Neil Cunningham: Nejlepší filmy a seriály

7.1

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Neil Cunningham: Filmy a seriály

  • Viktor, Viktorie
    Viktor, Viktorie (1982)
    FilmRole: Nightclub M.C.
    75%
    1
  • Umělcova smlouva
    Umělcova smlouva (1982)
    FilmRole: Thomas Noyes

    Umělcova smlouva je první typicky greenawayovský celovečerní film, prostřednictvím kterého definoval tento solitérní tvůrce základní prvky své estetiky. V jednom z rozhovorů uvedl, že jeho filmy jsou z 90 % postaveny na výtvarných obrazech. Umělcova smlouva je první manifestací tohoto faktu, neboť výtvarné obrazy zde nevystupují pouze jako zarámované objekty či dekorace, ale vstupují v zásadní roli do dějové a výrazové struktury celého díla.
    Zápletka filmu je jednoduchá - arogantní malíř Neville po dlouhém naléhání souhlasí s vytvořením 12 kreseb jedné anglické usedlosti pod podmínkou, že dostane absolutní uměleckou svobodu a že mu bude paní Herbertová, majitelka nemovitosti, kdykoliv po vůli. Plyne den za dnem, Neville maluje a miluje a pan Herbert (odjel do Southamptonu) se nevrací a nevrací… Motiv svědectví o násilném činu ikonograficky zakódovaném do výtvarného obrazu se objevuje i v dalších Greenawayových dílech (Rembrandtova Noční hlídka/ Nightwatching, 2007), ale v lecčems může připomenout slavnou Antonioniho Zvětšeninu (Blow-Up, 1966).
    Ve snímku, který byl původně dlouhý tři hodiny (jen úvodní sekvence trvala 30 minut), je však klíčový především jeho styl. Greenawayovi se podařilo vytvořit unikátní obraz barokní zhýralosti, který je postaven na záměrně zjednodušené divadelní stylizaci, subverzivních motivech, kongeniální hudbě Michaela Nymana (čerpající především z anglického barokního klasika Henryho Purcella) a na principech kopírujících malířskou estetiku. Režisér kopíruje kompozice svých záběrů na základě kompozic (fiktivního) malíře Nevilla, který se v duchu perspektivy a renesanční tradice snaží centralizovat každou svoji kresbu a jehož základním cílem je vnutit kresleným objektům a prostorovým plánům pevný řád. Tento řád se mu však postupně rozpadá, v již hotových kompozicích se objevují nové tajemné objekty, tajemné postavy a důkazy o vraždě.
    Umělcova smlouva je první zastávkou na Greenawayově autorské cestě analyzující vztah výtvarného umění a filmu, jejich společné rysy a především jejich rozdílnost a spolehlivě rozpracovává témata, která se později objevují v celé režisérově filmografii (i přednáškové činnosti).

    Jan Jílek (LFŠ Uherské Hradiště 2014)

    72%

    Umělcova smlouva je první typicky greenawayovský celovečerní film, prostřednictvím kterého definoval tento solitérní tvůrce základní prvky své estetiky. V jednom z rozhovorů uvedl, že jeho filmy jsou z 90 % postaveny na výtvarných obrazech. Umělcova smlouva je první manifestací tohoto faktu, neboť výtvarné obrazy zde nevystupují pouze jako zarámované objekty či dekorace, ale vstupují v zásadní roli do dějové a výrazové struktury celého díla.
    Zápletka filmu je jednoduchá - arogantní malíř Neville po dlouhém naléhání souhlasí s vytvořením 12 kreseb jedné anglické usedlosti pod podmínkou, že dostane absolutní uměleckou svobodu a že mu bude paní Herbertová, majitelka nemovitosti, kdykoliv po vůli. Plyne den za dnem, Neville maluje a miluje a pan Herbert (odjel do Southamptonu) se nevrací a nevrací… Motiv svědectví o násilném činu ikonograficky zakódovaném do výtvarného obrazu se objevuje i v dalších Greenawayových dílech (Rembrandtova Noční hlídka/ Nightwatching, 2007), ale v lecčems může připomenout slavnou Antonioniho Zvětšeninu (Blow-Up, 1966).
    Ve snímku, který byl původně dlouhý tři hodiny (jen úvodní sekvence trvala 30 minut), je však klíčový především jeho styl. Greenawayovi se podařilo vytvořit unikátní obraz barokní zhýralosti, který je postaven na záměrně zjednodušené divadelní stylizaci, subverzivních motivech, kongeniální hudbě Michaela Nymana (čerpající především z anglického barokního klasika Henryho Purcella) a na principech kopírujících malířskou estetiku. Režisér kopíruje kompozice svých záběrů na základě kompozic (fiktivního) malíře Nevilla, který se v duchu perspektivy a renesanční tradice snaží centralizovat každou svoji kresbu a jehož základním cílem je vnutit kresleným objektům a prostorovým plánům pevný řád. Tento řád se mu však postupně rozpadá, v již hotových kompozicích se objevují nové tajemné objekty, tajemné postavy a důkazy o vraždě.
    Umělcova smlouva je první zastávkou na Greenawayově autorské cestě analyzující vztah výtvarného umění a filmu, jejich společné rysy a především jejich rozdílnost a spolehlivě rozpracovává témata, která se později objevují v celé režisérově filmografii (i přednáškové činnosti).

