Arthur Hiller Penn (27. září 1922, Filadelfie, Pensylvánie, USA – 28. září 2010, Manhattan, New York, USA) byl americký filmový, televizní a divadelní režisér a producent, který se významně zapsal do dějin kinematografie svými inovativními filmy, jež kriticky zkoumaly temnější proudy americké společnosti.
Raný život a začátky kariéry
Penn se narodil do rusko-židovské rodiny jako syn zdravotní sestry Sonie (rozené Greenbergové) a hodináře Harryho Williama Penna. Byl mladším bratrem slavného módního a portrétního fotografa Irvinga Penna. V 19 letech byl odveden do americké armády během druhé světové války (1943-1946), kde sloužil jako pěšák v bitvě v Ardenách. Během pobytu v Británii se začal zajímat o divadlo a režíroval představení pro vojáky. Jeho zájem o film se prohloubil zejména po zhlédnutí snímku Občan Kane od Orsona Wellese.
Divadelní úspěchy
Penn nejprve získal uznání jako divadelní režisér. V roce 1959 režíroval na Broadwayi hru The Miracle Worker (Zázračný dělník), za kterou získal cenu Tony za nejlepší režii. Mezi jeho další významné divadelní režie patřily Two for the Seesaw (1958), Toys in the Attic (1960), All the Way Home (1960) a večer s komediální dvojicí Mikem Nicholsem a Elaine Mayovou (1960). V roce 1964 režíroval muzikál Golden Boy se Sammym Davisem Jr. v hlavní roli a v roce 1966 thriller Wait Until Dark s Lee Remickovou a Robertem Duvallem.
Průlom ve filmové tvorbě
Po úspěšné kariéře v televizní režii debutoval Penn ve filmu snímkem The Left Handed Gun (1958), netradiční interpretací legendy o pistolníkovi Billym the Kidovi s Paulem Newmanem v hlavní roli. Film nebyl v Severní Americe úspěšný, ale získal uznání v Evropě. Jeho druhým filmem byl The Miracle Worker (1962), filmová adaptace jeho divadelní hry o Anne Sullivanové a její snaze naučit hluchoslepou Helen Kellerovou komunikovat. Film získal dva Oscary pro herečky Anne Bancroftovou a Patty Dukeovou, a Pennovi přinesl první nominaci na Oscara za režii.
Období vrcholné tvorby
V roce 1965 natočil Penn experimentální snímek Mickey One s Warrenem Beattym v hlavní roli, který byl silně ovlivněn francouzskou novou vlnou. Následoval film The Chase (1966) s Marlonem Brandem a Robertem Redfordem, který sledoval události v malém zkorumpovaném jižanském městečku.
Skutečným přelomem v Pennově kariéře se stal film Bonnie and Clyde (1967), který je považován za iniciační dílo tzv. Nového Hollywoodu. Tento biografický kriminální film s Warrenem Beattym a Faye Dunawayovou v hlavních rolích kombinoval prvky francouzské nové vlny s americkými tématy a alternoval komické momenty se scénami šokujícího násilí. Film se stal celosvětovým fenoménem a měl obrovský vliv na mladší generaci filmařů. Penn za něj získal druhou nominaci na Oscara za režii.
Po úspěchu Bonnie and Clyde natočil Penn komedii Alice's Restaurant (1969), založenou na písni Arlo Guthrieho, která zachycovala atmosféru hippie kontrakultury. Za tento film získal třetí nominaci na Oscara za režii. Následoval revizionistický western Little Big Man (1970) s Dustinem Hoffmanem v hlavní roli, který přehodnocoval mýty amerického Západu a sloužil také jako podobenství o americké účasti ve vietnamské válce.
Pozdější kariéra
Po pětileté pauze se Penn vrátil k filmové režii snímkem Night Moves (1975), neo-noirovým thrillerem s Genem Hackmanem v roli soukromého detektiva. Následoval kontroverzní western The Missouri Breaks (1976) s Marlonem Brandem a Jackem Nicholsonem. V 80. letech Pennova filmová kariéra začala ztrácet na dynamice. Natočil filmy Four Friends (1981), thriller Target (1985) a horor Dead of Winter (1987).
Odkaz a význam
Arthur Penn byl třikrát nominován na Oscara za nejlepší režii, získal cenu Tony a byl nominován na ceny BAFTA, Zlatý glóbus a dvě ceny Emmy. Jeho filmy se vyznačovaly kritickým zkoumáním americké společnosti a jejích mýtů, zájmem o outsidery a postavy žijící na okraji společnosti. Penn byl mistrem v práci s herci – pod jeho vedením získali herci osm nominací na Oscara, z nichž tři proměnili (Patty Duke, Anne Bancroft a Estelle Parsons).
Pennův film Bonnie and Clyde je považován za jeden z nejvlivnějších amerických filmů 60. let, který pomohl otevřít cestu pro ikonoklastické americké filmaře jako Martin Scorsese, Robert Altman a Hal Ashby. V 90. letech se Penn vrátil k divadelní a televizní režii a produkci, včetně role výkonného producenta kriminálního seriálu Law & Order.
Arthur Penn zemřel den po svých 88. narozeninách, 28. září 2010, v New Yorku, a zanechal po sobě významný odkaz jako jeden z nejtalentovanějších a nejvlivnějších amerických filmařů své generace.