Jay C. Flippen (6. března 1899 – 3. února 1971) byl americký charakterní herec, který se proslavil především rolemi drsných seržantů, policistů a unavených zločinců v mnoha filmech 40. a 50. let 20. století, zejména v žánru film noir. Narodil se jako John Constantine Flippen Jr. v Little Rock v Arkansasu.
Počátky kariéry
Flippen ztratil otce, účetního Johna Constantina Flippena Sr., v pouhých 9 letech a o rok později i svou starší sestru Eru. Jeho matka Emma Pack Flippen si vydělávala jako učitelka tance a divadla, což mladého Flippena přivedlo k zájmu o zábavní průmysl. V 16 letech se připojil k minstrelské skupině Al G. Field Minstrels a začal vystupovat jako stand-up komik v burlesce, vaudevillu a minstrelských show. V roce 1920 ho objevil slavný afroamerický komik Bert Williams a Flippen se stal jeho náhradníkem v broadwayské revue Broadway Brevities. Přezdíval si "The Ham What Am" a v počátcích kariéry vystupoval v tzv. blackface (s tváří namalovanou načerno). V roce 1928 však oznámil, že v blackface již vystupovat nebude.
Úspěchy na Broadwayi a v rozhlase
Flippen se etabloval jako respektovaný vaudevillový zpěvák a divadelní herec ještě před svou filmovou kariérou. V letech 1926 až 1931 šestkrát vystupoval jako hlavní hvězda v prestižním Palace Theatre v New Yorku. Mezi lety 1924 a 1929 nahrál více než 30 písní pro společnosti Columbia, Perfect a Brunswick. Stal se také populárním moderátorem vaudevillových představení a krátkých filmů ve 30. letech. V jednu dobu působil jako rozhlasový komentátor baseballových zápasů New York Yankees a byl jedním z prvních moderátorů soutěžních pořadů.
Filmová kariéra
Ačkoli se ve filmech objevoval již od konce 20. let, jeho filmová kariéra začala naplno až v roce 1947. Flippen se stal jedním z nejžádanějších charakterních herců své doby, známým pro své výrazné rysy, mohutnou postavu, husté obočí a stříbřitě bílé vlasy. Jeho drsný vzhled a jižanský přízvuk ho předurčily k rolím policistů, šerifů, vojáků a zločinců.
K jeho nejvýznamnějším filmům patří Winchester '73 (1950), kde ztvárnil seržanta Wilkese po boku Jamese Stewarta. Se Stewartem spolupracoval celkem v osmi filmech, z nichž pět režíroval Anthony Mann, včetně snímků Bend of the River (1952), Thunder Bay (1953), The Far Country (1954) a Strategic Air Command (1955). Významné role ztvárnil také ve třech filmech s Johnem Waynem: jako humorný, zlodějský šéf letecké posádky námořní pěchoty ve Flying Leathernecks (1951), jako Wayneův velící generál v Jet Pilot (1957) a jako Wayneův partner na invalidním vozíku v Hellfighters (1968).
Nezapomenutelné role
Flippen exceloval v žánru film noir, zejména jako člen gangu ve Stanleyho Kubrickově thrilleru The Killing (1956), kde ztvárnil postavu Marvina Ungera, financiéra loupeže na dostihové dráze. Mezi jeho další významné filmy patří They Live by Night (1948), The Wild One (1953) s Marlonem Brandem a muzikál Oklahoma! (1955), kde hrál Ike Skidmora. V roce 1965 se objevil v úspěšné westernové komedii Cat Ballou jako šerif Ed Cardigan po boku Jane Fondové a Lee Marvina, který za svůj výkon získal Oscara.
Televizní tvorba
V 60. letech se Flippen pravidelně objevoval v televizních seriálech, včetně Bonanza, The Untouchables, The Dick Van Dyke Show, Route 66, Burke's Law, Gunsmoke, Rawhide a The Virginian. V sezóně 1962-63 ztvárnil hlavní roli vrchního poddůstojníka Homera Nelsona v sitcomu Ensign O'Toole s Deanem Jonesem v hlavní roli.
Osobní život a zdravotní problémy
Flippen byl třikrát ženatý. Jeho poslední manželkou byla scenáristka Ruth Brooks Flippenová, s níž žil od 4. ledna 1947 až do své smrti. Během natáčení filmu Cat Ballou v roce 1965 utrpěl Flippen vážnou infekci nohy, pravděpodobně komplikaci diabetu, která vznikla z drobného poranění. Noha mu musela být amputována, aby mu zachránili život. Navzdory tomuto handicapu pokračoval ve své herecké kariéře, často na invalidním vozíku, a objevoval se ve filmech a televizních pořadech až do počátku 70. let.
Jay C. Flippen zemřel 3. února 1971 ve věku 71 let během operace aneurysmatu tepny. Za svou kariéru se objevil ve více než 60 filmech a zanechal po sobě nezapomenutelný odkaz jako jeden z nejvýraznějších charakterních herců hollywoodského zlatého věku.