Julian Beck

6.4

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Julian Beck
Julian Beck (31. května 1925 – 14. září 1985) byl americký herec, divadelní režisér, básník a malíř. Narodil se ve čtvrti Washington Heights na Manhattanu v New Yorku jako syn Irvinga Becka, podnikatele, a Mabel Lucille (rozené Blum), učitelky. Divadelní průkopník Julian Beck byl odvážnou, inovativní a avantgardní osobností divadelního světa, která pomohla revolucionizovat styl psaní her a herectví v 50. a 60. letech 20. století. Po krátkém studiu na Yale University, které opustil, aby se věnoval psaní a umění, se v roce 1943 osudově setkal se svou budoucí manželkou Judith Malinou. V roce 1947 společně založili The Living Theatre, experimentální divadelní skupinu, která se stala jednou z nejvýznamnějších avantgardních divadelních společností své doby. Beck v divadle působil jako režisér, producent, herec a také navrhoval scény, osvětlení a kostýmy. The Living Theatre se vyznačovalo anarcho-pacifistickým pohledem na svět a kontroverzními produkcemi, které často zahrnovaly nahotu, přímou konfrontaci s publikem a šokující efekty. Mezi jejich nejznámější inscenace patřily Paradise Now (1968), The Brig (1963), Frankenstein (1965) a Antigone (1968). Jejich práce často vedla k zatčení členů souboru za různé přestupky od veřejného pohoršení až po držení drog. Literární tvorba a umělecké aktivity Kromě své divadelní práce byl Beck ve 40. letech také abstraktním expresionistickým malířem. Publikoval několik sbírek poezie odrážejících jeho levicové, anarchistické přesvědčení, včetně Songs of the Revolution (1963). Napsal také dvě non-fiction knihy: The Life of the Theatre a Theandric. Jeho poezie hrála důležitou roli při formování kolektivních divadelních kreací. Beck byl známý svým pacifistickým a anarchistickým přesvědčením, které ho vedlo k účasti na protestech občanské neposlušnosti, což mělo za následek četná zatčení. Filmová kariéra Ačkoli byl Beck primárně divadelním umělcem, objevil se také v několika filmech. Jeho filmografie zahrnuje menší role ve snímcích Oedipus Rex (1967) režiséra Piera Paola Pasoliniho a Love and Anger (1969). Výraznější filmové role získal až v posledních letech svého života. V roce 1984 ztvárnil sadistického gangstera ve filmu The Cotton Club režiséra Francise Forda Coppoly a objevil se také v erotickém dramatu 9½ Weeks (1986) s Mickey Rourkem. Jeho nejznámější filmovou rolí se však stala postava zlověstného kazatele Reverenda Henryho Kanea v hororovém filmu Poltergeist II: The Other Side (1986), který byl do kin uveden až po jeho smrti. Beck se také objevil v epizodě televizního seriálu Miami Vice, která byla odvysílána 13 dní po jeho smrti. Osobní život a odkaz Beck byl ženatý s Judith Malinou, s níž měl otevřené manželství a dvě děti, Garricka a Ishu. V roce 1983 mu byla diagnostikována rakovina žaludku, které podlehl 14. září 1985 v Mount Sinai Hospital v New Yorku ve věku 60 let. V roce 2004, 19 let po jeho smrti, byl uveden do Americké divadelní síně slávy. Julian Beck zanechal významný odkaz v experimentálním divadle a jeho práce s The Living Theatre ovlivnila vývoj performativního umění ve druhé polovině 20. století.



Julian Beck: Filmy a pořady 22


Dodatečné informace

Narození:
31. 5. 1925
Úmrtí:
14. 9. 1985

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.