Jan Šebor: Nejlepší filmy a seriály

6.5

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Jan Šebor: Filmy a seriály

Jan Šebor, český herec, se narodil 17. dubna 1913 v Žilině, tehdejším Rakousko-Uhersku. Pocházel ze staré židovské rodiny a jeho rodné jméno bylo Erwin Schwalb. Z pochopitelných důvodů používal umělecké jméno Šebor. Jeho rodiče, Armin Schwalb a Anna rozená Goldnerová, tragicky zahynuli v polském koncentračním táboře.

Studium a divadelní začátky

Jan Šebor studoval na pražské konzervatoři, kde byl jeho spolužákem například známý herec Svatopluk Beneš. Během studií působil jako elév v Národním divadle v Praze, kde ztvárnil přibližně 20 epizodních či komparzních rolí.

Filmografie

Svou filmovou kariéru zahájil v roce 1936 epizodní rolí člena Společenského klubu ve filmu Velbloud uchem jehly. V následujícím roce 1937 si zahrál zfanatizovaného studenta ve filmu Bílá nemoc a studenta ve filmu Filosofská historie. V roce 1938 získal výraznější roli Pepíka Klapzuby, středního útočníka, ve filmu Klapzubova XI.

Pozdější život

S blížícím se nebezpečím před druhou světovou válkou se vrátil na Slovensko, kde krátce působil v divadle v Nitře. Po válce hrál krátce v Národním divadle v Bratislavě, poté odešel do Maďarska, kde se oženil s Martou Koranyiovou. Společně emigrovali do Spojených států amerických, kde působil jako hlasatel. Jan Šebor zemřel 21. prosince 1999 v Princetonu, New Jersey, USA.


  • Bílá nemoc
    Bílá nemoc (1937)
    Film
    • Oneplay
    • iTunes
    • KVIFF TV
    Do jakési země, jejíž národ je plamennými projevy diktátora právě úspěšně přesvědčován o své nadřazenosti a oprávněnosti vojenské expanze, se rozšířil bacil silně destruktivní formy malomocenství. Je nazýván morbus Tshengi nebo lidově „bílá nemoc“. Jediný, kdo proti němu vyvinul účinný lék, je lékař chudých jménem Galén. Odmítá však tajemství svého medikamentu prozradit, dokud mocní maří lidské životy válkami. Čapkova hra Bílá nemoc byla poprvé uvedena v lednu 1937, tedy v čase bezprostředního ohrožení nacismem, a její paralela s tehdejší současností a především blízkou budoucností je děsivě výstižná. Haasova filmová adaptace, jež měla premiéru už na konci téhož roku, v sobě díky stejnému obsazení hlavních rolí uchovala výjimečné kvality této první inscenace, zároveň však zůstává svébytným nadčasovým dílem. (NFA)
    Režie:Hugo Haas
    78%
    Do jakési země, jejíž národ je plamennými projevy diktátora právě úspěšně přesvědčován o své nadřazenosti a oprávněnosti vojenské expanze, se rozšířil bacil silně destruktivní formy malomocenství. Je nazýván morbus Tshengi nebo lidově „bílá nemoc“. Jediný, kdo proti němu vyvinul účinný lék, je lékař chudých jménem Galén. Odmítá však tajemství svého medikamentu prozradit, dokud mocní maří lidské životy válkami. Čapkova hra Bílá nemoc byla poprvé uvedena v lednu 1937, tedy v čase bezprostředního ohrožení nacismem, a její paralela s tehdejší současností a především blízkou budoucností je děsivě výstižná. Haasova filmová adaptace, jež měla premiéru už na konci téhož roku, v sobě díky stejnému obsazení hlavních rolí uchovala výjimečné kvality této první inscenace, zároveň však zůstává svébytným nadčasovým dílem. (NFA)
    Režie:Hugo Haas
    1
  • Velbloud uchem jehly
    Velbloud uchem jehly (1937)
    FilmRole: šlen Společenského klubu
    67%
    2
  • Filosofská historie
    Filosofská historie (1937)
    FilmRole: student
    67%
    3
  • Klapzubova XI.
    Klapzubova XI. (1938)
    FilmRole: Pepík
    Podle humoristické knihy Eduarda Basse natočil v roce 1938 Ladislav Brom sportovní komedii, k níž napsal scénář budoucí úspěšný režisér Karel Steklý. Podobně jako v knižní předloze, také ve filmu je hlavní atrakcí jedenáct talentovaných fotbalistů – synů majitele autodílny Klapzuby. Vedle pokušení v podobě profesionalizace (rozbíjející přirozenou rodinnou jednotu) se v oddechovém snímku řeší i milostné vzplanutí středního útočníka Pepíka Klapzuby (Jan Šebor) k půvabné Evě (Hana Vítová). V rolích rodičů mezinárodně úspěšného týmu se objevili Theodor Pištěk a Antonie Nedošinská a řada dalších oblíbených herců. Část fotbalistů představují neherci, skuteční sportovci. Film měl premiéru pouhé čtyři týdny před podpisem Mnichovské dohody. Snímek tak nezaujal jen populárním tématem, ale i vlasteneckým vyzněním. (NFA)
    63%
    Podle humoristické knihy Eduarda Basse natočil v roce 1938 Ladislav Brom sportovní komedii, k níž napsal scénář budoucí úspěšný režisér Karel Steklý. Podobně jako v knižní předloze, také ve filmu je hlavní atrakcí jedenáct talentovaných fotbalistů – synů majitele autodílny Klapzuby. Vedle pokušení v podobě profesionalizace (rozbíjející přirozenou rodinnou jednotu) se v oddechovém snímku řeší i milostné vzplanutí středního útočníka Pepíka Klapzuby (Jan Šebor) k půvabné Evě (Hana Vítová). V rolích rodičů mezinárodně úspěšného týmu se objevili Theodor Pištěk a Antonie Nedošinská a řada dalších oblíbených herců. Část fotbalistů představují neherci, skuteční sportovci. Film měl premiéru pouhé čtyři týdny před podpisem Mnichovské dohody. Snímek tak nezaujal jen populárním tématem, ale i vlasteneckým vyzněním. (NFA)
    4
  • Karel Hynek Mácha
    Karel Hynek Mácha (1937)
    Film
    58%
    5

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.