Ramón Barea, vlastním jménem José Ramón Barea Monge, narozen 13. července 1949 v Bilbau, je španělský herec, režisér, dramatik a divadelní ředitel. Jeho mnohostranná kariéra zahrnuje více než 155 filmových a televizních rolí, stejně jako významnou práci v divadelním světě.
Barea projevil vášeň pro herectví již v raném věku. V 70. letech se stal zakládajícím členem a hercem nezávislých divadelních skupin v Baskicku - Cómicos de la Legua a Karraka. Než se plně věnoval umělecké dráze, pracoval jako úředník, státní zaměstnanec a studoval pedagogické vědy. Jeho divadelní kariéra zahrnuje adaptace a interpretace děl významných dramatiků jako jsou Čechov, Valle-Inclán, Domingo Miras, Fernando Fernán Gómez a Juan Mayorga.
Filmová kariéra
Svůj filmový debut zaznamenal v roce 1981 ve snímku Escape from Segovia režiséra Imanola Uribeho. V 80. letech se etabloval v baskické kinematografii, kde ztvárnil širokou škálu postav - od komických rolí až po temnější charaktery. Jeho komediální talent se projevil například v roli městského policisty ve filmu Tu novia está loca (1987) režiséra Enriqueho Urbizua. Temnější polohy předvedl v rolích politického vůdce ve filmu La muerte de Mikel (1983), paravojenského násilníka v Golfo de Vizcaya (1985) či mučícího policisty v Ehun metro (1985).
Zlomovým momentem v jeho filmové kariéře byla role Juana, nezaměstnaného elektrikáře, který se stane bezdomovcem, ve filmu Hitting Bottom (1997). Za tento výkon získal dvě ocenění pro nejlepšího herce na filmových festivalech v Huelvě a Amiens. Následovaly významné role ve filmech jako Entre todas las mujeres (1997) a Atilano, presidente (1998).
Režijní práce
Jako režisér debutoval celovečerním filmem Pecata minuta (1998), komedií založenou na jeho vlastní divadelní hře. Film vypráví příběh skupiny jeptišek, které opustí klášter, aby poznaly vnější svět. Za tento snímek získal Zvláštní cenu publika na filmovém festivalu v Alcalá de Henares. Jeho druhým celovečerním filmem byl El coche de pedales (2004), sentimentální kronika s autobiografickými prvky o Španělsku za Frankovy diktatury. Režíroval také dokumentární film Nos sentamos a hablar (2007) o situaci divadelního umění v Baskicku.
Významné filmové role
Mezi jeho nejvýznamnější filmové role patří účinkování v mezinárodně uznávaném filmu Everybody Knows (Todos lo saben, 2018) režiséra Asghara Farhadiho, kde ztvárnil postavu Antonia, otce hlavních ženských postav a dědečka Irene. Film byl uveden na filmovém festivalu v Cannes a v hlavních rolích se představili Javier Bardem a Penélope Cruz.
V oceňovaném černobílém němém filmu Blancanieves (2012), španělské adaptaci pohádky o Sněhurce zasazené do světa toreadorů ve 20. letech 20. století, ztvárnil roli Dona Martína, manažera hlavního toreadora Antonia. Film režíroval Pablo Berger a získal řadu ocenění.
Barea se objevil také v dalších významných španělských filmech jako Muertos de risa (1999), Las huellas borradas (1999), Silencio roto (2001), El otro lado de la cama (2002) - za který získal cenu pro nejlepšího herce ve vedlejší roli na XI. cenách "El Mundo" za baskickou kinematografii, 800 balas (2002) a Torremolinos 73 (2003).
Ocenění a uznání
Za svou práci získal Ramón Barea řadu ocenění, včetně Ceny Ercilla (1984-1985, 1988-1989, 1992, 1996, 2000, 2001), Velké ceny za baskický film na Mezinárodním festivalu krátkých filmů v Bilbau (1996), Ceny na Španělském filmovém týdnu v Murcii, Ceny za nejlepší debutové dílo na festivalu v Peñíscole, Ceny publika na Atlantickém festivalu v Cádizu, Ceny na festivalu v Amiens, Ceny Noray pro nejlepšího nového režiséra na festivalu v Santanderu (1999), Ceny Baskického hereckého svazu (2001-2002) a Ceny MAX (2001).
Vrcholem jeho kariéry bylo udělení Národní divadelní ceny (Premio Nacional de Teatro) v roce 2013, kterou každoročně uděluje španělské Ministerstvo kultury prostřednictvím Národního institutu divadelního umění a hudby. Toto prestižní ocenění je uznáním jeho celoživotního přínosu španělskému divadlu a jeho hluboké angažovanosti ve více než stovce divadelních produkcí.