L.Q. Jones, vlastním jménem Justus Ellis McQueen Jr., (19. srpna 1927, Beaumont, Texas, USA – 9. července 2022, Hollywood, Kalifornie, USA) byl americký herec, režisér, producent a scenárista, který se proslavil především svými rolemi v westernových filmech a televizních seriálech.
Počátky kariéry
Narodil se v Beaumontu v Texasu jako syn železničního dělníka Justuse Ellise McQueena Sr. a Jessie Paralee (rozené Stephens). Po službě v americkém námořnictvu v letech 1945-1946 studoval právo na University of Texas v Austinu. Jeho herecká kariéra začala v roce 1955 filmem Battle Cry, kde ztvárnil postavu jménem L.Q. Jones. Toto jméno si oblíbil natolik, že ho přijal jako své umělecké jméno pro všechny své budoucí role.
Spolupráce se Samem Peckinpahem
Jones se stal členem stálého hereckého souboru režiséra Sama Peckinpaha, se kterým poprvé spolupracoval v roce 1960 na televizním seriálu Klondike. Následně se objevil v pěti Peckinpahových filmech, které se staly klíčovými v jeho kariéře. V Ride the High Country (1962) ztvárnil jednoho z bratrů Hammondových, v Major Dundee (1965) hrál konfederačního vojáka a v The Wild Bunch (1969) ztvárnil jednu ze svých nejpamátnějších rolí – lovce odměn T.C., který spolu se svým přítelem Strothera Martina (Coffer) pronásleduje hlavní hrdiny. Jejich postavy byly charakteristické dětinskou energií a soutěživostí v počítání zabitých. Chemie mezi Jonesem a Martinem byla tak silná, že je Peckinpah obsadil i do svého dalšího filmu The Ballad of Cable Hogue (1970). Jonesova poslední spolupráce s Peckinpahem přišla ve westernu Pat Garrett and Billy the Kid (1973).
Televizní kariéra
Vedle filmové tvorby byl Jones velmi aktivní i v televizních westernových seriálech. Objevil se v populárních seriálech jako Cheyenne (1955), Gunsmoke (1955), Laramie (1959-63), Wagon Train (1959-64), Rawhide (1963-65) a The Virginian (1963-71), kde ztvárnil opakující se roli rančera Andyho Beldena ve 25 epizodách. Často natáčel i dva až tři seriály týdně, což svědčí o jeho pracovním nasazení a popularitě.
Pozdější filmová kariéra
V 90. letech a na počátku nového tisíciletí se Jones objevil v několika významných filmech. V Casino (1995) Martina Scorseseho ztvárnil postavu komisaře okresu Clark Pata Webba, který se stal nepřítelem hlavního hrdiny Sama "Ace" Rothsteina (Robert De Niro). Jeho výkon v této roli byl pozoruhodný – jako texaský kovboj s kloboukem a západním přízvukem představoval mocného zákulisního hráče v nevadské politice. V The Mask of Zorro (1998) si zahrál postavu Three-Fingered Jacka a ve filmu The Edge (1997) ztvárnil roli Stylese. Jeho poslední filmovou rolí byla postava country zpěváka Chucka Akerse v Robert Altmanově filmu A Prairie Home Companion (2006).
Režijní kariéra
V polovině 60. let Jones společně s hercem Alvym Moorem založil produkční společnost LQ/JAF, která vytvořila čtyři filmy. Jones režíroval The Devil's Bedroom (1964), produkoval The Witchmaker (1969) a spolupracoval na scénáři k The Brotherhood of Satan (1971). Jeho nejvýznamnějším režijním počinem byl kultovní postapokalyptický sci-fi film A Boy and His Dog (1975), který natočil podle novely Harlana Ellisona. Film sleduje příběh dospívajícího chlapce Vica (Don Johnson) a jeho telepatického psa Blooda v postapokalyptickém světě roku 2024. Přestože film nebyl komerčně úspěšný, získal si kultovní status a ovlivnil mnoho pozdějších děl, včetně série videoher Fallout a filmů Mad Max. Jones uvedl, že po úspěchu tohoto filmu dostával mnoho nabídek na režírování, ale rozhodl se vrátit k herectví.
Osobní život a odkaz
Jones byl ženatý s Netou Lewis, se kterou měl tři děti – Marlina, Marily a Stephena. Byl praktikujícím metodistou a registrovaným republikánem. Zemřel přirozenou smrtí 9. července 2022 ve svém domě v Hollywood Hills ve věku 94 let.
L.Q. Jones byl charakteristický svým vysokým vzrůstem, pískovými vlasy a knírem. Jeho drsný, vrásčitý obličej a texaský původ z něj dělaly ideálního představitele westernových postav. Během své více než pět desetiletí trvající kariéry vytvořil nezapomenutelné postavy, které obohatily americkou kinematografii, a jeho režijní práce na A Boy and His Dog zůstává důležitým příspěvkem k žánru sci-fi.