Andy Warhol: Nejlepší filmy a seriály

5.6

Andy Warhol: Filmy a seriály

  • Screen Test #4
    Screen Test #4 (1966)
    Film
    77%
    1
  • Bike Boy
    Bike Boy (1967)
    Film
    Filmový experiment režírovaný Paulem Morrisseyem. Kronika komických setkání dobře stavěného mladíka s různými, vesměs sexuálně strádajícími nápadnicemi. Film byl natočen za jediný den a vznikl na objednávku jednoho manažera kina zklamaného komerčním neúspěchem filmu Já, muž. Protože si v té době dobře vedly motorkářské filmy, byl náhodně osloven mladík sedící na motorce před jednou restaurací v East Village a byl požádán, jestli by neměl čas vzít motorku a přijít druhý den na natáčení. Přes noc se několika telefonáty doplnil štáb a vznikl film, který list New York Times po premiéře doporučoval namísto promítání v kině Hudson utopit ve stejnojmenné řece. Jak je vidět, marně. (FebioFest 2006)
    Žánry:DramaNezávislý
    64%
    Filmový experiment režírovaný Paulem Morrisseyem. Kronika komických setkání dobře stavěného mladíka s různými, vesměs sexuálně strádajícími nápadnicemi. Film byl natočen za jediný den a vznikl na objednávku jednoho manažera kina zklamaného komerčním neúspěchem filmu Já, muž. Protože si v té době dobře vedly motorkářské filmy, byl náhodně osloven mladík sedící na motorce před jednou restaurací v East Village a byl požádán, jestli by neměl čas vzít motorku a přijít druhý den na natáčení. Přes noc se několika telefonáty doplnil štáb a vznikl film, který list New York Times po premiéře doporučoval namísto promítání v kině Hudson utopit ve stejnojmenné řece. Jak je vidět, marně. (FebioFest 2006)
    Žánry:DramaNezávislý
    2
  • Screen Test: Edie Sedgwick
    Screen Test: Edie Sedgwick (1965)
    Film
    63%
    3
  • Screen Test #1
    Screen Test #1 (1965)
    Film
    62%
    4
  • Blood for Dracula
    Blood for Dracula (1974)
    Film
    „Krev z těch děvek mě zabíjí,“ zuřivě vykřikne hrabě Dracula v jednom momentě této asi nejvtipnější adaptace Stokerova románu, když se ukáže, že najít panny, jejichž krev nutně potřebuje k životu, není zas tak snadné. Poté, co tento vzácný sortiment vyčerpal v Rumunsku, vydává se Dracula do katolické Itálie a doufá, že zde nalezne dostatek potravy. Seznámí se s aristokratickou rodinou Di Fioriových, kteří mají čtyři neprovdané dcery a spoustu dluhů. Netuší však, že některé z nich už měly pletky s marxistickým podomkem... Film natočil stejný štáb jako Tělo pro Frankensteina. „Prostě jsme dopoledne dotočili Frankensteina, dali si oběd, a pak se pár lidí dalo přečesat a odpoledne jsme začali točit Draculu,“ vzpomíná Morrissey. (FebioFest 2006)
    61%
    „Krev z těch děvek mě zabíjí,“ zuřivě vykřikne hrabě Dracula v jednom momentě této asi nejvtipnější adaptace Stokerova románu, když se ukáže, že najít panny, jejichž krev nutně potřebuje k životu, není zas tak snadné. Poté, co tento vzácný sortiment vyčerpal v Rumunsku, vydává se Dracula do katolické Itálie a doufá, že zde nalezne dostatek potravy. Seznámí se s aristokratickou rodinou Di Fioriových, kteří mají čtyři neprovdané dcery a spoustu dluhů. Netuší však, že některé z nich už měly pletky s marxistickým podomkem... Film natočil stejný štáb jako Tělo pro Frankensteina. „Prostě jsme dopoledne dotočili Frankensteina, dali si oběd, a pak se pár lidí dalo přečesat a odpoledne jsme začali točit Draculu,“ vzpomíná Morrissey. (FebioFest 2006)
    5
  • Flesh for Frankenstein
    Flesh for Frankenstein (1973)
    Film
    Film napsaný, snímaný a režírovaný Paulem Morrisseyem. Baron Frankenstein žije v incestním manželství se svou sestrou. Jejich děti s láskou stínají hlavy panenkám s pomocí miniaturní gilotiny. Nikoho pak již nepřekvapí, že se hlava této povedené rodinky pokouší syntetizovat dvojici, ve které by byly uchovány ideály starověkého Řecka, přetrvávající částečně pouze u srbské rasy. Jeho touha je stejně tak germánská jako šílená. V tomto filmu se také staneme svědky realizace erotických možností nezhojeného masa, a to když se Frankenstein uspokojí se svým oblíbeným monstrem. Později tohoto „neosexuálního“ prvku využije i David Cronenberg ve svém legendárním filmu Crash. (Febiofest 2006)
    60%
