George Cukor

7.4
George Cukor
George Dewey Cukor (7. července 1899, New York, USA – 24. ledna 1983, Los Angeles, USA) byl americký filmový režisér a producent maďarsko-židovského původu, který se proslavil především režií komedií a literárních adaptací. Během své padesátileté kariéry v Hollywoodu se stal jedním z nejvýznamnějších režisérů své doby a získal pověst mistra v práci s herci, zejména herečkami. Rané období a divadelní začátky Narodil se na Lower East Side Manhattanu jako syn maďarsko-židovských přistěhovalců Viktora Cukora, asistenta okresního prokurátora, a Helén Ilony Gross. Jeho prostřední jméno bylo vybráno na počest hrdiny španělsko-americké války George Deweyho. Již jako dítě se Cukor objevoval v amatérských divadelních představeních a bral hodiny tance. V sedmi letech dokonce vystupoval v recitálu s Davidem O. Selznickem, který se později stal jeho mentorem a přítelem. Jako teenager často navštěvoval newyorský Hippodrome a jeho fascinace divadlem ho vedla k tomu, že často vynechával vyučování na DeWitt Clinton High School, aby mohl navštěvovat odpolední představení. Po maturitě v roce 1917 se od něj očekávalo, že bude následovat otcovy kroky a věnovat se právu. Zapsal se na City College of New York, ale studia brzy opustil a v roce 1918 nastoupil do Students Army Training Corps, kde však sloužil pouze dva měsíce, než Německo kapitulovalo. Divadelní kariéra Cukor získal práci jako asistent jevištního manažera a epizodní herec v kočovném představení britského muzikálu The Better 'Ole. V roce 1920 se stal jevištním manažerem pro Knickerbocker Players, divadelní skupinu působící mezi Syracuse a Rochesterem v New Yorku. O rok později byl najat jako generální manažer nově vzniklé letní společnosti Lyceum Players. V roce 1925 založil s Walterem Folmerem a Johnem Zwickim produkční společnost C.F. and Z., která mu dala první příležitost režírovat. Po jejich první sezóně debutoval jako režisér na Broadwayi s hrou Antonia od maďarského dramatika Melchiora Lengyela. Poté se vrátil do Rochesteru, kde se C.F. and Z. vyvinula v Cukor-Kondolf Stock Company, soubor, který zahrnoval mnoho herců, s nimiž Cukor později pracoval v Hollywoodu, včetně Louise Calherna, Ilky Chase, Franka Morgana a dalších. V roce 1926 režíroval divadelní adaptaci Velkého Gatsbyho od Owena Davise, která upoutala pozornost newyorských kritiků. Celkem režíroval sedm broadwayských produkcí, než v roce 1929 odešel do Hollywoodu. Hollywoodské začátky S nástupem zvukového filmu začala filmová studia najímat divadelní talenty z New Yorku. Cukor byl angažován společností Paramount Pictures, kde začínal jako asistent režie. Jeho prvním významným filmem byla práce dialogového režiséra na snímku All Quiet on the Western Front (Na západní frontě klid, 1930) pro Universal Pictures. Po návratu k Paramountu pracoval jako spolurežisér, než dostal svou první samostatnou režijní příležitost ve filmu Tarnished Lady (1931) s Tallulah Bankhead. Jeho kariéra vzkvétala v RKO, když David O. Selznick, vedoucí produkce studia, pověřil Cukora režií několika významných filmů, včetně What Price Hollywood? (1932), A Bill of Divorcement (Rozvodová záležitost, 1932), Our Betters (1933) a Little Women (Malé ženy, 1933). Když se Selznick v roce 1933 přesunul do Metro-Goldwyn-Mayer, Cukor ho následoval a režíroval pro něj Dinner at Eight (Večeře o osmé, 1933) a David Copperfield (1935), a pro Irvinga Thalberga Romeo and Juliet (Romeo a Julie, 1936) a Camille (Dáma s kaméliemi, 1936). Zlatá éra v Hollywoodu Cukorova kariéra v RKO vzkvétala, režíroval zde sérii působivých filmů – What Price Hollywood? (1932), Rozvodová záležitost (1932), Večeře o osmé (1933), Malé ženy (1933), David Copperfield (1935), Romeo a Julie (1936) a Dáma s kaméliemi (1937) s Gretou Garbo. Během této doby si získal reputaci režiséra, který je schopen vést herečky ke skvělým výkonům a stal se známý jako „režisér žen", což byla