Největší filmové propadáky od Disneyho. Na těchto filmech tratilo studio miliardy

Největší filmové propadáky od Disneyho. Na těchto filmech tratilo studio miliardy
Největší propadáky od Disneyho | Walt Disney Pictures
Když film v kinech pohoří, v dnešní době to ještě neznamená důvod k panice. Streamovací služby včetně Disney+ sice publikum z kinosálů kradou a činí ho vybíravějším, ale v mnoha případech mohou tristní návštěvní statistiky vylepšit. Následujících deset filmů však posuzujeme čistě dle výkonu v kinech, který vzhledem k výši rozpočtu stačil jen na ostudu a pár vyhazovů. Mějte na paměti, že oficiální produkční rozpočet nezahrnuje další náklady na marketing a jiné výdaje, které u podobně velkých projektů činí bezmála sto milionů dolarů. A jelikož si kina nechávají z prodeje vstupenek polovičku, i pozitivně znějící čísla rázem ústí v hororový účetní scénář.
Loňská komiksovka Marvels, která přišla na astronomické 273 miliony dolarů a do kasy vrátila 205 milionů, tudíž může tratit až 270 milionů. Na oficiální čísla si ovšem ještě musíme počkat, přičemž studia je v mnoha případech raději nezveřejňují a z daňových důvodů překrucují. U uvedených historických propadáků aplikujeme základní příjmovou a výdajovou matematiku, která v určitých mezích hovoří pravdivě. Vzhledem k inflaci filmy řadíme dle data premiéry, z čehož vyplývá, jak se Disneyho šťastná ruka vytrácí hlavně v posledních letech, kdy společnost vlastní půlku Hollywoodu.

Vikingové (1999)

Vikingové
Vikingové
66%
Notoricky známou produkci plnou konfliktů potápěl především autor knižní předlohy Michael Crichton. Příležitostný filmař a hlavně spisovatel stojící za Jurským parkem se pletl pod nohy původnímu režisérovi Johnu McTiernanovi (Smrtonosná past) a příběh o diplomatovi bojujícím s tajemnými silami ve vzdálené vikingské vesnici nakonec točil sám. Disney zasáhl do produkce a distribuce prostřednictvím tehdejšího pravidelného partnera Touchstone Pictures, přičemž předražení Vikingové tvrdě narazili.
I když film zpětně nachází uznání jako kultovní dílo, v době premiéry skoro nikoho nezajímal. Rozpočet ve výši 125 milionů dolarů silně kontrastoval s šedesátimilionovými tržbami a projekt s tváří populárního Antonia Banderase skončil v minusu 189 milionů.

Pevnost Alamo (2004)

Pevnost Alamo
Pevnost Alamo
62%
Druhé filmové převyprávění slavné bitvy během texaské revoluce roku 1836 nemělo zcela hvězdné obsazení, přičemž John Lee Hancock do té doby natočil jen komorní sportovní drama Hráč (2002). Náklady na výpravný válečný western se přesto vyšplhaly k 92 milionům dolarů, což znamenalo obchodní sebevraždu. Studio přecenilo atraktivitu látky v době, kdy westerny či obecně filmy z 19. století dávno vyklidily pozice, a publikum z celého světa utratilo v kinech pouhých 25 milionů. Ztráty činily přibližně 160 milionů a Pevnost Alamo v podstatě přizabila kariéru Billyho Boba Thorntona.

Máma mezi Marťany (2011)

Máma mezi Marťany
Máma mezi Marťany
52%
Ambiciózní 3D animák za 150 milionů dolarů vytvářela společnost ImageMovers Digital, v níž Robert Zemeckis zachycoval živé herecké výkony do svých animáků Polární expres (2004) nebo Vánoční koleda (2009). Už Dickensova vánoční adaptace nezaujala a přišla o nejméně 60 milionů dolarů, ale Máma mezi Marťany v režii Simona Wellse si utrhla nežádoucí rekord.
Tvůrci pro příběh o netradičním setkání se zástupci třetího druhu dokonce vytvořili bohatý smyšlený jazyk a složitě zachycovali motion capture výkony herců a hereček, avšak slabý scénář a dlouhodobý nezájem publika o podobně hybridní animovanou tvorbu rozhodly. Snímek odešel s mizernými recenzemi a do kasičky studia vrátil 39 milionů dolarů. Vzniklé 260milionové ztráty u Disneyho vyřešili zrušením ImageMovers Digital a také 450 pracovních míst.

John Carter: Mezi dvěma světy (2012)

John Carter: Mezi dvěma světy
John Carter: Mezi dvěma světy
67%
Ve své době šlo o nejdražší film všech dob podle klasického literárního díla Edgara Rice Burroughse, které převedení na stříbrná plátna vzdorovalo přes 80 let. Steampunkového příběhu o veteránovi občanské války, jenž musí na Marsu bojovat s tamními tvory a zachránit princeznu v nesnázích, se chopil výborný režisér Andrew Stanton (Hledá se Nemo) a natočil spektakulární výživné dobrodružství. Jenže marketing nevěděl, jak má kvalitní, leč dávno zaprášenou látku propagovat.
Taylor Kitsch v hlavní roli neměl potřebnou starpower a John Carter s rozpočtem 260 milionů dolarů, jenž měl být začátkem obří vesmírné ságy, vytěžil ze světových kin jen o dvacet milionů víc. Vzhledem k nákladům Disney přišel o 244 milionů. Tehdejší prezident společnosti Rich Ross, jenž do funkce nastoupil v průběhu produkce a jehož prvotním úkolem bylo úspěšné dotažení Johna Cartera, po premiéře rezignoval.