    Film napsaný, snímaný a režírovaný Paulem Morrisseyem. Baron Frankenstein žije v incestním manželství se svou sestrou. Jejich děti s láskou stínají hlavy panenkám s pomocí miniaturní gilotiny. Nikoho pak již nepřekvapí, že se hlava této povedené rodinky pokouší syntetizovat dvojici, ve které by byly uchovány ideály starověkého Řecka, přetrvávající částečně pouze u srbské rasy. Jeho touha je stejně tak germánská jako šílená. V tomto filmu se také staneme svědky realizace erotických možností nezhojeného masa, a to když se Frankenstein uspokojí se svým oblíbeným monstrem. Později tohoto „neosexuálního“ prvku využije i David Cronenberg ve svém legendárním filmu Crash. (Febiofest 2006)
    6
  • Trash
    Trash (1970)
    Film
    Film sleduje Joea, závislého na heroinu, během jeho snahy sehnat další drogy. Epizodický děj se odehrává během jediného dne a zaměřuje se na Joeův problematický vztah s jeho občasnou, sexuálně frustrovanou přítelkyní. Během dne se Joe předávkuje před párem z vyšší třídy, pokusí se oklamat sociálku, aby mu schválila léčbu metadonem tím, že Holly předstírá těhotenství, a frustruje ženy ve svém životě svou impotencí způsobenou drogami.
    60%
    Film sleduje Joea, závislého na heroinu, během jeho snahy sehnat další drogy. Epizodický děj se odehrává během jediného dne a zaměřuje se na Joeův problematický vztah s jeho občasnou, sexuálně frustrovanou přítelkyní. Během dne se Joe předávkuje před párem z vyšší třídy, pokusí se oklamat sociálku, aby mu schválila léčbu metadonem tím, že Holly předstírá těhotenství, a frustruje ženy ve svém životě svou impotencí způsobenou drogami.
    7
  • Chelsea Girls
    Chelsea Girls (1966)
    Film
    Filmový experiment režírovaný Paulem Morrisseyem. Dvanáct nesestříhaných filmových cívek, to se rovná třem a půl hodinám filmového běsnění. Na rozděleném plátně se odehrávají nejrůznější a na sobě nezávislé děje a synchronicita promítání ani volba zvukové stopy nejsou pevně předepsány. Nezbývá než (na vlastní nebezpečí!) konečně přivítat Chelsea Girls v Čechách. Jonas Mekas o tomto filmu prohlásil: „Je to epický filmový román, který se komplexností a překrýváním svých struktur, simultaneitou příběhů, jež se odvíjejí před našimi zraky, nejvíce blíží Joyceovi.“ První velký finanční úspěch Warholovy skupiny – film stál něco mezi 1 500 až 3 000 dolary a vydělal za prvních devatenáct týdnů promítání v New Yorku 130 000 dolarů. (FebioFest 2006)
    Žánry:DramaLGBTQ+
    59%
    Filmový experiment režírovaný Paulem Morrisseyem. Dvanáct nesestříhaných filmových cívek, to se rovná třem a půl hodinám filmového běsnění. Na rozděleném plátně se odehrávají nejrůznější a na sobě nezávislé děje a synchronicita promítání ani volba zvukové stopy nejsou pevně předepsány. Nezbývá než (na vlastní nebezpečí!) konečně přivítat Chelsea Girls v Čechách. Jonas Mekas o tomto filmu prohlásil: „Je to epický filmový román, který se komplexností a překrýváním svých struktur, simultaneitou příběhů, jež se odvíjejí před našimi zraky, nejvíce blíží Joyceovi.“ První velký finanční úspěch Warholovy skupiny – film stál něco mezi 1 500 až 3 000 dolary a vydělal za prvních devatenáct týdnů promítání v New Yorku 130 000 dolarů. (FebioFest 2006)
    Žánry:DramaLGBTQ+
    8
  • Beauty #2
    Beauty #2 (1965)
    Film
    Film se odehrává z jediného úhlu pohledu, který ukazuje postel se dvěma postavami, Sedgwickovou a Piserchiem. Chuck Wein je slyšet mluvit, ale není vidět. Sedgwicková má na sobě krajkovou podprsenku a kalhotky a Piserchio, pouze v trenýrkách, flirtují a lehce se líbají. Wein klade Sedgwickové otázky, které ji mají zjevně obtěžovat a rozčilovat. Piserchio je spíše divák, který s Weinem neinteraguje. Dialogy působí improvizovaně a film k žádným závěrům nedospívá. Jediným myslitelným vyvrcholením je, když se Sedgwicková nakonec tak rozzlobí, že po Weinovi hodí skleněný popelník a rozbije ho.
    58%
    Film se odehrává z jediného úhlu pohledu, který ukazuje postel se dvěma postavami, Sedgwickovou a Piserchiem. Chuck Wein je slyšet mluvit, ale není vidět. Sedgwicková má na sobě krajkovou podprsenku a kalhotky a Piserchio, pouze v trenýrkách, flirtují a lehce se líbají. Wein klade Sedgwickové otázky, které ji mají zjevně obtěžovat a rozčilovat. Piserchio je spíše divák, který s Weinem neinteraguje. Dialogy působí improvizovaně a film k žádným závěrům nedospívá. Jediným myslitelným vyvrcholením je, když se Sedgwicková nakonec tak rozzlobí, že po Weinovi hodí skleněný popelník a rozbije ho.
