Shusuke Kaneko (金子 修介, Kaneko Shūsuke), narozen 8. června 1955 v Tokiu, je japonský filmový režisér a scenárista, který se proslavil především svými díly v žánru kaiju (filmů s obřími monstry) a adaptacemi populárních mang.
Počátky kariéry
Kaneko byl již od dětství fascinován sci-fi a kaiju filmy, zejména těmi s Godzillou a Gamerou. Jeho zájem o film se projevil již v teenagerských letech, kdy začal natáčet amatérské snímky. Navzdory své vášni pro film vystudoval pedagogiku na Tokijské univerzitě Gakugei. Po absolutoriu nastoupil do významného japonského filmového studia Nikkatsu, kde začínal jako asistent režie. V roce 1982 se stal scenáristou a asistentem režie pro sérii erotických filmů Roman Porno, kterou Nikkatsu produkovalo.
Režijní debut a první úspěchy
Svůj režijní debut zažil Kaneko v únoru 1984 s filmem Kōichirō Uno's Wet and Swinging, který byl součástí dlouhodobé série Nikkatsu založené na dílech erotického spisovatele Kōichirō Uno. Tento film a dva další snímky ze série Roman Porno, které v témže roce režíroval (OL Yurizoku 19-sai a Eve-chan-no hime), mu vynesly ocenění pro nejlepšího nového režiséra na 6. filmovém festivalu v Jokohamě.
Rok 1988 představoval významný zlom v Kanekově kariéře. Na 10. filmovém festivalu v Jokohamě získal cenu pro nejlepšího režiséra za dva filmy natočené v témže roce – Roman Porno snímek Last Cabaret pro Nikkatsu a mainstreamový film Summer Vacation 1999 pro studio Shochiku. Téhož roku Nikkatsu ukončilo produkci filmů Roman Porno a o několik let později vyhlásilo bankrot, což vedlo Kaneka k přechodu do mainstreamové kinematografie.
Trilogie Gamera
Když se studio Daiei rozhodlo oživit franšízu Gamera u příležitosti jejího 30. výročí, vybralo si jako režiséra právě Kaneka. Ve spolupráci s uznávaným anime scenáristou Kazunorim Ito a průkopnickým režisérem speciálních efektů Shinjim Higuchim natočil v roce 1995 film Gamera: Guardian of the Universe, který získal bezprecedentní kritické uznání pro kaiju film. Kaneko byl oceněn Cenou pro režiséra na 17. filmovém festivalu v Jokohamě, zatímco samotný film získal řadu ocenění po celém Japonsku.
Kaneko a jeho tým se vrátili, aby natočili dva pokračování – Gamera 2: Attack of Legion v roce 1996 a Gamera 3: Revenge of Iris v roce 1999. Všechny tři filmy, režírované tímto bývalým specialistou na soft-core filmy, který se proměnil v sci-fi/hororového autora, jsou dodnes vysoce ceněny fanoušky žánru. Gamera 3: Revenge of Iris je široce oceňován kritiky i fanoušky kaiju nejen jako nejlepší z Heisei Gamera trilogie, ale také jako nejlepší ze všech filmů o Gameře a jeden z největších kaiju filmů vůbec. Server Stomp Tokyo filmu udělil zářivou recenzi a označil ho za "Nejlepší film s obřím monstrem od původního Godzilly."
Godzilla a další kaiju filmy
Toho, které distribuovalo trilogii v kinech, si všimlo Kanekovy práce a vybralo ho, aby režíroval 25. film o Godzillovi. Godzilla, Mothra and King Ghidorah: Giant Monsters All-Out Attack (2001) se nakonec stal nejúspěšnějším filmem o Godzillovi v sérii Millennium. Kaneko poté režíroval několik epizod dvou pořadů v Ultra Series od Tsuburaya Productions v letech 2005 až 2006, což z něj učinilo jediného člověka, který režíroval díla ve všech třech hlavních kaiju franšízách.