ovšem nálepka, které se vehementně bránil. Jedna z prvních hereček, kterou takto usměrňoval, byla Katharine Hepburnová, debutující v dramatu Rozvodová záležitost (1932). Cukor s ní dokončil mnoho úspěšných filmů a stali se blízkými přáteli. Cukor byl v roce 1937 povolán k režii později veleúspěšného romanticko-válečného dramatu Jih proti severu (1939) v produkci Davida O. Selznicka a strávil dva roky přípravami a dlouhý čas věnoval práci s Vivien Leighovou a Olivií de Havilland. Cukor byl vyměněn po ani ne třech týdnech natáčení (neshody s producentem Selznickem), ale pokračoval dále v práci se jmenovanými herečkami. Více úspěšné byly filmy A Woman's Face (1941) s Joan Crawford a Gaslight (Plynové lampy, 1944) o ženě trpící podezřením s Ingrid Bergman a Charlesem Boyerem. Během této éry Cukor vytvořil alianci se scenáristy Garsonem Kaninem a Ruth Gordon, kteří se setkali v Cukorově domě v roce 1939 a o tři roky později se vzali. V průběhu sedmi let trio spolupracovalo na sedmi filmech, včetně A Double Life (Dvojí život, 1947) s Ronaldem Colmanem, Adam's Rib (Adamovo žebro, 1949), Born Yesterday (Včera narození, 1950), The Marrying Kind (1952) a It Should Happen to You (1954), všechny s Judy Holliday, další Cukorovou oblíbenkyní, která získala Oscara za nejlepší herečku za Born Yesterday. A Star Is Born a vrchol kariéry V prosinci 1952 byl Cukor osloven Sidem Luftem, který navrhl, aby režíroval muzikálový remake filmu A Star Is Born (1937) s jeho tehdejší manželkou Judy Garland v hlavní roli. Garland hrála Vicki Lester v rozhlasovém vysílání Lux Radio Theater v prosinci 1942 s Walterem Pidgeonem, a ona a Luft, spolu s několika spolupracovníky, vytvořili Transcona Enterprises speciálně pro produkci tohoto projektu. Cukor odmítl režírovat původní film, protože byl příliš podobný jeho dílu What Price Hollywood? z roku 1932, ale příležitost režírovat svůj první technicolorový film a první muzikál, pracovat se scenáristou Mossem Hartem a zejména s Garland, ho zaujala, a nabídku přijal. Byl to první film Garland po odchodu z MGM. A Star Is Born je americký hudební dramatický film z roku 1954 režírovaný Georgem Cukorem, napsaný Mossem Hartem a v hlavních rolích s Judy Garland a Jamesem Masonem. Hartův scénář je adaptací původního filmu z roku 1937, založeného na původním scénáři Roberta Carsona, Dorothy Parker a Alana Campbella. Je to druhá ze čtyř oficiálních produkcí A Star Is Born, přičemž první byla v roce 1937 s Janet Gaynor a Fredricem Marchem, třetí v roce 1976 s Barbrou Streisand a Krisem Kristoffersonem a čtvrtá v roce 2018 s Lady Gaga a Bradleym Cooperem. Garland nenatočila film od doby, kdy vyjednala propuštění ze své smlouvy s MGM krátce po zahájení natáčení Royal Wedding v roce 1950, a Star byl silně propagován jako její comeback. Judy Garland učinila možná nejtriumfálnější ze všech filmových comebacků ve Warner Bros.' A Star Is Born (1954), režírovaném Georgem Cukorem a vydaném čtyři roky poté, co se Garland objevila ve svém posledním filmu v MGM, kde byla propuštěna po více než desetiletí jako vládnoucí hvězda muzikálových komedií tohoto studia. Sid Luft, tehdy manžel Garland, dohlížel na její spektakulární návrat na plátno tím, že sloužil jako producent filmu, který měl problematickou historii produkce částečně kvůli nemocem Garland a bouřlivému temperamentu. Příběh zpěvačky, jejíž hvězda stoupá ve stejnou dobu, kdy její alkoholický manžel (James Mason) vidí, jak se jeho vlastní filmová kariéra rozpadá, dal Garland nejen její nejintenzivnější dramatickou roli, ale i brilantní hudební partituru Harolda Arlena a Iry Gershwina, která jí poskytla signaturní melodii - "The Man That Got Away". Další písně zahrnují "Gotta Have Me Go with You", "It's a New World", "Somewhere There's a Someone" a "Born in a Trunk". V roce 1983 byla verze A Star Is Born z roku 1954, považovaná mnohými za jeho největší film, obnovena do své původní délky 181 