Lisa Lu Yan (narozena jako Lu Pingxiang; 19. ledna 1927, Peking, Čína) je čínsko-americká herečka, která se během své více než šedesátileté kariéry prosadila v Hongkongu, Spojených státech a pevninské Číně.
Rané období a vzdělání
Lisa Lu se narodila v Pekingu a byla adoptivní dcerou uznávaného umělce čínské opery (Kunqu) Mei Lanfanga. Její matka, Li Guifen, byla také zpěvačkou Kunqu. Lisa následovala rodinnou tradici a již jako teenagerka začala vystupovat v představeních Kunqu. Navštěvovala základní školu vedenou anglickými misionáři, kde získala výbornou znalost anglického jazyka. Během čínské občanské války (1927-1949) se s rodinou přestěhovala na Tchaj-wan. Později studovala obchodní administrativu na National Chiao Tung University a finanční management na Havajské univerzitě.
Začátky v Hollywoodu
V roce 1956 se Lisa Lu s rodinou přestěhovala do Los Angeles, kde se připojila k divadlu Pasadena Playhouse. Svůj profesionální divadelní debut uskutečnila v roce 1958 v produkci The Teahouse of the August Moon. Ve stejném roce debutovala ve filmu China Doll, kde hrála po boku Victora Maturea. Během televizní sezóny 1958-59 měla opakující se roli jako Miss Mandarin v kultovním westernovém seriálu Yancy Derringer, který se odehrával v New Orleans v roce 1868. V roce 1961 získala pravidelnou roli jako "Hey Girl" v televizním seriálu Have Gun – Will Travel, kde každý týden přinášela najatému pistolníkovi Paladinovi (Richard Boone) jeho další zakázku.
Průlom ve filmové kariéře
V roce 1960 získala hlavní ženskou roli v protiválečném filmu The Mountain Road, kde hrála po boku Jamese Stewarta jako Madame Su-Mei Hung. Film byl založen na románu válečného korespondenta Theodora H. Whitea. Následovaly další významné role ve filmech Rider on a Dead Horse a Woman Hunt (oba 1962). Její filmová kariéra se naplno rozběhla v 70. letech, kdy získala vedlejší role ve filmech jako Demon Seed (1977) a Saint Jack (1979) režiséra Petera Bogdanoviche.
Úspěchy v hongkongské kinematografii
V roce 1968 se Lisa Lu překvapivě vydala do Hongkongu, aby natočila film The Arch. Během 70. let dosáhla významného úspěchu v mandarínsky mluvených hongkongských filmech. Získala tři ceny Golden Horse Awards (tchajwanský ekvivalent Oscarů) - dvakrát za nejlepší herečku ve filmech The Arch (1970) a The Empress Dowager (1973) a jednou za nejlepší vedlejší roli ve filmu The 14 Amazons (1972), kde ztvárnila stárnoucí generálku She Saihua.
Ikonická role císařovny vdovy
Lisa Lu se proslavila především rolí čchingské císařovny vdovy Cch'-si ve filmech The Empress Dowager a The Last Tempest, což se stalo její charakteristickou rolí. O mnoho let později ztvárnila stejnou postavu v oscarovém filmu The Last Emperor (1987) režiséra Bernarda Bertolucciho, kde hrála umírající císařovnu vdovu, která na smrtelné posteli vybírá tříletého Pchu I jako nového císaře dynastie Čching.
Mezinárodní uznání
Anglicky mluvícímu publiku je Lisa Lu pravděpodobně nejznámější díky rolím v televizním miniseriálu Noble House (1988) a filmech The Last Emperor (1987), The Joy Luck Club (1993) a Crazy Rich Asians (2018). V The Joy Luck Club ztvárnila An-Mei, jednu ze čtyř čínských matek, které vyprávějí své životní příběhy svým čínsko-americkým dcerám. V roce 2018, ve věku 91 let, se objevila v romantické komedii Crazy Rich Asians jako Ah Ma (Shang Su Yi), matriarchální babička hlavního hrdiny Nicka Younga (Henry Golding) a matka Eleanor Young (Michelle Yeoh).
Pozdější kariéra a ocenění
I ve svých devadesátých letech zůstala Lisa Lu aktivní herečkou. Objevila se ve filmech jako The Disappearance of Mrs. Wu (2021) a v seriálu Death and Other Details. Dne 5. května 2025 se ve věku 98 let stala nejstarší osobou, která byla poctěna hvězdou na hollywoodském chodníku slávy. Je také jediným člověkem, který je současně členem Hollywoodské asociace zahraničního tisku (udělující Zlaté glóby) a Akademie filmového umění a věd (udělující Oscary).
Osobní život a odkaz
Lisa Lu byla vdaná za Shellinga Hwonga až do jeho smrti v roce 1996. Měli spolu tři děti, včetně skladatelky Lucie Hwong. Kromě herectví se Lisa Lu snažila popularizovat čínskou operu ve Spojených státech, cestovala po univerzitách a vystupovala v angličtině. Během své dlouhé kariéry vždy hrála své postavy s důstojností a klidnou silou, i když někdy dostávala stereotypní role. Její schopnost překlenout kulturní rozdíly mezi východní a západní kinematografií z ní učinila průkopnici pro asijské herce v Hollywoodu.