Osamělý jezdec (2013)

Osamělý jezdec
Osamělý jezdec
69%
Nová spolupráce Johnnyho Deppa a režiséra trilogie Piráti z Karibiku Gora Verbinskiho měla být událostí, jenže Disney se přepočítal. Depp ve westernových kulisách nezaujal a Verbinski, ač znovu kreativně zužitkoval svou náklonnost k němým (v tomto případě konkrétně vlakovým) groteskám, režíroval zdlouhavý a nepříliš kvalitní scénář. Produkce navíc rok po výbuchu Johna Cartera opět přišla na vysokých 225 milionů dolarů, a byť Osamělý jezdec vydělal skoro o čtyřicet milionů víc, tržební blockbusterová statistika je neúprosná. Odhadované ztráty šplhají ke 190 milionům dolarů a roztržitého původního obyvatele Tonta už na stříbrném plátně nikdy neuvidíme.

Mulan (2020)

Mulan
Mulan
55%
Sedmiletá odmlka neznamená, že by Disney od roku 2013 hospodařil bez klopýtnutí. Země zítřka s Georgem Clooneym roku 2015 prodělala kolem 130 milionů, avšak Mickey Mouse omezil vysoce riskantní podniky na úkor svých tehdy spolehlivých značek jako Marvel, Star Wars nebo Ledové království. Pandemie hodila do nalezené prosperity vidle a nejvíc to odnesla hraná předělávka animáku Legenda o Mulan.
Silná čínská hrdinka převlečená za muže bojující proti severským nájezdníkům přetrhla šňůru finančně suverénních hraných remaků včetně Knihy džunglí (2016) a Lvího krále (2019). Rozpočet dosáhl na 200 milionů dolarů, odklad premiéry vinou koronaviru přisypával další výdaje a Mulan nakonec nešla do amerických kin, která v září 2020 zela prázdnotou. Uvedení na Disney+ za prémiový příplatek zmírnilo čísla ze světových kin, kde kontroverzemi zmítaný projekt vydělal jen 70 milionů. Ztráty dle odhadů magazínu Collider činí 141 milion dolarů, ovšem pouze v kinech by spěly minimálně ke 250 milionům.

Expedice: Džungle (2021)

Expedice: Džungle
Expedice: Džungle
64%
S koronavirem nezvládl zatočit ani Dwayne Johnson, jehož varianta Indiana Jonese vycházející z Disneyho zábavní atrakce doplatila na odsunování premiéry, dvousetmilionový rozpočet a přetrvávající otálení publika ohledně návratu do kinosálů. Expedice: Džungle nedopadla zle, ale kritická odezva nebyla příliš pozitivní a snaživý dobrodružný kompilát s dobrým obsazením v tržbách nepřekonal 210 milionů dolarů. Byl z toho účetní průšvih za 190 milionů, na jaké si u Disneyho po pandemické ráně musí zvykat stále častěji.

Proměna (2022)

Proměna
Proměna
65%
Pixarovky se díky loňské půlroční kinojízdě filmu Mezi živly vracejí na výsluní, ale časy Toy Story nebo Coco jsou bohužel pryč. Proměna o pubertální dívce, která se při každém rozrušení mění v červenou pandu, měla pozitivní odezvu od kritiků. První pixarovka režírovaná ženou (Domee Shi, která vyhrála Oscara za animovaný kraťas Bao) ovšem v USA putovala rovnou na stream a z mezinárodního trhu se vrátilo jen 20 milionů dolarů. Při vysokém rozpočtu 175 milionů by ztráty hravě atakovaly 300 milionů, což zisky z VOD zmírnily na odhadovaných 167 milionů. Skutečná čísla ovšem nikdo nezná.

Divnosvět (2022)

Divnosvět
Divnosvět
53%
Odvážný a originální koncept s LGBTQ+ protagonistou a moderní animací zapojující CGI vyšel v období Dne díkůvzdání, které si Disneyho animáky pravidelně s úspěchem rezervují (poslední hořkou výjimkou byla roku 2002 Planeta pokladů, která tratila přes 100 milionů dolarů). Ani režisér Don Hall (Velká šestka, Moana) ovšem nedokázal publikum oslovit a kritizovaný projekt za 135 milionů dolarů z kin krátce po premiéře druhého Black Panthera vytěžil jen 69 milionů. Červená čísla tak ukazují mezi 150 a 200 miliony dolarů a po loňském Přání, které si celkově nevedlo o mnoho lépe, už se chystá Ledové království 3.

Strašidelný dům (2023)

Strašidelný dům
Strašidelný dům
59%
Loni se Disneymu skutečně nedařilo a za očekáváním zůstala také Malá mořská víla, která však s třísetmilionovým rozpočtem a tržbami 569 milionů alespoň simulovala navštěvovaný hit. To Strašidelný dům, založený na populární zábavní atrakci a na dvě dekády staré komedii s Eddiem Murphym, dopadl katastrofálněji. Rodinný mišmaš s herci jako Owen Wilson či Danny DeVito stál 150 milionů dolarů a v období opanovaném Barbenheimerem prodal vstupenky za 33 milionů. Podle CBR jde o dvousetmilionový schodek v rozpočtu, přičemž ani na Disney+ se Strašidelný dům moc neprosadil. Tam se ze zmíněných titulů momentálně daří hlavně pátému Indymu a dva roky staré Proměně.
zdroje: CBR, Collider, Box Office Mojo