Semyon Svashenko: Nejlepší filmy a seriály

6.8

Semyon Svashenko: Filmy a seriály

  • Voyna i mir
    Voyna i mir (1967)
    FilmRole: Russian Soldier
    82%
    1
  • Balada o vojákovi
    Balada o vojákovi (1959)
    FilmRole: Old Ukrainian

    Príbeh z 2. svetovej vojny rozpráva o vojakovi, ktorý uprostred vojny prežil niekoľko šťastných chvíľ. Deväťnásťročného Aľjošu vyznamenajú za vojnové hrdinstvo. Namiesto medaile si však vyžiada niekoľko dní dovolenky, aby mohol navštíviť matku a opraviť strechu rodného domu. Pred sebou má šesť dní slobodného života: dva dni na cestu domov, dva dni na opravu strechy a dva dni na návrat do služby. Vo vlaku stretáva mladé dievča Šuru, ktoré cestuje na návštevu k tete. Aľjoša a Šura sa počas cesty do seba zamilujú, na ich lásku však vo vojne nie je vhodná doba. Aľjošova cesta domov sa pod vplyvom okolností mení na zložitú odyseu. Stretáva na nej lásku a priateľstvo, dostáva však aj niekoľko bolestivých lekcií o živote. Balada o vojakovi bola jedným z prvých sovietskych filmov, ktoré spracovali tému vojny v jej intímnom rozmere, pred patetickým opisom hrdinstva a povinnosti voči vlasti dali prednosť osobnému rozmeru veľkých dejín.

    78%

    Príbeh z 2. svetovej vojny rozpráva o vojakovi, ktorý uprostred vojny prežil niekoľko šťastných chvíľ. Deväťnásťročného Aľjošu vyznamenajú za vojnové hrdinstvo. Namiesto medaile si však vyžiada niekoľko dní dovolenky, aby mohol navštíviť matku a opraviť strechu rodného domu. Pred sebou má šesť dní slobodného života: dva dni na cestu domov, dva dni na opravu strechy a dva dni na návrat do služby. Vo vlaku stretáva mladé dievča Šuru, ktoré cestuje na návštevu k tete. Aľjoša a Šura sa počas cesty do seba zamilujú, na ich lásku však vo vojne nie je vhodná doba. Aľjošova cesta domov sa pod vplyvom okolností mení na zložitú odyseu. Stretáva na nej lásku a priateľstvo, dostáva však aj niekoľko bolestivých lekcií o živote. Balada o vojakovi bola jedným z prvých sovietskych filmov, ktoré spracovali tému vojny v jej intímnom rozmere, pred patetickým opisom hrdinstva a povinnosti voči vlasti dali prednosť osobnému rozmeru veľkých dejín.

