Guillermo Héctor Francella, narozen 14. února 1955 v Buenos Aires, Argentina, je uznávaný argentinský herec a komik, považovaný za jednu z nejvlivnějších a nejpopulárnějších osobností argentinské kinematografie.
Počátky kariéry
Francella se narodil jako druhý ze dvou bratrů do rodiny Ricarda Héctora Francelly, bankovního úředníka a trenéra vzpírání v Racing Clubu, a Adeliny Redondo. Jeho dědeček byl italský imigrant, který přišel do Argentiny z Falconara Albanese v Kalábrii. Francella vystudoval Institut 20. června v San Isidro v Buenos Aires, kde v roce 1972 získal bakalářský titul. Ačkoliv toužil studovat divadlo, nakonec se věnoval žurnalistice. Po získání novinářského diplomu pracoval krátce pro časopis Gente, než byl propuštěn. Svou hereckou kariéru zahájil v roce 1980 v televizním seriálu Los hermanos Torterolo.
Televizní úspěchy
V 80. letech se objevil v několika televizních seriálech, včetně El infiel, kde po dobu jednoho roku ztvárnil roli Felipeho. Jeho prvním velkým televizním úspěchem byla komedie De carne somos vysílaná na Canal 13 v roce 1988. Následovaly další populární seriály jako La familia Benvenuto a Un hermano es un hermano. V letech 2005-2006 ztvárnil roli Josého "Pepe" Argenta v seriálu Casados con Hijos, argentinské adaptaci amerického sitcomu Ženatý se závazky. Za tuto roli získal v první sezóně cenu Martín Fierro za "Nejlepšího hlavního herce v komedii". Seriál se stal kulturním fenoménem v Argentině a upevnil Francellovu pozici jako jednoho z nejoblíbenějších komediálních herců v zemi.
Filmová kariéra a mezinárodní uznání
Francellův filmový debut přišel v roce 1985 ve snímku El telo y la tele. Během následujících let se objevil v řadě filmů, včetně Camarero nocturno en Mar del Plata (1986), Las colegialas (1986) a Bañeros II, la playa loca. Skutečný mezinárodní průlom však přišel v roce 2009, kdy ztvárnil roli Pabla Sandovala, alkoholického přítele a asistenta hlavního hrdiny ve filmu The Secret in Their Eyes (El secreto de sus ojos) režiséra Juana Josého Campanelly. Film získal Oscara za nejlepší cizojazyčný film a Francellův výkon byl kritiky vysoce oceněn.
V roce 2015 zazářil v hlavní roli Arquímeda Puccia ve filmu The Clan (El clan) režiséra Pabla Trapera. Tento kriminální thriller založený na skutečném příběhu rodiny Pucciových, která v 80. letech v Buenos Aires unášela a vraždila lidi, se stal jedním z největších argentinských filmových exportů posledního desetiletí s celosvětovými tržbami přesahujícími 20 milionů dolarů. Francellovo chladnokrevné ztvárnění patriarchy rodiny mu přineslo další uznání kritiky a upevnilo jeho pozici jako jednoho z nejvýraznějších argentinských herců.
Nedávné projekty
V roce 2020 Francella ztvárnil roli Maria Vitette Sellanesa ve filmu The Heist of the Century (El robo del siglo), který vypráví příběh jedné z nejslavnějších a nejchytřejších bankovních loupeží v historii Argentiny. V roce 2022 se objevil jako Miguel Flores ve filmu All Hail (Granizo) pro Netflix, kde hrál slavného meteorologa, který po neúspěšné předpovědi ničivé bouře prchá do svého rodného města a vydává se na cestu sebepoznání.
V roce 2023 zazářil v hlavní roli pilota Alejandra Petrossiána ve filmu The Extortion (La extorsión), thrilleru inspirovaném skutečným argentinským kriminálním příběhem. Film se stal jedním z největších argentinských hitů roku 2023 a Francellův výkon byl opět vysoce oceněn.
Televizní návrat
V roce 2022 se Francella vrátil na televizní obrazovky v hlavní roli seriálu El Encargado (The Boss), kde ztvárnil Elisea, správce luxusního bytového domu, který využívá svou moc k zasahování do života nájemníků. Za tuto roli získal v roce 2023 cenu Platino Award za nejlepšího herce v minisérii nebo televizním seriálu.
Umělecký přínos
Guillermo Francella je známý svou všestranností, která mu umožňuje přecházet mezi komediálními a dramatickými rolemi. Jeho schopnost ztvárnit jak sympatické, tak morálně ambivalentní postavy z něj činí jednoho z nejrespektovanějších herců v Argentině. Během své více než čtyřicetileté kariéry se podílel na přibližně 66 filmových a televizních projektech, čímž výrazně přispěl k argentinské kinematografii a získal si mezinárodní uznání.