7.3

David Bateson: Filmy a seriály

  • Vláda
    Vláda (2010)
    Seriál
    • Netflix
    • iVysílání
    Dánská seriálová produkce dnes platí za pojem na světovém trhu, ale bývá převážně asociována s ponurými kriminálkami. Její mezinárodně nejúspěšnější a nejoslavovanější příspěvek, který je všeobecně považován za jeden z nejzásadnějších titulů celosvětové televizní tvorby, nicméně náleží do zcela vlastní žánrové kategorie. Jak napovídá název, Vláda je seriál o politice, potažmo o její provázanosti se světem médií. Hlavní hrdinka Birgitte Nyborgová, předsedkyně hlavní středové strany, se v prvním díle stává překvapivou vítězkou voleb a následující epizody sledují její působení na postu premiérky. Při tom vyprávění sleduje nejen rovinu profesní s osobním životem a ukazuje nejen, jak se idealistická politička učí manévrovat v prostoru vládních jednání a mocenských bojů během událostí lokálního rázu, ale i mezinárodního dosahu. Současně se zaměřuje také na její rodinný život, který je vystaven těžkým zkouškám. Dalšími klíčovými postavami, které seriál sleduje v práci i soukromí, jsou premiérčin spin doctor Kasper Juul a ambiciózní televizní moderátorka Katrine Fonsmarková.
    Žánry:Drama
    82%
    Dánská seriálová produkce dnes platí za pojem na světovém trhu, ale bývá převážně asociována s ponurými kriminálkami. Její mezinárodně nejúspěšnější a nejoslavovanější příspěvek, který je všeobecně považován za jeden z nejzásadnějších titulů celosvětové televizní tvorby, nicméně náleží do zcela vlastní žánrové kategorie. Jak napovídá název, Vláda je seriál o politice, potažmo o její provázanosti se světem médií. Hlavní hrdinka Birgitte Nyborgová, předsedkyně hlavní středové strany, se v prvním díle stává překvapivou vítězkou voleb a následující epizody sledují její působení na postu premiérky. Při tom vyprávění sleduje nejen rovinu profesní s osobním životem a ukazuje nejen, jak se idealistická politička učí manévrovat v prostoru vládních jednání a mocenských bojů během událostí lokálního rázu, ale i mezinárodního dosahu. Současně se zaměřuje také na její rodinný život, který je vystaven těžkým zkouškám. Dalšími klíčovými postavami, které seriál sleduje v práci i soukromí, jsou premiérčin spin doctor Kasper Juul a ambiciózní televizní moderátorka Katrine Fonsmarková.
    Žánry:Drama
    1
  • Prolomit vlny
    Prolomit vlny (1996)
    FilmRole: Young Sailor
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    Bess je mladá, věřící protestantská dívka žijící v 70. letech ve Skotsku v malé vesničce. Jednoho dne se naivní dívka provdá za těžaře Jana, který je okouzlen její nevinností a čistotou. Jan ale pracuje na naftařské plošině v Severním moři, takže bývá často z domova pryč, což zamilovaná dívka těžce snáší a často se modlí, aby s jí manžel vrátil domů. Když na plošině dojde k explozi, Jan je těžce zraněn a ochrne. Bess si to vyčítá, myslí, že bůh vyslyšel její modlitby. Jan trpí tím, že už svou ženu nikdy nepomiluje, a tak manželce navrhne, aby spala s jinými muži a své zážitky mu doma líčila. Věří, že mu to přinese úlevu. Jenže, pak se její chování rozkřikne po vesnici a Bess se stává vyvržencem. I tak je ale odhodlaná, naplnit svůj osud...
    78%
    Bess je mladá, věřící protestantská dívka žijící v 70. letech ve Skotsku v malé vesničce. Jednoho dne se naivní dívka provdá za těžaře Jana, který je okouzlen její nevinností a čistotou. Jan ale pracuje na naftařské plošině v Severním moři, takže bývá často z domova pryč, což zamilovaná dívka těžce snáší a často se modlí, aby s jí manžel vrátil domů. Když na plošině dojde k explozi, Jan je těžce zraněn a ochrne. Bess si to vyčítá, myslí, že bůh vyslyšel její modlitby. Jan trpí tím, že už svou ženu nikdy nepomiluje, a tak manželce navrhne, aby spala s jinými muži a své zážitky mu doma líčila. Věří, že mu to přinese úlevu. Jenže, pak se její chování rozkřikne po vesnici a Bess se stává vyvržencem. I tak je ale odhodlaná, naplnit svůj osud...
    2
  • Evropa
    Evropa (1991)
    Film
