Narozen 31. 12. 1948 (76 let) Pensacola, Florida, Spojené státy americké
6.1
Joe Dallesandro, narozený 31. prosince 1948 v Pensacole na Floridě jako Joseph Angelo D'Allesandro III, je americký herec a model, který se proslavil především jako ikona undergroundového filmu a sexsymbol gay subkultury 60. a 70. let 20. století.
Dětství a mládí
Dallesandro se narodil do rodiny italsko-amerického námořníka Josepha Angela D'Allesandra II a jeho manželky Thelmy Testman, které bylo v době porodu pouhých 16 let. Když mu bylo pět let, jeho matka byla uvězněna za krádež auta a rodiče se krátce poté rozvedli. Jeho otec, který žil v New Yorku, získal péči o Joea a jeho bratra Bobbyho, ale rodinné uspořádání nevydrželo dlouho a chlapci nakonec skončili v pěstounské péči, než byli adoptováni párem z Brooklynu. V dospívání byl Dallesandro problémový - byl vyloučen ze školy za napadení ředitele, začal se stýkat s gangy a krást auta. V 15 letech byl postřelen do nohy policií při útěku v ukradeném autě a následně poslán do nápravného zařízení.
Počátky kariéry
V roce 1965, ve věku 16 let, začal Dallesandro pracovat jako model pro homosexuální fotografické publikace, jako byl Physique Pictorial. Pózoval pro Boba Mizera z Athletic Model Guild a Bruce Bellase. Do New Yorku se vrátil v roce 1967 a ve svých 18 letech se oženil. Aby si vydělal na svou drogovou závislost, živil se jako prostitut v okolí Times Square. Osudové setkání s pop-artovým umělcem Andym Warholem a režisérem Paulem Morrisseym nastalo, když natáčeli film Four Stars v newyorské Greenwich Village.
Éra Factory
Dallesandro se stal jednou z hlavních hvězd Warholovy Factory. Jeho první film pod Warholovým vedením byl Loves of Ondine, následovaný snímky Lonesome Cowboys (1968) a San Diego Surf. Zatímco se Warhol zotavoval z pokusu o atentát v létě 1968, Dallesandro natočil film Flesh (1968), příběh mužského prostituta založený na jeho vlastních zkušenostech, kde měl několik nahých scén. Stal se "prvním otevřeně sexualizovaným mužem ve filmu" a nejpopulárnější z Warholových hvězd.
Dallesandrova sláva rostla s filmem Trash (1970), který časopis Rolling Stone prohlásil za "Nejlepší film roku", což z něj učinilo celebritu mládežnické kultury a sexuální revoluce. Následovaly filmy Heat (1972), Andy Warhol's Frankenstein (1973) a Andy Warhol's Dracula (1974). Warholovy a Morriseyovy filmy obvykle neměly scénář, takže herci improvizovali během natáčení. Warhol později poznamenal: "V mých filmech jsou všichni zamilovaní do Joea Dallesandra."
Evropská kariéra
Po natočení hororových filmů Flesh for Frankenstein a Blood for Dracula v roce 1974 se Dallesandro rozhodl zůstat v Evropě a zjistit, zda by jeho status Warholovy superstar mohl nastartovat zahraniční filmovou kariéru. V Evropě natočil celkem 18 celovečerních filmů během 70. let. Jednalo se o směs různých stylů: sexuální frašku One Woman's Lover (1974), drsný kriminální film The Climber (1975), dospělou verzi Alenky v říši divů od Louise Malla Black Moon (1975), The Margin (1976) s hvězdou softcore erotiky Sylvií Kristel, sexuálně provokativní Madness (1980), kde hrál zloděje aut, který se stane únoscem, surrealistický film Jacquese Rivetta Merry-Go-Round (1980), Tapage nocturne (1979) jako sebestředný herec a Queen Lear (1982), francouzsko-švýcarskou koprodukci, kde hraje bisexuála.
Za nejlepší z jeho evropských filmů je považován sexuálně nabitý Je t'aime moi non plus (1976) režiséra Serge Gainsbourga, kde hraje homosexuálního řidiče popelářského vozu, který se zamiluje do velmi chlapecky vypadající servírky v kavárně, kterou ztvárnila Jane Birkin. Tento film je také Dallesandrovým osobním favoritem.
Návrat do Ameriky a pozdější kariéra
Po návratu do Spojených států v roce 1980 se Dallesandrova práce stala nepravidelnější, ale některé jeho role si získaly pozornost. Prorazil do mainstreamu jako gangster Lucky Luciano ve filmu Francise Forda Coppoly The Cotton Club (1984). Mezi jeho další významné role patří gangster ve filmu Sunset (1988) s Brucem Willisem, náboženský fanatik v mainstreamovém filmu Johna Waterse Cry-Baby (1990), psychotický výsadkář ve filmu Private War (1988), obyvatel karavanového parku, který touží po Drew Barrymore ve filmu Guncrazy (1992), prohnilý fotograf v L.A. Without A Map (1998) a poškozený nájemný vrah ve filmu Stevena Soderbergha The Limey (1999).
Kulturní odkaz
Dallesandrův vliv přesahuje jeho filmovou kariéru. Lou Reed o něm zpívá ve své písni "Walk on the Wild Side" jako o "Little Joe". Dallesandro tvrdil, že je modelem na fotografii Andyho Warhola na obalu alba Rolling Stones Sticky Fingers (1971). V roce 2009 obdržel speciální cenu Teddy Award na 59. Mezinárodním filmovém festivalu v Berlíně, ocenění uznávající ty filmaře a umělce, kteří přispěli k většímu přijetí LGBT lidí, kultury a umělecké vize.
Osobní život
Dallesandro je otevřeně bisexuální. Byl třikrát ženatý a má dva syny. Ve věku 18 let se oženil se svou první ženou Leslie, dcerou přítelkyně svého otce, v roce 1967. Jejich syn Michael se narodil 19. prosince 1968. Manželství bylo rozvedeno v roce 1969. Svou druhou ženu Theresu ("Terry") potkal ve východní části New Yorku a oženil se s ní v roce 1970. V roce 2011 se znovu oženil se svou třetí ženou Kimberly. V současné době žije v Hollywoodu.