Phil Tippett

8.3
Phil Tippett
Phil Tippett, narozen 27. září 1951 v Berkeley v Kalifornii, je americký filmový režisér, vizuální efektový supervizor a producent, specializující se na design tvorů, stop-motion animaci a počítačovou animaci postav. Phil Tippett se již v sedmi letech zamiloval do filmových efektů poté, co zhlédl snímek The 7th Voyage of Sinbad s legendárními efekty Raye Harryhausena. Tato zkušenost předurčila jeho budoucí kariéru. Po získání bakalářského titulu v oboru výtvarného umění na University of California, Irvine v roce 1974 začal pracovat ve studiu Cascade Pictures v Hollywoodu, kde se učil základům vizuálních efektů pod vedením zkušených mentorů. Počátky kariéry a Star Wars V roce 1975, zatímco ještě pracoval v Cascade Pictures, byl Tippett spolu s Jonem Bergem najat Georgem Lucasem do Industrial Light & Magic (ILM), aby vytvořil stop-motion holografickou šachovou scénu pro původní film Star Wars. V roce 1978 vedl animační oddělení ILM pro film The Empire Strikes Back, kde spoluvyvinul animační techniku zvanou "go motion" pro animaci impozantních AT-AT chodců a mimozemských tvorů tauntaunů. Tato inovativní technika mu vynesla první nominaci na Oscara za film Dragonslayer (1981). Do roku 1983 vedl slavnou Lucasfilm dílnu tvorů pro film Return of the Jedi, za který získal v roce 1984 svého prvního Oscara. Založení vlastního studia V roce 1984 Tippett opustil ILM a založil vlastní studio Tippett Studio ve své garáži, kde vytvořil 10minutový experimentální film Prehistoric Beast. Realismus dinosaurů v tomto filmu a jeho odraz soudobé vědecké teorie vedl k vytvoření dokumentu Dinosaur! pro CBS v roce 1985. Následující rok získalo Tippett Studio svou první cenu, Primetime Emmy Award za vynikající speciální vizuální efekty. Průlomové projekty V roce 1986 Tippett vymodeloval tvory Dark Overlord pro film Howard the Duck a vytvořil animované robotické sekvence pro film RoboCop. Ikonický robot ED-209 byl animován Tippettem, ale navržen Craigem Hayesem, což odstartovalo dlouhou a úspěšnou spolupráci mezi těmito dvěma tvůrci. Jurassic Park a digitální revoluce Zásadní zlom v Tippettově kariéře přišel v roce 1991, kdy byl najat Stevenem Spielbergem, aby vytvořil dinosauří efekty pro blockbuster Jurassic Park s využitím své techniky "go motion". Když se však Spielberg rozhodl pro počítačově generované dinosaury, Tippett údajně zvolal: "Právě jsem vyhynul" - větu, kterou Spielberg později použil ve filmu. Navzdory této změně Spielberg ocenil Tippettovo porozumění zvířecímu pohybu a chování a ponechal ho jako supervizora animace pro 50 dinosauřích záběrů. Tippett dohlížel na animátory z Tippett Studio i ILM, což vedlo k realistickým digitálním dinosaurům, kteří dýchají, ohýbají se, škubou a reagují. Toto úsilí mu vyneslo druhého Oscara. Starship Troopers a digitální éra V roce 1995 bylo Tippett Studio najato, aby vytvořilo obrovské nepřátelské mimozemské pavoukovité tvory pro adaptaci Paula Verhoevena klasického sci-fi románu Roberta A. Heinleina Starship Troopers. Tippett vedl tým 100 animátorů, modelářů, počítačových umělců a techniků a rozšířil své plně CGI zařízení. Díky intenzitě jeho zapojení a schopnosti předvizualizovat hordy hemžících se pavoukovitých tvorů mu Verhoeven připsal spolurežii rozsáhlých bitevních scén pro film. Excelentní práce vyústila v Tippettovu šestou nominaci na Oscara v roce 1997. Twilight sága a vlčí smečka V novém tisíciletí Tippett dohlížel na design a vytvoření vlčí smečky ve filmech New Moon a Eclipse, druhém a třetím dílu filmové série Twilight podle románů Stephenie Meyerové. Jeho studio vytvořilo deset tvarově proměnlivých vlků pro tuto mezinárodně úspěšnou franšízu, která celosvětově vydělala přes 3,3 miliardy dolarů. Každý z deseti vlků měl výrazné obličejové rysy a rozpoznatelnou osobnost. Pro film Eclipse Tippett a jeho tým přepracovali vlky tak, aby byli více prvotní a divočejší než v předchozím díle. Mad God a osobní projekty V roce 1990 Tippett začal pracovat na nezávislém animovaném filmu Mad God, ale projekt odložil, když se věnoval budování svého studia. K projektu se vrátil v roce 2010 a s pomocí crowdfundingové kampaně na Kickstarteru film dokončil po 30 letech práce. Tento experimentální stop-motion film zasazený do peklu podobného světa plného monster, šílených vědců a válečných prasat měl premiéru na festivalu v Locarnu v srpnu 2021 a byl uveden do distribuce společností Shudder v červnu 2022. Odkaz a ocenění Phil Tippett je považován za jednoho z nejvýznamnějších inovátorů v oblasti vizuálních efektů. Jeho kariéra zahrnuje dva Oscary, šest nominací na Oscara, jednu cenu BAFTA, čtyři nominace na BAFTA, dvě ceny Emmy a průkopnickou práci v oblasti moderních digitálních efektů. Získal prestižní cenu George Méliese za průkopnictví v oblasti vizuálních efektů od Visual Effects Society a další významná ocenění. Jeho studio Tippett Studio se sídlem v Berkeley v Kalifornii a Torontu v Kanadě pokračuje v poskytování prvotřídních vizuálních efektů pro filmy po celém světě.



Phil Tippett: Filmy a pořady 103



Dodatečné informace

Narození:
27. 9. 1951
Berkeley, Kalifornie, Spojené státy americké
Alt. jména:
Philip Tippett

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.