7.7
Blahoslav Emanuel Nováček, známý pod pseudonymem Sláva Eman Nováček, se narodil 2. ledna 1911 v Praze a zemřel 27. března 1979 tamtéž. Byl český hudební skladatel a kapelník, je autorem hudby k mnoha filmům. Hudební začátky a divadelní spolupráce Od dětství se učil hrát na housle, později i na klavír. Jako třináctiletý založil s přáteli svou první kapelu, již jako gymnazista hrával v kině. Během svého působení v Rokoku v roce 1930 se Sláva Eman Nováček seznámil s E. F. Burianem, který jej angažoval do svého kabaretu Červené aso. Po zániku kabaretu přešel po krátkém kavárenském mezidobí do divadla Vlasty Buriana, kde působil v letech 1935–38. Zde také začal komponovat své první písně. Vlasta Burian ho inspiroval k autorským aranžmá, které ve svém divadle s velkým úspěchem uváděl. Filmová kariéra a spolupráce s Oldřichem Novým V roce 1938 dostal Nováček první nabídku od scénáristy a textaře Josefa Grusse na písničky do filmu na texty Nečekej a Jen pro ten dnešní den. Ty použil režisér Martin Frič ve filmu Kristián (1939). Až při synchronu se Nováček seznámil s Oldřichem Novým, o němž se soudí, že mu byla píseň „šita na tělo". Jejich spolupráce pak trvala téměř deset let. Následoval film Dívka v modrém (premiéra 26. 1. 1940, scénář a režie Otakar Vávra, s O. Novým a Lídou Baarovou v hl. rolích), kde skladatel pracoval rozmanitými způsoby s variacemi motivu titulní písně. Třetím těsně následujícím filmem byl Hotel Modrá Hvězda Martina Friče z roku 1941, kde Nováček při tvorbě hudební složky opět spolupracoval s textařem Josefem Grussem. Ve filmu zazněla v premiéře píseň obvyklé třídílné formy Slunečnice v podání Inky Zemánkové za doprovodu orchestru Jaroslava Maliny a s vložkami skupiny Lišáci. Kromě tohoto pozdějšího evergreenu zůstala známou i další píseň, foxtrot Celý den si zpívám. Poválečná tvorba a nahrávací činnost Již v roce 1941 byl požádán nahrávací firmou ESTA, aby sestavil nový studiový orchestr. Nováčkův soubor se tak stal jedním ze tří nahrávacích orchestrů této firmy, ovšem jako jediný se orientoval na swingovou hudbu. V ESTĚ působil Nováček také jako hudební režisér (1942–43) a později jako hudební referent (1944–48). Nahrávací aktivita jeho studiového orchestru se rychle zvyšovala a dosáhla 150 nahrávek do konce roku 1945. V poválečném období se nadále věnoval skladatelské činnosti. Skládal hudbu k rozhlasovým hrám, hudebním komediím, krátkým filmům a k celovečernímu filmu Hostinec u kamenného stolu (1948). V roce 1959 byla ve filmu Romeo, Julie a tma použita Nováčkova píseň Jen pro ten dnešní den. Celkem složil Nováček kromě 200 tanečních písní, hudbu k 6 celovečerním a 8 krátkým filmům, 7 hudebních komedií, hudbu k několika rozhlasovým hrám a estrádním pořadům.



Sláva Emanuel Nováček: Filmy a pořady 6

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.