    2
  • 3
  • Tikhij Don
    Tikhij Don (1957)
    FilmRole: Garandzha (uncredited)
    71%
    4
  • Arzenál
    Arzenál (1929)
    FilmRole: Tymish, the Ukrainian
    Arsenál je revoluční epos, filmová báseň. Jde o jeden z nejsložitějších filmů Oleksandra Dovženka a ukrajinské kinematografie dvacátých let 20. století vůbec. Film je považován za nejvýraznější příklad expresionismu v ukrajinské kinematografii. Arsenál ukazuje nejradikálnější hledání filmového autorského stylu Oleksandra Dovženka v různých aspektech jeho režijní tvorby. Zajímavá je především dramaturgie, umělecká forma vyprávění a střih filmu. Národní rada amerických filmových kritiků zařadila Arsenál mezi pět nejlepších filmů roku 1929. Arsenál nebo Lednové povstání v Kyjevě 1918, jak zní druhý titul snímku, vypráví básnickou formou o tragických letech první světové války. Režisér propojuje válečné běsnění s obrazy bídy na venkově, které symbolicky zesiluje záběr vychrtlého koně, s nímž se chudý muž pokouší orat ztvrdlou, vysušenou půdu. Volně navazující básnické obrazy spojuje postava mladého venkovana, jenž odešel do války a v roce 1917 se vrátí a začne pracovat v Arsenálu, továrně na zbraně. Dělníci se však brzy vzbouří a hrdina je odsouzen k trestu smrti, což Dovženko opět vyjádří v básnické metafoře. Představitel lidu v jeho interpretaci nemůže zemřít, i když je do něho pálena jedna rána za druhou. Pro originální montáž atrakcí a diagonální záběry byl Dovženko obviněn ze symbolismu a expresionismu. (Národní filmový archiv)
    Žánry:DramaVálečný
    71%
    Arsenál je revoluční epos, filmová báseň. Jde o jeden z nejsložitějších filmů Oleksandra Dovženka a ukrajinské kinematografie dvacátých let 20. století vůbec. Film je považován za nejvýraznější příklad expresionismu v ukrajinské kinematografii. Arsenál ukazuje nejradikálnější hledání filmového autorského stylu Oleksandra Dovženka v různých aspektech jeho režijní tvorby. Zajímavá je především dramaturgie, umělecká forma vyprávění a střih filmu. Národní rada amerických filmových kritiků zařadila Arsenál mezi pět nejlepších filmů roku 1929. Arsenál nebo Lednové povstání v Kyjevě 1918, jak zní druhý titul snímku, vypráví básnickou formou o tragických letech první světové války. Režisér propojuje válečné běsnění s obrazy bídy na venkově, které symbolicky zesiluje záběr vychrtlého koně, s nímž se chudý muž pokouší orat ztvrdlou, vysušenou půdu. Volně navazující básnické obrazy spojuje postava mladého venkovana, jenž odešel do války a v roce 1917 se vrátí a začne pracovat v Arsenálu, továrně na zbraně. Dělníci se však brzy vzbouří a hrdina je odsouzen k trestu smrti, což Dovženko opět vyjádří v básnické metafoře. Představitel lidu v jeho interpretaci nemůže zemřít, i když je do něho pálena jedna rána za druhou. Pro originální montáž atrakcí a diagonální záběry byl Dovženko obviněn ze symbolismu a expresionismu. (Národní filmový archiv)
    Žánry:DramaVálečný
    5
  • Optimistická tragédie
    Optimistická tragédie (1963)
    FilmRole: sailor
    Rok 1918. Na ruskou válečnou loď Gromoboj, které vládnou anarchističtí námořníci, je z Ústředního výboru bolševické strany jmenována žena-komisařka. Vůdcem lodi je anarchista Vozhak. Komisařka dostala za úkol reorganizovat námořní oddíl na První námořnický pluk. Čeká ji nelehký úkol: získat si autoritu námořníků a vymýtit anarchii. Z důstojníků, kteří na lodi zůstali, je zde poručík Bering, jenž sloužil v carském loďstvu na bitevní lodi Imperator Pavel I. Ten se má stát velitelem a společně s vyslanou komisařkou dovést pluk na frontu do oblasti Černého moře.
    Žánry:DramaVálečný
    69%
    Rok 1918. Na ruskou válečnou loď Gromoboj, které vládnou anarchističtí námořníci, je z Ústředního výboru bolševické strany jmenována žena-komisařka. Vůdcem lodi je anarchista Vozhak. Komisařka dostala za úkol reorganizovat námořní oddíl na První námořnický pluk. Čeká ji nelehký úkol: získat si autoritu námořníků a vymýtit anarchii. Z důstojníků, kteří na lodi zůstali, je zde poručík Bering, jenž sloužil v carském loďstvu na bitevní lodi Imperator Pavel I. Ten se má stát velitelem a společně s vyslanou komisařkou dovést pluk na frontu do oblasti Černého moře.
    Žánry:DramaVálečný
    6
  • Země
    Země (1930)
    FilmRole: Vasyl
    68%
    7
  • Smelje ljudi
    Smelje ljudi (1950)
    Film
    68%
    8
  • Dezertir
    Dezertir (1933)
    Film
    66%
    9
  • Osud smělých
    Osud smělých (1955)
    FilmRole: Marcone
    Sovětský celovečerní barevný film, natočený podle románu anglické spisovatelky Ethel Vojničové. Děj se odehrává ve 30.-40. letech minulého století, kdy byla Itálie ujařmena rakouskou okupací. Vyprávění je soustředěno na postavu mladého neohroženého vlastence Artura. V dětství byl vychováván knězem, o kterém se měl teprve později dovědět, že je jeho pravým otcem. Náboženská výchova v něm však neutlumila nenávist k násilí, která ho přivedla do řad vlastenců „Mladé Itálie“. Protože příliš věří v církev a neposkvrněnost kněží, vyzradí při zpovědi jméno vedoucího „Mladé Itálie“. Je proto stíhán opovržením soudruhů i své milenky. Aby se vyhnul hanbě, předstírá sebevraždu a teprve po třinácti letech se vrací domů jako neznámý cizinec, aby v předních řadách vedl boj proti národnímu útlaku, za sjednocení Itálie. V tomto boji neohroženě položí svůj život. (FILMOVÝ PŘEHLED 43 / 1955)