    9
  • Heat
    Heat (1972)
    Film
    Okolo bazénu v hotelu Tropicana v Kalifornii se povalují ztracené existence, mezi nimiž vyniká bývalá dětská hvězda westernového seriálu The Big Ranch Joey Davis, který se snaží uchytit jako rock'n'rollový zpěvák. Nájem za svůj pokoj platí tím, že je po vůli majitelce hotelu. Vedro, natočené ve stylu tehdejšího mainstreamového filmu, je ironickým zobrazením hollywoodského pozlátka a zároveň je komickým remakem Wilderova Sunset Boulevardu. Paradoxně nejnákladnější na tomto filmu byl honorář herečky Sylvie Milesové, která byla v době natáčení filmu nominována na Oscara za vedlejší roli ve filmu Půlnoční kovboj – produkci vyšel na třetinu celkového rozpočtu. Vedro bylo prvním filmem z Warholovy produkce, který byl promítán na festivalu v Benátkách. (FebioFest 2006)
    Žánry:DramaKomedie
    58%
    Okolo bazénu v hotelu Tropicana v Kalifornii se povalují ztracené existence, mezi nimiž vyniká bývalá dětská hvězda westernového seriálu The Big Ranch Joey Davis, který se snaží uchytit jako rock'n'rollový zpěvák. Nájem za svůj pokoj platí tím, že je po vůli majitelce hotelu. Vedro, natočené ve stylu tehdejšího mainstreamového filmu, je ironickým zobrazením hollywoodského pozlátka a zároveň je komickým remakem Wilderova Sunset Boulevardu. Paradoxně nejnákladnější na tomto filmu byl honorář herečky Sylvie Milesové, která byla v době natáčení filmu nominována na Oscara za vedlejší roli ve filmu Půlnoční kovboj – produkci vyšel na třetinu celkového rozpočtu. Vedro bylo prvním filmem z Warholovy produkce, který byl promítán na festivalu v Benátkách. (FebioFest 2006)
    Žánry:DramaKomedie
    10
  • Bad
    Bad (1977)
    Film
    Hazel provozuje kosmetický salon ve svém domě, ale přivydělává si tím, že poskytuje bezohledným ženám příležitost k nájemným vraždám. L.T. je parazit a kontaktuje Hazel, když mu dojdou peníze, a hledá práci. Zdráhá se ho použít pro zakázku, protože dává přednost ženám, ale rozhodne se ho vyzkoušet. Mezitím policajt, kterého uplácí, chce někoho zatknout, aby to vypadalo, že dělá svou práci, ale Hazel nechce obětovat žádnou ze svých "spolupracovnic". V tomto rozkošně temném a odměřeném filmu je prozkoumána špinavá stránka života.
    58%
    Hazel provozuje kosmetický salon ve svém domě, ale přivydělává si tím, že poskytuje bezohledným ženám příležitost k nájemným vraždám. L.T. je parazit a kontaktuje Hazel, když mu dojdou peníze, a hledá práci. Zdráhá se ho použít pro zakázku, protože dává přednost ženám, ale rozhodne se ho vyzkoušet. Mezitím policajt, kterého uplácí, chce někoho zatknout, aby to vypadalo, že dělá svou práci, ale Hazel nechce obětovat žádnou ze svých "spolupracovnic". V tomto rozkošně temném a odměřeném filmu je prozkoumána špinavá stránka života.
    11
  • ****
    **** (1967)
    Film
    Čtyři hvězdy, natočené kompletně barevně, byly ve své plné délce téměř 25 hodin promítnuty pouze jednou, a to v newyorské Film-Makers' Cinematheque. Obraz je hustý, únavný a krásný, ale nakonec těžko rozluštitelný, protože na rozdíl od jeho dřívějšího a slavnějšího filmu Chelsea Girls z roku 1966 Warhol trval na tom, aby byly dva kotouče promítány současně přes sebe na jedné obrazovce, a ne vedle sebe. Název filmu je slovní hříčka s hodnocením používaným kritiky k hodnocení filmů, přičemž "čtyři hvězdy" jsou nejvyšším hodnocením.
    58%
    Čtyři hvězdy, natočené kompletně barevně, byly ve své plné délce téměř 25 hodin promítnuty pouze jednou, a to v newyorské Film-Makers' Cinematheque. Obraz je hustý, únavný a krásný, ale nakonec těžko rozluštitelný, protože na rozdíl od jeho dřívějšího a slavnějšího filmu Chelsea Girls z roku 1966 Warhol trval na tom, aby byly dva kotouče promítány současně přes sebe na jedné obrazovce, a ne vedle sebe. Název filmu je slovní hříčka s hodnocením používaným kritiky k hodnocení filmů, přičemž "čtyři hvězdy" jsou nejvyšším hodnocením.
    12
  • Women in Revolt
    Women in Revolt (1971)
    Film

