Matt McHugh (22. ledna 1894 – 22. února 1971) byl americký filmový herec, který se objevil ve více než 200 filmech mezi lety 1931 a 1955, převážně v menších rolích. Narodil se jako Matthew O. McHugh v Connellsville v Pensylvánii do divadelní rodiny.
Divadelní kořeny a začátky kariéry
McHugh pocházel z rodiny s bohatou divadelní tradicí. Jeho rodiče provozovali kočovnou divadelní společnost a Matt se již jako malé dítě objevoval na jevišti. Spolu se svým bratrem Frankem, který se později stal součástí herecké společnosti Warner Bros. ve 30. a 40. letech, a sestrou Kitty vystupoval v divadelních představeních. Když bylo Mattovi čtrnáct let, účinkoval v představení s Kitty, ale kolem roku 1930 rodina divadelní dráhu opustila. McHugh debutoval na Broadwayi v roce 1929 v Elmerově hře Street Scene, kde ztvárnil postavu Vincenta Jonese, a v roce 1936 se objevil v představení Swing Your Lady.
Filmová kariéra
V roce 1931 přišel do Hollywoodu, kde zopakoval svou divadelní roli ze Street Scene ve filmové adaptaci. Mezi jeho první výrazné filmové role patřilo účinkování po boku Edwarda Brophyho jako jeden z bratrů Rollových v kultovním hororu Toda Browninga Freaks (1932). Následně získával další významné filmové příležitosti, přičemž k jeho nejpozoruhodnějším rolím patřila postava italského ženicha Francesca v komedii Laurela a Hardyho Fra Diavolo (The Devil's Brother) z roku 1933.
Herecký styl a charakteristické role
Přestože Matt silně připomínal svého slavnějšího bratra Franka, vytvořil si odlišný herecký projev. Zatímco Frank ztvárňoval různé vtipné kumpány s chytrým důvtipem a okouzlujícím smíchem, Matt na plátně projektoval spíše drsný, sarkastický obraz. Navzdory svému pensylvánskému původu často hrál své role s brooklynským přízvukem a byl obsazován do rolí drsných postav výslovně pocházejících z Brooklynu, jako byli taxikáři, barmani a mechanici. Například ve filmu Star Spangled Rhythm (1941) má jednu scénu, která je rozšířeným monologem během vyvrcholení sekvence "Old Glory", kde hraje postavu, která doslova ztělesňuje ducha Brooklynu.
Vrchol kariéry ve 40. letech
McHugh se během své kariéry objevil ve více než 200 filmech, převážně v malých epizodních rolích. Jeho nejlepší příležitosti přišly ve 40. letech s vedlejšími rolemi v četných dvoudílných krátkých komediích Andyho Clyda, Hugha Herberta, Waltera Catletta, The Three Stooges a mnoha dalších, kde byl obvykle obsazován jako líný nebo jízlivý bratr. Mezi jeho filmy z tohoto období patří muzikál Coney Island (1943) s Betty Grable, Flight For Freedom (1943) a Henry Aldrich Swings It (1943) s Charlesem Smithem. Objevil se také v dramatickém sportovním filmu Home in Indiana (1944) s Walterem Brennanem a ve válečném snímku Wing and a Prayer (1944).
Další filmy a pozdější kariéra
K McHughovým raným filmům patřily také Taxi (1932), The Purchase Price (1932) a komedie Charlese Macka Hypnotized (1932). Objevil se také v The Woman From Monte Carlo (1932). Jeho herecká vášeň pokračovala v projektech jako Ladies Crave Excitement (1935), If You Could Only Cook (1935) s Herbertem Marshallem a adaptaci Enter Madame (1935) s Elissou Landi. Účinkoval také v adaptaci Anything Goes (1936) s Bingem Crosbym. V pozdějších letech se objevil v The Bells of St. Mary's (1945), Mr. Skeffington (1944) a The Eve of St. Mark (1944).
Závěr života
Matt McHugh zemřel na infarkt 22. února 1971 v Northridge v Kalifornii ve věku 77 let. Zanechal po sobě bohaté filmové dědictví, které zahrnuje více než dvě stovky filmů, v nichž prokázal svůj charakteristický herecký styl a schopnost ztvárnit širokou škálu vedlejších postav.