    Jan Jílek (LFŠ Uherské Hradiště 2014)

    2
  • Gino: Full Story and Pics
    Gino: Full Story and Pics (1984)
    FilmRole: Dave Hallihand
    70%
    3
  • My Beautiful Laundrette
    My Beautiful Laundrette (1985)
    FilmRole: Englishman
    Mladý Pakistanec Omar sa zmieta medzi dvoma možnými prístupmi k životu prisťahovalca v Anglicku. Jeden reprezentuje jeho zatrpknutý otec intelektuál, ktorý sa úplne dištancuje od západného životného štýlu. Druhú cestu mu ukazuje strýko, ktorý pristúpil na anglický thatcherovský individualizmus a rozhodol sa „podojiť systém“ využitím všetkých legálnych i nelegálnych prostriedkov. Omar, unesený strýkovým úspechom, pristúpi na jeho ponuku: preberá zdevastovanú práčovňu a chystá sa z nej spraviť lukratívny biznis. Dokonca si najíma bielu pracovnú výpomoc, svojho niekdajšieho milenca Johnnyho.
    69%
    Mladý Pakistanec Omar sa zmieta medzi dvoma možnými prístupmi k životu prisťahovalca v Anglicku. Jeden reprezentuje jeho zatrpknutý otec intelektuál, ktorý sa úplne dištancuje od západného životného štýlu. Druhú cestu mu ukazuje strýko, ktorý pristúpil na anglický thatcherovský individualizmus a rozhodol sa „podojiť systém“ využitím všetkých legálnych i nelegálnych prostriedkov. Omar, unesený strýkovým úspechom, pristúpi na jeho ponuku: preberá zdevastovanú práčovňu a chystá sa z nej spraviť lukratívny biznis. Dokonca si najíma bielu pracovnú výpomoc, svojho niekdajšieho milenca Johnnyho.
    4
  • Letter to Brezhnev
    Letter to Brezhnev (1985)
    FilmRole: Man from the Foreign Office
    Továrny, hospody, kluby, hotely a ulice Liverpoolu 80. let tvoří kulisu tohoto příběhu o lásce, přátelství, sexu a dopisu sovětskému vůdci Leonidu Brežněvovi. Dvě liverpoolské dívky, Teresa a Elaine, potkají dva ruské námořníky, Sergeje a Petra, a užijí si noc plnou zábavy a dovádění. Teresa hledá sex a úsměv, Elaine touží po lásce, romantice a snu o životě daleko od špíny liverpoolských doků. Klasická britská romantická komedie plná new wave hudby, módy 80. let, trochy politiky a spousty srdce.
    65%
    Továrny, hospody, kluby, hotely a ulice Liverpoolu 80. let tvoří kulisu tohoto příběhu o lásce, přátelství, sexu a dopisu sovětskému vůdci Leonidu Brežněvovi. Dvě liverpoolské dívky, Teresa a Elaine, potkají dva ruské námořníky, Sergeje a Petra, a užijí si noc plnou zábavy a dovádění. Teresa hledá sex a úsměv, Elaine touží po lásce, romantice a snu o životě daleko od špíny liverpoolských doků. Klasická britská romantická komedie plná new wave hudby, módy 80. let, trochy politiky a spousty srdce.
    5
  • Supergrass, The
    Supergrass, The (1985)
    FilmRole: Hotel Waiter
    62%
    6
  • Tempest, The
    Tempest, The (1979)
    FilmRole: Sebastian, his brother
    Ctnost a šlechetnost jsou víc než msta... Příběh o lásce a nenávisti, o mstě a odpuštění, vypráví o ztroskotavších na pustém ostrově, na němž žije ve vyhnanství vévoda Prospero s dcerou Mirandou a svým služebníkem Kalibánem, synem čarodějnice Sykorax. Byl to Prospero, kdo magií přivolal bouři, protože se chce pomstít uchvatiteli svého milánského vévodství, jímž je jeho vlastní bratr Antonio, a neapolskému králi Alonsovi, který Antoniovi pomohl. Oba muži nyní bloudí po pustém pobřeží, zatímco po setkání Alonsova syna Ferdinanda s Mirandou vstupuje do příběhu láska… Bouře je poslední velkou hrou Williama Shakespeara a je pokládána za jeho tvůrčí testament. Jsou v ní obsažena všechna základní témata jeho her a postava Prospera bývá vykládána jako dramatikovo alter ego. Derek Jarman připravoval adaptaci Bouře několik let a přepracoval text tak, aby jeho verze nebyla přímočarou adaptací hry.
    Žánry:Drama
    59%
    Ctnost a šlechetnost jsou víc než msta... Příběh o lásce a nenávisti, o mstě a odpuštění, vypráví o ztroskotavších na pustém ostrově, na němž žije ve vyhnanství vévoda Prospero s dcerou Mirandou a svým služebníkem Kalibánem, synem čarodějnice Sykorax. Byl to Prospero, kdo magií přivolal bouři, protože se chce pomstít uchvatiteli svého milánského vévodství, jímž je jeho vlastní bratr Antonio, a neapolskému králi Alonsovi, který Antoniovi pomohl. Oba muži nyní bloudí po pustém pobřeží, zatímco po setkání Alonsova syna Ferdinanda s Mirandou vstupuje do příběhu láska… Bouře je poslední velkou hrou Williama Shakespeara a je pokládána za jeho tvůrčí testament. Jsou v ní obsažena všechna základní témata jeho her a postava Prospera bývá vykládána jako dramatikovo alter ego. Derek Jarman připravoval adaptaci Bouře několik let a přepracoval text tak, aby jeho verze nebyla přímočarou adaptací hry.
    Žánry:Drama
    7

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.