    Herec Jackie Curtis v ženské roli staré panny z Bayonne ve státě New Jersey. Paní učitelku nutí osud/scénář orálně uspokojit Mr. Americu a vrhá ji tak do fatálního rozčarování a zmatení. Pravděpodobně nejen ji. Tři hlavní ženské role ztvárňují v této antifeministické komedii tři muži: Holly Woodlawn, Candy Darling a Jackie Curtis. Hrají ženy různého stupně a různého projevu „emancipace“ sdružené ve skupině P.I.G.S. (Politically Involved Girls – Politicky angažované dívky). (FebioFest 2006)

    58%

    Herec Jackie Curtis v ženské roli staré panny z Bayonne ve státě New Jersey. Paní učitelku nutí osud/scénář orálně uspokojit Mr. Americu a vrhá ji tak do fatálního rozčarování a zmatení. Pravděpodobně nejen ji. Tři hlavní ženské role ztvárňují v této antifeministické komedii tři muži: Holly Woodlawn, Candy Darling a Jackie Curtis. Hrají ženy různého stupně a různého projevu „emancipace“ sdružené ve skupině P.I.G.S. (Politically Involved Girls – Politicky angažované dívky). (FebioFest 2006)

    13
  • Flesh
    Flesh (1968)
    Film

    Tělo začíná odkazem na Warholův film Spánek (Sleep) - pozorujeme spícího mladíka, který se ne a ne probudit. Když se mu to za přispění jeho partnerky konečně podaří, začneme sledovat, jak prožije den. Živí se jako prostitut, který bloumá po městě, nechává si platit za sex, setkává se s přáteli. Vedou se dlouhé banální rozhovory o penězích a o životě. Hlavním hrdinou je především dokonalé tělo Joea Dallesandra. Krásné tělo stačí, aby člověk bez velkého přemýšlení prošel životem. Jak říká jedna z ženských postav filmu: „Nechci být vzdělaná, nechci ztrácet čas přemýšlením, protože přílišná inteligence vede k depresím.“ Mnohem důležitější je pro ni operace prsou. Velká prsa má přece každý rád...