    Pozoruhodný snímek EVROPA je třetí částí osobité autorské filmové trilogie, pátrající po duchovním fenoménu prostoru, v němž žijeme (PRVEK ZLOČINU, 1984, EPIDEMIE, 1987, EVROPA, 1991). Jeho tvůrce, dánský režisér Lars von Trier, situuje příběh do Německa "roku nula" (těsně po válce), do země těžce traumatizované svou prohrou, zmrazené do temnoty noci a beznaděje, a kontrolované (i devastovaného) Spojenci. Většina obyvatelstva tu však skrytě sympatizuje s nacistickými myšlenkami, a někteří se dokonce aktivně podílejí na destruktivních akcích werwolfů. Do tohoto místa a času přijíždí mladý Američan Leo, syn německého emigranta, aby "pomohl Německu". Pod přísným dohledem autoritářského strýce se stane průvodčím v lůžkových vozech první třídy u společnosti Zentropa. Seznámí se s majitelem společnosti, s Američany sympatizujícím Maxem Hartmannem, a zamiluje se do jeho dcery Kathariny. Avšak svět osobních jistot, jímž se citlivý mladík pokouší izolovat od okolní děsivé reality, snad právě proto drtivě zasáhne do jeho osudu... Situace "zlem nakaženého" Německa je pro režiséra (stejně jako pro mnoho jiných vynikajících tvůrců) východiskem k mnohem obecnější výpovědi o jedinci, osudově zmítaném vnějšími tlaky a navzdory všem svým idealistickým snahám zavedeném do slepé uličky. Vypovídá nejen o střetu humanistických a demokratických ideálů s mašinérií smrti, manipulativní moci a destrukce, ale i o evropských traumatech a křižovatkách; pro obojí je klíčová obrazová a významová metafora cesty po železnici. Velký důraz klade režisér na formu svého vyprávění. Širokoúhlý snímek je převážně monochromatický s významotvornými vstupy barvy; originálně využívá ateliéru a zadních projekcí. Koresponduje s díly Dreyerovými a Bergmanovými, na Fassbindera a Godarda odkazuje formálním experimentátorstvím a obsazením jejich "kultovních herců" (Eddie Constantine, Barbara Sukowá). V souladu s Trierovým chápáním filmu jako snění v bdělém stavu je Evropa vedle svého konkrétního geografického významu rovněž jakýmsi kulturním a politickým bodem v kolektivním podvědomí; celý příběh je prezentován jako hypnotická seance hrdiny i diváka, provázená podmanivým, chladným hlasem vypravěče (Max von Sydow).
    74%
    Pozoruhodný snímek EVROPA je třetí částí osobité autorské filmové trilogie, pátrající po duchovním fenoménu prostoru, v němž žijeme (PRVEK ZLOČINU, 1984, EPIDEMIE, 1987, EVROPA, 1991). Jeho tvůrce, dánský režisér Lars von Trier, situuje příběh do Německa "roku nula" (těsně po válce), do země těžce traumatizované svou prohrou, zmrazené do temnoty noci a beznaděje, a kontrolované (i devastovaného) Spojenci. Většina obyvatelstva tu však skrytě sympatizuje s nacistickými myšlenkami, a někteří se dokonce aktivně podílejí na destruktivních akcích werwolfů. Do tohoto místa a času přijíždí mladý Američan Leo, syn německého emigranta, aby "pomohl Německu". Pod přísným dohledem autoritářského strýce se stane průvodčím v lůžkových vozech první třídy u společnosti Zentropa. Seznámí se s majitelem společnosti, s Američany sympatizujícím Maxem Hartmannem, a zamiluje se do jeho dcery Kathariny. Avšak svět osobních jistot, jímž se citlivý mladík pokouší izolovat od okolní děsivé reality, snad právě proto drtivě zasáhne do jeho osudu... Situace "zlem nakaženého" Německa je pro režiséra (stejně jako pro mnoho jiných vynikajících tvůrců) východiskem k mnohem obecnější výpovědi o jedinci, osudově zmítaném vnějšími tlaky a navzdory všem svým idealistickým snahám zavedeném do slepé uličky. Vypovídá nejen o střetu humanistických a demokratických ideálů s mašinérií smrti, manipulativní moci a destrukce, ale i o evropských traumatech a křižovatkách; pro obojí je klíčová obrazová a významová metafora cesty po železnici. Velký důraz klade režisér na formu svého vyprávění. Širokoúhlý snímek je převážně monochromatický s významotvornými vstupy barvy; originálně využívá ateliéru a zadních projekcí. Koresponduje s díly Dreyerovými a Bergmanovými, na Fassbindera a Godarda odkazuje formálním experimentátorstvím a obsazením jejich "kultovních herců" (Eddie Constantine, Barbara Sukowá). V souladu s Trierovým chápáním filmu jako snění v bdělém stavu je Evropa vedle svého konkrétního geografického významu rovněž jakýmsi kulturním a politickým bodem v kolektivním podvědomí; celý příběh je prezentován jako hypnotická seance hrdiny i diváka, provázená podmanivým, chladným hlasem vypravěče (Max von Sydow).