minut. Film byl původně uveden v délce 181 minut a získal obrovský kritický a komerční úspěch. Když studio zjistilo, že délka omezuje počet denních projekcí, zkrátilo film na 154 minut. Cukor věřil, že toto opětovné vydání "zmasakrovalo" postupný vývoj vztahu Garland-Mason. Pozdní kariéra a odkaz Cukor si rychle získal pověst režiséra, který dokáže vyvolat skvělé výkony od hereček, a stal se známým jako "ženský režisér", titul, který nesnášel. Navzdory této pověsti během své kariéry dohlížel na více výkonů oceněných Oscarem za nejlepšího herce než kterýkoli jiný režisér: James Stewart ve filmu The Philadelphia Story (Příběh z Filadelfie, 1940), Ronald Colman v A Double Life (Dvojí život, 1947) a Rex Harrison v My Fair Lady (1964). My Fair Lady je americký hudební komediálně-dramatický film z roku 1964 adaptovaný z divadelního muzikálu Lernera a Loeweho z roku 1956, založeného na divadelní hře George Bernarda Shawa Pygmalion z roku 1913. Se scénářem Alana Jaye Lernera a režií George Cukora film zobrazuje chudou cockney prodavačku květin jménem Eliza Doolittle, která zaslechne profesora fonetiky, Henryho Higginse, jak mimochodem sází, že by ji mohl naučit mluvit anglicky tak dobře, že by mohla projít za vévodkyni v edwardiánském Londýně, nebo ještě lépe, z Elizina pohledu, zajistit si zaměstnání v květinářství. Ve filmu hrají Audrey Hepburn jako Eliza Doolittle a Rex Harrison jako Henry Higgins. Film byl kritickým a komerčním úspěchem, stal se druhým nejvýdělečnějším filmem roku 1964 a získal osm Oscarů, včetně cen za nejlepší film, nejlepšího režiséra a nejlepšího herce. Režíroval sedm filmů nominovaných na nejlepší film a na svou pátou nominaci na nejlepšího režiséra konečně vyhrál, a to za "My Fair Lady" v roce 1964, čímž se v té době stal nejstarším režisérem, který kdy vyhrál, rekord, který držel až do roku 2003. Cukor pokračoval v práci až do 70. let, přizpůsoboval se měnící se krajině Hollywoodu. Zemřel 24. ledna 1983 a zanechal po sobě odkaz jako jeden z nejúspěšnějších a nejrespektovanějších režisérů. Jeho vliv přesahoval jeho filmy; byl mentorem mnoha lidí v průmyslu a průkopníkem v umění kinematografie. Režijní styl George Cukora je oslavován pro svou eleganci, sofistikovanost a hluboké porozumění postavám a vyprávění, což z něj činí jednoho z nejrespektovanějších filmařů zlatého věku Hollywoodu. Režijní styl a osobní život Cukor byl známý pro svou schopnost pracovat s herci, což mu vyneslo přezdívku "režisér žen". Tento titul, ačkoli poněkud redukující, zdůrazňuje jeho dovednost v získávání nuancovaných, silných výkonů, zejména od ženských představitelek. Jeho filmy se často zaměřovaly na vývoj postav spíše než na zápletku, se zájmem o psychologickou hloubku a emocionální složitost jeho postav. Cukorovy filmy jsou charakteristické svou vizuální elegancí. Měl klasický hollywoodský styl, který upřednostňoval kontinuální střih a nenápadnou práci s kamerou, což umožňovalo, aby výkony a scénář zaujaly přední místo. Byl zručný v inscenování scén způsobem, který odhaloval vztahy a dynamiku postav, často používal sofistikovanou mise-en-scène k posílení vyprávění. Mnoho Cukorových nejuznávanějších filmů byly adaptace divadelních her nebo románů. V osobním životě bylo dobře známým "tajemstvím", že Cukor byl gay. Vlastnil krásný a luxusní domov a stal se známým pro propracované večírky, které pořádal, mnohokrát pro skryté homosexuály v době, kdy tento životní styl mohl zničit kariéru. Těchto večírků se účastnilo mnoho významných osobností z filmového a literárního světa a on si cenil svých mnoha blízkých vztahů s těmito přáteli. George Cukor zemřel 24. ledna 1983 v Los Angeles ve věku 83 let, zanechávaje za sebou bohaté filmové dědictví, které zahrnuje některé z nejlepších filmů zlaté éry Hollywoodu. Jeho schopnost pracovat s herci a vytvářet elegantní, sofistikované filmy z něj činí jednoho z nejvýznamnějších režisérů filmové historie.