    Žánry:DramaKultovníLGBTQ+
    57%

    Tělo začíná odkazem na Warholův film Spánek (Sleep) - pozorujeme spícího mladíka, který se ne a ne probudit. Když se mu to za přispění jeho partnerky konečně podaří, začneme sledovat, jak prožije den. Živí se jako prostitut, který bloumá po městě, nechává si platit za sex, setkává se s přáteli. Vedou se dlouhé banální rozhovory o penězích a o životě. Hlavním hrdinou je především dokonalé tělo Joea Dallesandra. Krásné tělo stačí, aby člověk bez velkého přemýšlení prošel životem. Jak říká jedna z ženských postav filmu: „Nechci být vzdělaná, nechci ztrácet čas přemýšlením, protože přílišná inteligence vede k depresím.“ Mnohem důležitější je pro ni operace prsou. Velká prsa má přece každý rád...

    Žánry:DramaKultovníLGBTQ+
    14
  • L'Amour
    L'Amour (1973)
    Film
    Donna a Jane jsou dvě americké „květinové děti“, které v Paříži hledají sex a romantiku, ale hlavně bohaté manžely. Donna nakonec najde parfumérského magnáta Michaela, který si ji chce vzít, pokud bude ochotna sdílet jeho zvláštní přátelství s místním gigolem Maxem. Drama nastane, když si to Michael rozmyslí po setkání s Jane, ale konec dobrý, všechno dobré.
    Žánry:Drama
    57%
    Donna a Jane jsou dvě americké „květinové děti“, které v Paříži hledají sex a romantiku, ale hlavně bohaté manžely. Donna nakonec najde parfumérského magnáta Michaela, který si ji chce vzít, pokud bude ochotna sdílet jeho zvláštní přátelství s místním gigolem Maxem. Drama nastane, když si to Michael rozmyslí po setkání s Jane, ale konec dobrý, všechno dobré.
    Žánry:Drama
    15
  • The Nude Restaurant
    The Nude Restaurant (1967)
    Film
    53%
    16
  • Couch
    Couch (1964)
    Film
    Stejně jako Warholovy Superstars byl gauč v jeho továrně sám o sobě proslulý. Ve filmu Gauč byli návštěvníci továrny pozváni, aby před kamerou "vystoupili" na starém gauči. Jejich četné počiny – obscénní i všední – jsou zdokumentovány ve filmu, který je považován za jedno z nejznámějších Warholových raných děl. Během filmu se setkáváme s takovými osobnostmi, jako jsou básníci Allen Ginsberg a Gregory Corso, spisovatel Jack Kerouac a nestárnoucí newyorská osobnost Taylor Mead.
    51%
    Stejně jako Warholovy Superstars byl gauč v jeho továrně sám o sobě proslulý. Ve filmu Gauč byli návštěvníci továrny pozváni, aby před kamerou "vystoupili" na starém gauči. Jejich četné počiny – obscénní i všední – jsou zdokumentovány ve filmu, který je považován za jedno z nejznámějších Warholových raných děl. Během filmu se setkáváme s takovými osobnostmi, jako jsou básníci Allen Ginsberg a Gregory Corso, spisovatel Jack Kerouac a nestárnoucí newyorská osobnost Taylor Mead.
    17
  • Eat
    Eat (1964)
    Film
    Tento umělecký experiment od Andyho Warhola zachycuje prostý akt muže pojídajícího houby. V této one-man show s Robertem Indianou v hlavní roli sledujeme herce, jak pomalu konzumuje houby a užívá si nejen jídlo, ale i společnost přátelské kočky, která se čas od času přijde podívat, co muž dělá.
    50%
    Tento umělecký experiment od Andyho Warhola zachycuje prostý akt muže pojídajícího houby. V této one-man show s Robertem Indianou v hlavní roli sledujeme herce, jak pomalu konzumuje houby a užívá si nejen jídlo, ale i společnost přátelské kočky, která se čas od času přijde podívat, co muž dělá.
    18
  • Blow Job
    Blow Job (1964)
    Film

