Diana Marilyn Quick, narozená 23. listopadu 1946 v Londýně, je anglická herečka známá především svými rolemi v historických dramatech a divadelních produkcích.
Dětství a vzdělání
Diana Quick vyrůstala v Dartfordu v hrabství Kent jako třetí ze čtyř dětí. Její otec Leonard Quick byl zubař a matka Joan Quick. Navštěvovala dívčí gymnázium v Dartfordu, kde ji její učitelka angličtiny výrazně podporovala v hereckých ambicích. Již během školních let se stala členkou amatérského divadelního spolku v Crayfordu a účinkovala v mnoha školních představeních. V roce 1964 nastoupila na Lady Margaret Hall na Oxfordské univerzitě, kde se později stala první ženou v historii, která byla zvolena prezidentkou prestižního Oxford University Dramatic Society. Během studií na Oxfordu spolupracovala mimo jiné s Michaelem Palinem, pozdějším členem komediální skupiny Monty Python.
Divadelní kariéra
Diana Quick si vybudovala pozoruhodnou divadelní kariéru, během níž spolupracovala s nejvýznamnějšími britskými divadelními společnostmi včetně Royal Shakespeare Company, Royal Court Theatre, National Theatre a Old Vic. Její rozsáhlé divadelní portfolio zahrnuje role v klasických i moderních hrách. Na jevišti debutovala v roce 1959 v inscenaci Sen noci svatojánské v Open Air Theatre v londýnském Regent's Parku. Mezi její významné divadelní role patří Susan ve hře Lear (1971), Betty v Žebrácké opeře (1972), Rose Jones ve hře The Sea (1973), Lilamani v Phaedra Britannica (1975) a Cressida v Troilu a Cressidě (1976). Její divadelní repertoár dále zahrnuje role v inscenacích jako Hedda Gabler (1968), Measure for Measure (1970), Škola pomluv (1972), Vévodkyně z Malfi (1975), Svatá Jana (1977) a mnoho dalších.
Filmová kariéra
V 70. letech zahájila Diana Quick svou filmovou kariéru menší rolí v historickém dramatu Nicholas and Alexandra (1971). Její průlom přišel s rolí Laury v napoleonském válečném eposu The Duellists (1977) režiséra Ridleyho Scotta. Následovaly role ve filmech The Big Sleep (1978), The Odd Job (1978) a Ordeal by Innocence (1984). V 80. a 90. letech se objevila v několika dalších filmech včetně Nineteen Nineteen (1985), Max My Love (1986), Vroom (1990), Nostradamus (1994), The Leading Man (1996) a Vigo (1998).
Televizní úspěchy
Diana Quick dosáhla největšího uznání za svou roli Lady Julie Flyte v kritiky oceňovaném televizním seriálu Brideshead Revisited (1981), adaptaci románu Evelyna Waugha. Za tento výkon byla nominována na cenu BAFTA a Emmy. Její televizní kariéra zahrnuje také role v seriálech jako The Best Things in Life (1969), The Woman in White (1982), The Phantom of the Opera (1983) a mnoha dalších. V roce 2009 ztvárnila královnu Alžbětu II. v dokumentárním dramatu The Queen v epizodě "How Do You Solve a Problem Like Camilla?".
Pozdější kariéra
Na přelomu tisíciletí pokračovala Diana Quick v budování své filmografie rolemi v komediálním filmu Saving Grace (2000), dramatické fantasy The Discovery of Heaven (2001), historickém romantickém snímku The Affair of the Necklace (2001) a romantickém dramatu AKA (2002). Mezi její novější filmy patří Revengers Tragedy (2002), Mother's Milk (2011), Love/Loss (2010), Side by Side (2013) a historická komedie The Death of Stalin (2017). Kromě herectví se věnovala také psaní a režii pro televizi.
Osobní život
Diana Quick byla v letech 1974-1978 vdaná za skotského herce Kennetha Cranhama, kterého poznala v National Youth Theatre. Od roku 1982 do roku 2008 byl jejím partnerem anglický herec Bill Nighy, s nímž se seznámila při práci na inscenaci A Map of the World v National Theatre v roce 1982. Mají spolu dceru Mary Nighy, která se také stala herečkou. Diana Quick strávila sedm let výzkumem své otcovské rodiny v Indii, což vyústilo v knihu A Tug on the Thread: From the British Raj to the British Stage, publikovanou v roce 2009.
Umělecký přínos
Diana Quick je uznávaná především pro své role v historických dramatech a adaptacích klasických děl. Její elegantní vystupování a schopnost ztvárnit aristokratické postavy z ní učinily jednu z nejvýraznějších britských hereček 70. a 80. let. Během své dlouhé a rozmanité kariéry prokázala mimořádnou všestrannost jak na divadelních prknech, tak před kamerou, a zanechala nesmazatelnou stopu v britské kinematografii a divadelním umění.