    66%
    Sovětský celovečerní barevný film, natočený podle románu anglické spisovatelky Ethel Vojničové. Děj se odehrává ve 30.-40. letech minulého století, kdy byla Itálie ujařmena rakouskou okupací. Vyprávění je soustředěno na postavu mladého neohroženého vlastence Artura. V dětství byl vychováván knězem, o kterém se měl teprve později dovědět, že je jeho pravým otcem. Náboženská výchova v něm však neutlumila nenávist k násilí, která ho přivedla do řad vlastenců „Mladé Itálie“. Protože příliš věří v církev a neposkvrněnost kněží, vyzradí při zpovědi jméno vedoucího „Mladé Itálie“. Je proto stíhán opovržením soudruhů i své milenky. Aby se vyhnul hanbě, předstírá sebevraždu a teprve po třinácti letech se vrací domů jako neznámý cizinec, aby v předních řadách vedl boj proti národnímu útlaku, za sjednocení Itálie. V tomto boji neohroženě položí svůj život. (FILMOVÝ PŘEHLED 43 / 1955)
    10
  • Bliznetsy
    Bliznetsy (1945)
    Film
    65%
    11
  • Zvenigora
    Zvenigora (1928)
    FilmRole: Tymish, first grandson
    V památném filmu hraje Mykola Nademskyj roli dědečka Tymisha (Semen Svashenko), kterého upozorní na tajný poklad ukrytý v horách Zvenyhora – poklad, který právem patří jeho vlasti. Film skvěle kombinuje lyričnost a politiku a používá svou ústřední konstrukci k vytvoření montáže oslavující ukrajinskou industrializaci, útočící na buržoazii, oslavující krásu ukrajinské stepi a převyprávějící starověký folklór. Sergej Ejzenštejn o filmu řekl: "Když se rozsvítila světla, cítili jsme, že jsme právě byli svědky památné události ve vývoji kinematografie."
    Žánry:Drama
    64%
    V památném filmu hraje Mykola Nademskyj roli dědečka Tymisha (Semen Svashenko), kterého upozorní na tajný poklad ukrytý v horách Zvenyhora – poklad, který právem patří jeho vlasti. Film skvěle kombinuje lyričnost a politiku a používá svou ústřední konstrukci k vytvoření montáže oslavující ukrajinskou industrializaci, útočící na buržoazii, oslavující krásu ukrajinské stepi a převyprávějící starověký folklór. Sergej Ejzenštejn o filmu řekl: "Když se rozsvítila světla, cítili jsme, že jsme právě byli svědky památné události ve vývoji kinematografie."
    Žánry:Drama
    12
  • Koráby útočí
    Koráby útočí (1953)
    Film
    Sovětský barevný umělecký film o bojích viceadmirála Ušakova na Středozemním moři; druhá epocha velkolepého historického životopisného filmu o admirálovi Ušakovovi. Když Napoleon na konci 18. století ohrozil celou Evropu, byla carská vláda nucena povolat Ušakova, aby společně s tureckým a anglickým loďstvem bojoval proti Francouzům. Díky geniální taktice a hrdinství ruských námořníků a přes všechny intriky Angličanů, dobude Ušakov nejsilnější pevnost Francouzů na Středozemním moři, Ionské ostrovy. Osvobodí Neapol a Řím a dá řeckým ostrovům demokratickou ústavu. Setká se i s anglickým admirálem Nelsonem, kterému připomene jeho porušení vojenské cti při vyvražďování zajatců v Neapoli. Po úspěšném tažení je carem pro své demokratické smýšlení degradován, takže raději zažádá o výslužbu. (FILMOVÝ PŘEHLED 2 / 1954)
    63%
    Sovětský barevný umělecký film o bojích viceadmirála Ušakova na Středozemním moři; druhá epocha velkolepého historického životopisného filmu o admirálovi Ušakovovi. Když Napoleon na konci 18. století ohrozil celou Evropu, byla carská vláda nucena povolat Ušakova, aby společně s tureckým a anglickým loďstvem bojoval proti Francouzům. Díky geniální taktice a hrdinství ruských námořníků a přes všechny intriky Angličanů, dobude Ušakov nejsilnější pevnost Francouzů na Středozemním moři, Ionské ostrovy. Osvobodí Neapol a Řím a dá řeckým ostrovům demokratickou ústavu. Setká se i s anglickým admirálem Nelsonem, kterému připomene jeho porušení vojenské cti při vyvražďování zajatců v Neapoli. Po úspěšném tažení je carem pro své demokratické smýšlení degradován, takže raději zažádá o výslužbu. (FILMOVÝ PŘEHLED 2 / 1954)
    13
  • Na březích modrého moře
    Na březích modrého moře (1936)
    FilmRole: Fishing kolkhoz chaiman
    61%
    14
  • Stalingradská bitva I
    Stalingradská bitva I (1949)
    Film
    Realisticky pojatý sovětský velkofilm popisuje ve dvou dílech osudové boje, které určily vývoj 2. světové války. Zatímco úvodní část zachycuje zoufalou obranu strategicky významného města na Volze, druhý film se soustředí na rozhodující ofenzivu Rudé armády proti hitlerovským vojskům. Generálové Vatutin, Rokossovskij a Jeremenko i celý sovětský lid do posledních sil nepolevili a dovedli nakonec protivníka ke kapitulaci. Stalingradská bitva měla ohromný politický i strategický význam a byla začátkem přelomu ve válečných událostech.
    Žánry:DramaVálečný
    55%
    Realisticky pojatý sovětský velkofilm popisuje ve dvou dílech osudové boje, které určily vývoj 2. světové války. Zatímco úvodní část zachycuje zoufalou obranu strategicky významného města na Volze, druhý film se soustředí na rozhodující ofenzivu Rudé armády proti hitlerovským vojskům. Generálové Vatutin, Rokossovskij a Jeremenko i celý sovětský lid do posledních sil nepolevili a dovedli nakonec protivníka ke kapitulaci. Stalingradská bitva měla ohromný politický i strategický význam a byla začátkem přelomu ve válečných událostech.
    Žánry:DramaVálečný
    15

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.