    3
  • Livvagterne
    Livvagterne (2009)
    Seriál
    74%
    4
  • Poldové
    Poldové (1984)
    Seriál
    67%
    5
  • Huldra: Lady of the Forest
    Huldra: Lady of the Forest (2016)
    Film
    65%
    6
  • Kun en pige
    Kun en pige (1995)
    Film
    PUK SCHARBAU ztvárňuje Lise Nørgaardovou v epické filmové adaptaci jejího fascinujícího životního příběhu. V kronice lásky i války, mistrovsky režírované Peterem Schroederem, sledujeme ženu, která nám později dala seriál „Matador“, od jejího raného dětství až po její kontroverzní kariéru novinářky v kulisách tehdejšího Dánska a hořící Evropy.
    64%
    PUK SCHARBAU ztvárňuje Lise Nørgaardovou v epické filmové adaptaci jejího fascinujícího životního příběhu. V kronice lásky i války, mistrovsky režírované Peterem Schroederem, sledujeme ženu, která nám později dala seriál „Matador“, od jejího raného dětství až po její kontroverzní kariéru novinářky v kulisách tehdejšího Dánska a hořící Evropy.
    7
  • Zachránci moře
    Zachránci moře (2000)
    Film
    62%
    8
  • Chuť hladu
    Chuť hladu (2021)
    Film
    62%
    9
  • Kamikaze
    Kamikaze (2021)
    Seriál
    • SkyShowtime
    59%
    10
  • Severské vraždy
    Severské vraždy (2020)
    Seriál
    • Prima Plus
    Vítejte v překrásném městečku Christianssund na pobřeží Dánska. Nechte se okouzlit jeho půvaby, ale nenechte se jimi zmást. Místní krása pohřbívá mrtvoly. O tom se brzy přesvědčuje i manažer z reklamní agentury, na kterého těžce dopadla krize středního věku. Dan Sommerdahl (Peter Mygind) přemítá, jestli měl v životě udělat něco jinak, třeba si vybrat jinou profesi. Přestože je šťastně ženatý, cítí se v životě nenaplněný a touží po něčem, co by mu dalo víc. Když šokovaně objeví mrtvolu zavražděné mladé ženy přímo ve vlastní kanceláři, rozhoří se v něm zvláštní oheň. Uhasit se dá jedině, až Sommerdahl zjistí, kdo ji zabil, a pomůže policii, aby vraha dopadla. Má štěstí. Protože jeho nejlepším kamarádem je detektiv Flemming Torp (André Babikian). Požádá Sommerdahla, aby dal pozor, jestli se v kanceláři neděje cokoli podezřelého. A Sommerdahl je z vyšetřování naprosto nadšený. Zjišťuje, že díky schopnostem top manažera reklamky, které už dlouho ovládá jako skutečný mistr, mu to opravdu jde. Protože umí odhalit, co ostatní chtějí a po čem touží, všímá si i stop, které policistům unikají. Nová vášeň po dlouhé době probudila cosi hluboko v jeho nitru. Sommerdahl se tedy odvážně vrhá do světa plného zločinů – jenže si neuvědomuje, jak velké nebezpečí hrozí nejen jemu, ale i celé jeho rodině.
    58%
    Vítejte v překrásném městečku Christianssund na pobřeží Dánska. Nechte se okouzlit jeho půvaby, ale nenechte se jimi zmást. Místní krása pohřbívá mrtvoly. O tom se brzy přesvědčuje i manažer z reklamní agentury, na kterého těžce dopadla krize středního věku. Dan Sommerdahl (Peter Mygind) přemítá, jestli měl v životě udělat něco jinak, třeba si vybrat jinou profesi. Přestože je šťastně ženatý, cítí se v životě nenaplněný a touží po něčem, co by mu dalo víc. Když šokovaně objeví mrtvolu zavražděné mladé ženy přímo ve vlastní kanceláři, rozhoří se v něm zvláštní oheň. Uhasit se dá jedině, až Sommerdahl zjistí, kdo ji zabil, a pomůže policii, aby vraha dopadla. Má štěstí. Protože jeho nejlepším kamarádem je detektiv Flemming Torp (André Babikian). Požádá Sommerdahla, aby dal pozor, jestli se v kanceláři neděje cokoli podezřelého. A Sommerdahl je z vyšetřování naprosto nadšený. Zjišťuje, že díky schopnostem top manažera reklamky, které už dlouho ovládá jako skutečný mistr, mu to opravdu jde. Protože umí odhalit, co ostatní chtějí a po čem touží, všímá si i stop, které policistům unikají. Nová vášeň po dlouhé době probudila cosi hluboko v jeho nitru. Sommerdahl se tedy odvážně vrhá do světa plného zločinů – jenže si neuvědomuje, jak velké nebezpečí hrozí nejen jemu, ale i celé jeho rodině.
    11
  • Ukrást Rembrandta
    Ukrást Rembrandta (2003)
    Film
    58%
    12
  • Jutský princ
    Jutský princ (1994)
    FilmRole: Hother

