posílá dojemný zamilovaný vzkaz filmu v podobě snímku Hugo a jeho velký objev. A navazuje tak na svoje oplétačky s filmem v mistrovském Letci.. Hugo je laskavé uznání velikosti Georgese Méliése a potvrzení, že bez něj by kinematografie byla jiná. Možná nejdojemnější Scorseseho kus, který dává možnost všem celým rodinám společně docenit, jak velký filmař to je.. Jedno pařížské nádraží, třicátá léta a malý sirotek Hugo, který zoufale touží po jediném naposledy se prostřednictvím otcova posledního vynálezu spojit s jeho osobou takhle naposledy nepřímo spojit a je ochotný pro svůj úděl krást a za každou cenu se vyhýbat sirotčinci.. První polovina je trošku plytká a lehce se táhne, zatímco ale druhá už instantně rozvíří emoce a chytá za srdíčko.. Scorsese dokázal nemožné a v mých očích pozvedl i jinak nenáviděného Butterfielda či Cohana.. Jako rodinný film příliš zaměřeno směrem k filmu a jako pocta kinematografii zase moc "olivertwistovské". Hezké, ale vždy bych si radši pustil Cestu na Měsíc samotnou, než k ní hledat dvě hodiny cestu.. 70%
  40. Obhájce
    Obhájce (2011)
    8
    Když se v loňském roce spustila na Netflixu seriálová adaptace Connellyho předlohy, cítil jsem za povinnost nejdříve dohnat původní Furmanův film.. A zkrátka původní Obhájce je skvělý a i když obecně nechápu posedlost takovými seriály, tak v tomhle případě už v samotném filmu vidím potenciál, jak z toho udělat epizodní látku.. Obhájce s tváří Matthew McConaugheyho je jeden z hercových nejlepších výkonů (vedle Interstellaru a Jak ztratit kluka v 10 dnech) a kdyby on sám pokračoval do zmíněného seriálu, měl bych jasno.. Mickey Haller je prvotřídní advokát, pracující podle zásady, že je lepší se neptat, zda je klient nevinný. Ale od ostatních se odlišuje tím, že nemá kancelář, teda ne v tradičním smyslu. On totiž Mickey, aby ušetřil čas pracuje přímo na zadním sedadle svého vozu Lincolnu, v němž ho řidič celé dny vozí po městě, čímž se dostává klientům blíž a je takovou součástí místních ulic.. Ovšem zajímavé to pro něj začne být až tehdy, když přijme případ rozmazleného chlapečka z Beverly Hills, jehož rodina zaplatí cokoli, aby synka zachránila před justicí. Jenže klient je nevinný, což vhání Mickeyho do většího morálního zaujetí než by si sám přál.. Ale nebyl by to soudní film, aby postupným poodkrýváním pravdy nezačal advokát Mickey nejen pochybovat o svém klientovi, ale přímo i sobě samém.. Svěží podívaná, která se nebojí několikrát znovu zamíchat kartami, přeházet paradigmata a zvýšit svoji líbivost. Divácky velmi vděčná látka, kterou bych si dal s chutí brzy zase znovu.. (Ale ano, soudní dramata miluju!) 80%