    Nerežírovaný filmový experiment. Sexuální styk dvou mužů. V obraze vidíme pouze hlavu uspokojovaného muže. Kamera se nehýbe, film je černobílý, trvá přes půl hodiny a je němý. Co schází ke vzniku pravé warholovské klasiky? Asi nic. Snímek byl poprvé promítnut ve Washington Square Art Gallery v létě roku 1964. (FebioFest 2006)

    49%

    Nerežírovaný filmový experiment. Sexuální styk dvou mužů. V obraze vidíme pouze hlavu uspokojovaného muže. Kamera se nehýbe, film je černobílý, trvá přes půl hodiny a je němý. Co schází ke vzniku pravé warholovské klasiky? Asi nic. Snímek byl poprvé promítnut ve Washington Square Art Gallery v létě roku 1964. (FebioFest 2006)

    19
  • Vinyl
    Vinyl (1965)
    Film
    Nerežírovaný filmový experiment. Dávno před Stanleym Kubrickem natočil Andy Warhol svůj Mechanický pomeranč. Práva na zfilmování stejnojmenného románu Anthonyho Burgesse koupil za 3 000 dolarů a knihu přepsal do podoby „scénáře“ během tří dnů Ronald Tavel. Warhol do filmu obsadil vedle svých tradičních tzv. superstars i několik praktikujících sadomasochistů. Svou působivou vizualitou se film Vinyl řadí mezi režisérovy nejzdařilejší snímky. Vinyl byl poprvé promítnut veřejnosti 4. června 1965 ve filmotéce Jonase Mekase.
    Žánry:Sci-fiLGBTQ+Drama
    48%
    Nerežírovaný filmový experiment. Dávno před Stanleym Kubrickem natočil Andy Warhol svůj Mechanický pomeranč. Práva na zfilmování stejnojmenného románu Anthonyho Burgesse koupil za 3 000 dolarů a knihu přepsal do podoby „scénáře“ během tří dnů Ronald Tavel. Warhol do filmu obsadil vedle svých tradičních tzv. superstars i několik praktikujících sadomasochistů. Svou působivou vizualitou se film Vinyl řadí mezi režisérovy nejzdařilejší snímky. Vinyl byl poprvé promítnut veřejnosti 4. června 1965 ve filmotéce Jonase Mekase.
    Žánry:Sci-fiLGBTQ+Drama
    20
  • Blue Movie
    Blue Movie (1969)
    Film
    45%
    21
  • Batman Dracula
    Batman Dracula (1964)
    Film
    Batman Dracula je americký černobílý film z roku 1964, který produkoval a režíroval Andy Warhol bez souhlasu DC Comics. Film byl promítán pouze na Warholových uměleckých výstavách. Warhol, jako fanoušek Batmana, natočil tento film jako poctu. Batman Dracula je považován za první film s okatě táborovým Batmanem. Film byl považován za ztracený, dokud nebyly scény z něj v delším rozsahu ukázány v dokumentu Jack Smith and the Destruction of Atlantis.
    41%
    Batman Dracula je americký černobílý film z roku 1964, který produkoval a režíroval Andy Warhol bez souhlasu DC Comics. Film byl promítán pouze na Warholových uměleckých výstavách. Warhol, jako fanoušek Batmana, natočil tento film jako poctu. Batman Dracula je považován za první film s okatě táborovým Batmanem. Film byl považován za ztracený, dokud nebyly scény z něj v delším rozsahu ukázány v dokumentu Jack Smith and the Destruction of Atlantis.
    22
  • Sleep
    Sleep (1964)
    Film
    41%
    23
  • Mario Banana II
    Mario Banana II (1964)
    Film
    Černobílá verze Maria Banana I, ve které si Mario vychutnává další banán.
    40%
    Černobílá verze Maria Banana I, ve které si Mario vychutnává další banán.
    24

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.