    Mladý Jut Amled (Christian Bale) předstírá šílenství a touží pomstít vraždu svého otce, kterou spáchal jeho podlý strýc Fenge (Gabriel Byrne). Strýc ale o Amledově skutečném duševním stavu pochybuje a pošle ho do Anglie, kde má být zavražděn. Amled má však své vlastní plány a provede tak svůj vlastní malý podvod... Důvěrně známá hamletovská zápletka vychází z původního dánského příběhu, který je mnohem drsnější a syrovější, než jak ji známe ze Shakespearova provedení.

    58%

    Mladý Jut Amled (Christian Bale) předstírá šílenství a touží pomstít vraždu svého otce, kterou spáchal jeho podlý strýc Fenge (Gabriel Byrne). Strýc ale o Amledově skutečném duševním stavu pochybuje a pošle ho do Anglie, kde má být zavražděn. Amled má však své vlastní plány a provede tak svůj vlastní malý podvod... Důvěrně známá hamletovská zápletka vychází z původního dánského příběhu, který je mnohem drsnější a syrovější, než jak ji známe ze Shakespearova provedení.

    13
  • Orla Frøsnapper
    Orla Frøsnapper (2011)
    Film
    57%
    14
  • Disco ormene
    Disco ormene (2008)
    Film
    45%
    15
  • One Hell of a Christmas
    One Hell of a Christmas (2002)
    FilmRole: Tommy
    "Šílené Vánoce" jsou temná a akční komedie odehrávající se v moderním městě i v děsivém podsvětí. Carlitos se po dvou letech strávených "natvrdo" pokouší napravit a jít příkladem svému pětiletému synovi. Když ho ale kamarád konfrontuje s velmi temným a děsivým podvodem, jak rychle zbohatnout a užít si, odmítne, ale přesto se brzy zaplete do sítě sexu, drog a vánočních koled.
    Žánry:HororKomedie
    32%
    "Šílené Vánoce" jsou temná a akční komedie odehrávající se v moderním městě i v děsivém podsvětí. Carlitos se po dvou letech strávených "natvrdo" pokouší napravit a jít příkladem svému pětiletému synovi. Když ho ale kamarád konfrontuje s velmi temným a děsivým podvodem, jak rychle zbohatnout a užít si, odmítne, ale přesto se brzy zaplete do sítě sexu, drog a vánočních koled.
    Žánry:HororKomedie
    16

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.