George Cukor: Filmy a pořady 103


Dodatečné informace

Narození:
7. 7. 1899
New York City, New York, USA
Úmrtí:
24. 1. 1983
Los Angeles, Kalifornie, USA

Další články

  1. Žebříček těch nejoblíbenějších romantických komedií, které jsou ideální podívanou nejen pro valentýnský večer
    13. 2. 2021
    Žebříček těch nejoblíbenějších romantických komedií, které jsou ideální podívanou nejen pro valentýnský večer

    Chcete načerpat inspiraci na Den svatého Valentýna nebo máte jen tak chuť podívat se na nějaký ten americký slaďák s kapkou humoru? V tom případě vás tento žebříček jistě potěší.

  2. 15 známých filmů, u kterých všichni zapomínají na to, že jde o nepůvodní remaky
    6. 1. 2021
    15 známých filmů, u kterých všichni zapomínají na to, že jde o nepůvodní remaky
  3. Nejlepší filmy s ženskou hrdinkou v hlavní roli
    27. 9. 2020
    Nejlepší filmy s ženskou hrdinkou v hlavní roli
  4. Nejlepší filmy s ženskou hrdinkou v hlavní roli
    21. 9. 2020
    Nejlepší filmy s ženskou hrdinkou v hlavní roli
  5. 12 kultovních filmů, které ve své době nikoho nezajímaly
    13. 6. 2020
    12 kultovních filmů, které ve své době nikoho nezajímaly
  6. Bláznivá, zatracená láska (recenze)
    21. 9. 2011
    Bláznivá, zatracená láska (recenze)

    Kdo by takovou nezažil, neprotrpěl, neproklínal, a zároveň za ni neděkoval osudu? Láska se totiž bez přívlastků neobejde. Stal by se z ní jen vyprázdněný pocit, zbavený onoho tetelivého opojení, jež vyvolává třeskuté chemické reakce, vedoucí ke skládání veršů, skoku z mostu nebo kýženému orgasmu, který je ostatně ve všech případech ve hře od samého počátku. Teoreticky může k jejímu uspokojivému naplnění stačit jediná žena za život. Prakticky při tomto úsporném modelu riskujete, že vám po pětadvaceti letech zahne s účetním a vy dostanete kopačky společně s krizí středního věku jako slušňák Cal. Jediné místo, kde se to dá jakžtakž ustát, je půda romantické komedie. Třeba jako je tato…

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.