Mirrah Foulkes, narozená kolem roku 1981 v Melbourne ve Victorii v Austrálii, je australská herečka, scenáristka a režisérka. Vyrůstala na Sunshine Coast v jihovýchodním Queenslandu a v roce 2003 absolvovala Západoaustralskou akademii múzických umění (Western Australian Academy of Performing Arts).
Foulkes zahájila svou hereckou kariéru v australských filmech a televizních seriálech. Mezi její významné filmové role patří Catherine Brown ve filmu Animal Kingdom (2010), který režíroval její manžel David Michôd, dále role ve filmu Sleeping Beauty (2011) a v australském povídkovém filmu The Turning (2013), kde ztvárnila postavu Sherry. Za svůj výkon v The Turning byla nominována na cenu AACTA za nejlepší herečku ve vedlejší roli. V televizní tvorbě na sebe upozornila rolí Jo Mathieson v dlouholetém australském seriálu All Saints, kde účinkovala ve všech epizodách roku 2009 až do ukončení seriálu. Významná byla také její role Simone v oceňovaném mysteriózním seriálu Top of the Lake (2013) režisérky Jane Campion. Mezi její další televizní role patří účinkování v seriálech Hawaii Five-0, kde hrála právničku Ellie Clayton, a v prestižním seriálu The Crown.
Režisérská kariéra
Mirrah Foulkes je jedinou ženskou členkou australského filmařského kolektivu Blue-Tongue Films, který zahrnuje také Joela Edgertona, Nashe Edgertona a Davida Michôda. Svou režisérskou dráhu zahájila krátkými filmy, které získaly značné uznání. Její režijní debut, krátký film Dumpy Goes to the Big Smoke (2012), jí vynesl cenu Rouben Mamoulian za nejlepší režii na Sydney Film Festival a byl nominován na dvě ceny AACTA. Následovaly další úspěšné krátké filmy Florence Has Left the Building (2015) s Jacki Weaver v hlavní roli, který získal cenu AACTA za nejlepší krátký hraný film, a Trespass (2016), který měl mezinárodní premiéru na Mezinárodním filmovém festivalu v Torontu.
V roce 2019 debutovala jako režisérka celovečerního filmu s temnou komedií Judy & Punch, která měla světovou premiéru na festivalu Sundance. Film, v němž hlavní role ztvárnili Mia Wasikowska a Damon Herriman, je originální adaptací klasického loutkového příběhu o Punchovi a Judy, který Foulkes přepracovala z feministické perspektivy. Snímek získal pozitivní ohlasy kritiky a upevnil její pozici jako talentované režisérky s osobitým stylem.
Scenáristická tvorba
Kromě režie se Foulkes věnuje také psaní scénářů. Napsala scénáře ke svým krátkým filmům a také k celovečernímu debutu Judy & Punch. V roce 2013 spolupracovala na scénáři krátkého filmu Eugene pro soutěž Intel a W Hotels Four Stories. Její scenáristický styl se vyznačuje originálním přístupem k vyprávění příběhů a schopností mísit různé žánrové prvky.
Ocenění a uznání
Za svou práci získala Foulkes řadu ocenění a nominací. V roce 2010 byla nominována na cenu Logie za nejlepší nový ženský talent za své herecké výkony. Její režijní práce na krátkých filmech jí vynesla několik prestižních cen včetně ocenění Ellen - Filmmaker to Watch na festivalu Aspen Shortsfest 2013. Její celovečerní debut Judy & Punch byl nominován na několik australských filmových cen a upevnil její pozici jako jedné z nejvýraznějších australských filmařek své generace.