Producent Tomiyama byl ohromen Kanekovou kriticky uznávanou trilogií filmů o Gameře (1995-1999) a filmem Pyrokinesis (2000). Během produkce filmu Godzilla vs. Megaguirus (2000) se producent a jeho nadřízení setkali s Kanekem a souhlasili, že by měl vytvořit další díl. Kaneko procházel různými nápady na scénář. Nejprve navrhl, aby se Godzilla utkal s Kamacurasem, oblíbeným kaiju jeho syna, ale tento nápad byl zamítnut, protože Godzilla bojoval s podobným hmyzím kaiju v předchozím díle. Jeho další návrh se týkal Godzilly, který by čelil astronautovi, jenž se po vystavení kosmickému záření promění v monstrum, což vedení Toho důrazně odmítlo. Poté si představil, že by monstrum bojovalo se třemi božskými kaiju, kterými měli být podle jeho představ Anguirus, Varan a Baragon. Tento nápad schválili, ale řekli mu, aby nahradil Anguiruse a Varana populárnějšími monstry Mothrou a Kingem Ghidorahem.
Death Note a další významná díla
Kaneko by později režíroval nejúspěšnější film o Godzillovi v sérii Millennium a také hrané adaptace mangy Death Note. Death Note je japonský nadpřirozený thriller z roku 2006 založený na stejnojmenné manga sérii od autorů Tsugumi Ohba a Takeshi Obata. Film se primárně zaměřuje na tokijského vysokoškolského studenta, který se pokouší změnit svět na utopickou společnost bez zločinu tím, že provádí celosvětový masakr zločinců a lidí, které považuje za morálně nehodné života, prostřednictvím nadpřirozeného sešitu, který zabije každého, jehož jméno je napsáno na jeho stránkách. Film režíroval Shusuke Kaneko, produkovala jej Nippon Television a distribuovala společnost Warner Bros. Pictures Japan. Film licencovala společnost VIZ Pictures, Warner Bros. Následovalo pokračování Death Note 2: The Last Name, vydané ve stejném roce.
Ve svých produkčních poznámkách režisér Shusuke Kaneko vysvětlil svou touhu přesvědčit diváky, že ačkoli zabíjení špatných lidí se může zdát spravedlivé, podceňuje to korupční vliv takové moci (manga série sleduje velmi podobný pohled). Kaneko také poznamenal, že psychologický strach ze smrti může být "více noční můrou než Kaiju (monstra) ničící města a zabíjející lidi". Kaneko také uvedl, že chtěl, aby se film "zaměřil na psychickou bolest", vysvětlil, jak k úmrtím dochází, a vysvětlil, jak by mladší lidé začali mít rádi Kiru. Také odstranil mnoho vnitřních monologů, které byly výrazné v manze a anime, aby umožnil divákům vytvořit si vlastní představy o myšlenkách a přesvědčeních postav, a zároveň umožnil "dramatické napětí". Kaneko řekl, že nejobtížnější částí mangy k natočení byla scéna, kdy začíná vyšetřování a úřady dojdou k závěru, že za zabíjením zločinců stojí člověk.
Režijní styl a odkaz
Kaneko, celoživotní fanoušek Godzilly, je skutečným géniem, pokud jde o filmy s obřími monstry, jak ukázal ve své úžasné Heisei Gamera filmové trilogii (Gamera: Guardian of the Universe, Gamera 2: The Advent of Legion a Gamera 3: The Awakening of Irys). Pokud lze soudit podle jeho Heisei Gamera trilogie a filmu Godzilla, Mothra and King Ghidorah: Giant Monsters All-Out Attack, Shusuke Kaneko by měl režírovat většinu Kaiju filmů. Přináší do nich takovou lidskost a zároveň zobrazuje kaiju jako úžasné síly přírody a destrukce.
Co činí jeho filmy tak výjimečnými, je Godzillova děsivá nenávist k lidstvu. Jeho úplně bílé oči činí jeho filmy ještě zlověstnějšími. Godzilla záměrně bere lidské životy a má hluboce zakořeněnou zášť vůči lidstvu. Filmy mají moderní pocit s přidanými prvky destrukce a lidského boje o přežití katastrofy "atomového věku". Souboje monster jsou také zábavné sledovat.
Shusuke Kaneko se díky své schopnosti kombinovat žánrové prvky s hlubšími tématy a kvalitními vizuálními efekty stal jedním z nejvýznamnějších japonských režisérů v oblasti fantastického filmu. Jeho práce na trilogii Gamera a filmu Godzilla, Mothra and King Ghidorah: Giant Monsters All-Out Attack, stejně jako na adaptacích Death Note, mu zajistila místo mezi ikonami japonské kinematografie.