William Franklin Walker (1. července 1896 – 27. ledna 1992) byl americký filmový a televizní herec. Narodil se v Pendletonu ve státě Indiana a proslavil se především svou rolí reverenda Sykese ve filmu To Kill a Mockingbird z roku 1962.
Raný život a vzdělání
Bill Walker byl vnukem otroků, kteří uprchli na sever prostřednictvím tzv. Podzemní železnice. Stal se prvním afroamerickým absolventem střední školy Pendleton High School v roce 1915. Během studia vynikal ve sportu, byl členem pěveckého sboru a účastnil se školních divadelních představení. Po ukončení školy narukoval do armády a během první světové války sloužil ve Francii v rámci výhradně černošské 92. divize.
Začátky herecké kariéry
Po válce Walker nějaký čas vedl kočovný orchestr, než v roce 1927 debutoval na Broadwayi v roli šamana v muzikálu Golden Dawn od Oscara Hammersteina. Jeho první filmová role přišla v roce 1946 ve snímku The Killers s Burtem Lancasterem a Avou Gardnerovou. Jak bylo v té době pro černošské herce běžné, Walkerova role zůstala neuvedena v titulcích.
Filmová kariéra
Walker měl úspěšnou hollywoodskou kariéru. Jeho nejranější role byly ve filmech jako The Killers (1946) s Burtem Lancasterem, Canon City (1948) a dobrodružném filmu Bomba on Panther Island (1949) s Johnnym Sheffieldem. Objevil se také ve filmech Bad Boy (1949), Sand (1949) a dramatu Bright Leaf (1950) s Garym Cooperem. V průběhu padesátých let pokračoval v herecké práci, hrál v dramatické adaptaci The View From Pompey's Head (1955), dramatu A Kiss Before Dying (1956) s Robertem Wagnerem a Everything But the Truth (1956) s Maureen O'Harou. Objevil se také ve filmu You Can't Run Away From It (1956).
Walkerovou nejznámější rolí byla postava reverenda Sykese v oceňovaném filmu To Kill a Mockingbird z roku 1962, který se zabýval celonárodními otázkami rasy, třídy a pohlaví. Jeho výkon v tomto filmu je považován za významný moment v dějinách americké kinematografie. Zvláště památná je jeho replika: "Miss Jean Louise, stand up, your father's passin'." Gregory Peck, který ve filmu ztvárnil hlavní roli, věřil, že právě Walker mu svým výkonem v této scéně pomohl získat Oscara.
Mezi další významné filmy, ve kterých Walker účinkoval, patří What Ever Happened to Baby Jane?, The Long, Hot Summer, Big Jake, Hush... Hush, Sweet Charlotte, Our Man Flint, The Big Knife a The Killers. V pozdější fázi své kariéry se objevil ve filmech Tick, Tick, Tick (1970), v adaptaci The Great White Hope (1970) s Jamesem Earlem Jonesem a v komedii Big Jake (1971) s Johnem Waynem. Hrál také v dramatu Maurie (1973) s Berniem Caseym a ve filmu The Choirboys (1977).
Televizní kariéra
Během své pětileté kariéry se Walker objevil v mnoha televizních pořadech včetně Goodyear Television Playhouse, Yancy Derringer, Official Detective, The Amos 'n' Andy Show, Rawhide, The Untouchables, The Twilight Zone, Maverick, Columbo, Perry Mason, Daniel Boone, The Alfred Hitchcock Hour, Hunter, The Rockford Files, Mannix, Love, American Style, Mod Squad, Marcus Welby, M.D., The Green Hornet, Dr. Kildare, Profiles in Courage, Emergency!, Good Times a What's Happening!. Účinkoval také ve filmu The Mask z roku 1961, který by neměl být zaměňován s epizodou seriálu Twilight Zone "The Masks" (1964), ve které se také objevil bez uvedení v titulcích.
Aktivismus a obhajoba práv
V Hollywoodu se Walker připojil ke Screen Actors Guild (SAG), kde byl v roce 1951 zvolen členem představenstva. Působil po boku Ronalda Reagana, který byl v té době prezidentem SAG. Walker využíval svou pozici k obhajobě práv černošských herců. V představenstvu SAG působil až do roku 1971. Na výroční schůzi SAG v roce 1952 přednesl zprávu Výboru pro zaměstnávání černochů o problémech, s nimiž se afroameričtí herci v Hollywoodu potýkali. Walker a herec Ronald Reagan (tehdejší prezident SAG) přednesli prezentaci na setkání Screen Producers Guild ve studiu 20th Century Fox. Zpráva s názvem "Více a lepší role pro černochy v hraných filmech" vyvolala mezi herci a dalšími segmenty hollywoodského filmového průmyslu značný rozruch. Ačkoli po zprávě nedošlo k žádnému významnému zlepšení v obsazování, Walker neúnavně pokračoval v lobbování u hollywoodských studiových manažerů. Nakonec se spojil s NAACP, která v roce 1963 vyjednala zahrnutí antidiskriminační klauzule do divadelní dohody SAG.
Walker se nebál využít svůj hlas a vliv k lobbování ve filmovém a televizním průmyslu. V roce 1953 oslovil Screen Producers Guild jménem Screen Actors Guild. Poukázal na to, že existuje šestnáct milionů potenciálních černošských filmových diváků, kteří chtějí vidět na plátně dobře rozvinuté černošské postavy. V projevu o černošské historii Walker poznamenal, že filmy musí odrážet realitu života černochů a že přidání jediné symbolické černošské role do filmu je nedostatečné. Když byl obsazen jako kovář v jednom westernu, řekl režisérovi: "Řekněte mi, s kým mám v tomto městě spát?" Zaražený režisér rychle najal několik černošských žen jako komparzistky, aby se objevily jako obyvatelky města.
Odkaz a uznání
S postupem let se Walkerova role v zábavním průmyslu rozšiřovala. Stal se režisérem a producentem a pokračoval v práci i ve svých 80 letech. Pokračoval také ve svém aktivismu a lobboval za výuku černošské historie od základní školy až po vysokou školu. Považoval za zásadní zahrnout do osnov na všech úrovních to, co nazýval "vynalézavostí a úspěchy černošských Američanů".
Bill Walker zemřel 27. ledna 1992 ve věku 95 let ve Woodland Hills v Los Angeles v Kalifornii. Jako veterán první světové války je pohřben spolu se svou manželkou Peggy Cartwrightovou na Národním hřbitově Riverside v Riverside v Kalifornii.