Irrfan Khan, narozen 7. ledna 1967 v Tonku v Rádžasthánu, zemřel 29. dubna 2020, byl indický herec, který se proslavil svými výkony v indické, britské i americké kinematografii.
Počátky kariéry
Sahabzade Irfan Ali Khan, jak znělo jeho rodné jméno, vyrůstal v muslimské paštúnské rodině v Tonku a později v Džajpuru. Ačkoliv byl talentovaným hráčem kriketu a byl dokonce vybrán do turnaje CK Nayudu, kvůli nedostatku financí se této kariéry vzdal. V roce 1984 získal stipendium na Národní škole dramatu v Novém Dillí, kde vystudoval herectví. Po absolvování v roce 1987 se přestěhoval do Bombaje, kde začal účinkovat v televizních seriálech jako Chanakya, Bharat Ek Khoj a Chandrakanta. Jeho filmový debut přišel v roce 1988 s malou rolí ve filmu Salaam Bombay! režisérky Miry Nair, která však byla z konečné verze filmu vystřižena.
Průlom v kariéře
Po letech zápasení s menšími rolemi přišel Khanův průlom v roce 2001 s hlavní rolí ve filmu The Warrior režiséra Asifa Kapadii. Film získal cenu BAFTA za nejlepší britský film a otevřel mu dveře k významnějším rolím. V roce 2003 zazářil ve filmech Haasil a Maqbool, adaptaci Shakespearova Macbetha, kde jeho výkon v roli záporné postavy získal uznání kritiky. Za svůj výkon ve filmu Haasil obdržel cenu Filmfare za nejlepší zápornou roli.
Mezinárodní úspěch
Khan postupně pronikl i do mezinárodní kinematografie. V roce 2006 ztvárnil bengálského přistěhovalce ve filmu The Namesake pod režijním vedením Miry Nair. Následující rok získal cenu Filmfare za nejlepší vedlejší roli ve filmu Life in a... Metro. Mezinárodní uznání mu přinesla role policejního inspektora ve filmu Slumdog Millionaire (2008), který získal Oscara za nejlepší film. Následovaly role v hollywoodských produkcích jako The Amazing Spider-Man (2012), Life of Pi (2012), kde ztvárnil dospělou verzi hlavní postavy, Jurassic World (2015) jako miliardář Simon Masrani a Inferno (2016).
Vrchol kariéry v indické kinematografii
Paralelně s mezinárodními projekty Khan pokračoval v práci v indické kinematografii, kde vytvořil některé ze svých nejpamátnějších rolí. Za ztvárnění skutečného atleta, který se stal banditou, ve filmu Paan Singh Tomar (2012) získal Národní filmovou cenu za nejlepšího herce. Film sleduje příběh sedminásobného národního šampiona ve steeplechase, který se po odchodu z armády stal jedním z nejobávanějších banditů v údolí Chambal.
V roce 2013 zazářil v kritiky oceňovaném filmu The Lunchbox, kde ztvárnil osamělého vdovce Saajana Fernandese, jehož život se změní, když začne dostávat omylem doručované obědové krabičky určené pro manžela mladé hospodyňky. Film získal Grand Rail d'Or na filmovém festivalu v Cannes a byl nominován na cenu BAFTA. The Lunchbox se stal jedním z Khanových komerčně nejúspěšnějších filmů v hindštině, dokud ho nepřekonal Hindi Medium.
Pozdější kariéra a uznání
V roce 2015 Khan ztvárnil významnou roli ve filmu Piku po boku Deepiky Padukone a Amitabha Bachchana. Jeho výkon v roli Rany, klidného a vyrovnaného majitele taxislužby, který se zaplete do emocionálního a často humorného roadtripu otce a dcery, byl vysoce ceněn.
V roce 2017 přišel jeho největší komerční úspěch s filmem Hindi Medium, kde ztvárnil Raje Batru, úspěšného majitele butiku, který se snaží dostat svou dceru na prestižní anglickou školu, aby se začlenila do elitní společnosti. Za tento výkon získal cenu Filmfare za nejlepšího herce a film se stal kasovním trhákem nejen v Indii, ale i v Číně. Jeho posledním filmem byl Angrezi Medium (2020), volné pokračování Hindi Medium, kde opět ztvárnil otce, který dělá vše pro to, aby jeho dcera mohla studovat v Londýně. Za tento výkon posmrtně získal další cenu Filmfare za nejlepšího herce.
Odkaz a uznání
Během své třicetileté kariéry byl Khan oceněn řadou prestižních cen včetně Národní filmové ceny, Asijské filmové ceny a šesti cen Filmfare. V roce 2011 mu byla udělena Padma Shri, čtvrté nejvyšší civilní vyznamenání Indie za jeho přínos v oblasti umění. V roce 2021 mu byla posmrtně udělena cena Filmfare za celoživotní dílo.
Irrfan Khan byl široce uznáván jako jeden z nejlepších herců světové kinematografie. Jeho přirozený herecký styl, schopnost ztvárnit komplexní postavy a přecházet mezi komerčními a uměleckými filmy z něj učinily výjimečnou osobnost indického i světového filmu. V březnu 2018 mu byl diagnostikován neuroendokrinní nádor, kterému o dva roky později podlehl. Peter Bradshaw z The Guardian ho popsal jako "význačnou a charismatickou hvězdu v hindských a anglicky mluvených filmech, jehož pracovitá kariéra byla nesmírně cenným mostem mezi jihoasijskou a hollywoodskou kinematografií".