
- Dobrodružný
- Fantasy
Edgar Wallace, britský scénárista a spisovatel, se narodil 1. dubna 1875 v Greenwichi, Londýn. Během své kariéry se proslavil jako autor detektivních a dobrodružných románů, z nichž mnohé byly adaptovány do filmové podoby. Jeho práce měla významný vliv na vývoj filmového průmyslu, zejména v oblasti kriminálních filmů.
Počátky filmových adaptací
První filmové adaptace Wallaceových děl se objevily již během němé éry. Například film The Man Who Bought London z roku 1916 byl jedním z prvních pokusů převést jeho literární tvorbu na plátno. V následujících letech vznikla řada dalších adaptací, které položily základy pro budoucí filmové zpracování jeho prací.
Britské filmové adaptace
Ve 30. letech 20. století se Wallaceovy příběhy staly populárními v britském filmovém průmyslu. Filmy jako The Terror (1938) a The Squeaker (1937) byly adaptacemi jeho románů a přispěly k rozvoji britského kriminálního filmu. Tyto snímky často kombinovaly napětí s charakteristickým britským humorem.
Edgar Wallace Mysteries
Mezi lety 1960 a 1965 vznikla v Británii série filmů známá jako Edgar Wallace Mysteries. Tato série zahrnovala 47 filmů, které byly volně inspirovány Wallaceovými díly. Filmy byly produkovány jako B-filmy a často se vyznačovaly napínavými zápletkami a charakteristickým stylem.
Německé "Krimi" filmy
Wallaceovy příběhy získaly obrovskou popularitu v Německu, kde mezi lety 1959 a 1972 vznikla série filmů známá jako "Krimi". Tyto filmy byly produkovány společností Rialto Film a zahrnovaly tituly jako Der Frosch mit der Maske (1959) a Die toten Augen von London (1961). "Krimi" filmy se staly samostatným žánrem a měly významný vliv na německou kinematografii.
Styl a vliv "Krimi" filmů
"Krimi" filmy se vyznačovaly specifickým stylem, který zahrnoval temnou atmosféru, záhadné zápletky a často i prvky hororu. Typické byly také opakující se postavy a motivy, jako tajemní zločinci a nečekané zvraty. Tento styl ovlivnil nejen německou, ale i mezinárodní filmovou tvorbu.
Odkaz a pokračování
I po Wallaceově smrti v roce 1932 jeho díla nadále inspirovala filmaře. V 90. letech 20. století vznikly nové adaptace jeho příběhů, například televizní film Die Katze von Kensington (1996). Jeho vliv je patrný i v současných kriminálních filmech a seriálech, které čerpají z jeho stylu a témat.