V současné kinematografii existuje málo jistot, přičemž obliba třicetileté jurské série je jednou z nich. Trilogie Jurský park (Jurassic Park) nastartovaná roku 1993 nadčasovým trikovým dobrodružstvím Stevena Spielberga se roku 2015 přehoupla v Jurský svět (Jurassic World), jehož tři části završily proniknutí geneticky vyšlechtěných prehistorických tvorů do lidské civilizace. Poslední díl s podtitulem Nadvláda (Jurassic World: Dominion) sesbíral neobvykle záporné ohlasy, i když byl trochu po vzoru Avengers velkou týmovkou spojující dvě generace protagonistů. Pořád ale vydělal přes miliardu dolarů a na cestě je spin-off, který pod dohledem scenáristy Davida Koeppa (první Jurský park, Válka světů) snad zachová atraktivitu látky a současně překlene její kvalitativní krizi. Podle nových zpráv k tomu bude mít po ruce režiséra Garetha Edwardse, jenž trikovým filmům a velkým hrdinským příběhům zasvětil celou kariéru.
Články 29
Třicetiletý nostalgický cyklus už vzal naplno do spárů devadesátá léta, takže je načase vytahovat díla popkultury, na něž se lidé doposud dívali často skrz prsty, a začít na ně hledět skrz růžové brýle. Můžeme to přijmout buď cynicky, nebo se upřímně pobavit a s lehkou hlavou docenit fláky, na než jsme dřív nadávali. Třeba Twister.
Jurský svět je pro studio Universal podobně cenným artiklem jako Star Wars pro Disneyho, tudíž ukládání dinosaurů k dalšímu věčnému odpočinku není na pořadu dne. Nedávno jsme informovali o tom, že scenárista David Koepp vyvíjí příběh k restartu série, již před jednatřiceti lety pomohl velkolepě nastartovat Jurským parkem (Jurassic Park), tedy adaptací knihy Michaela Crichtona v režii Stevena Spielberga. Ke Koeppovi, jenž napsal také Ztracený svět, se dle nových informací připojuje režisér David Leitch (Bullet Train, John Wick) a další Jurský svět uvidíme už 2. července 2025.
Když v roce 1993 natočil Steven Spielberg Jurský park (Jurassic Park) vytvořil trikovou a blockbusterovou evoluci, z níž těží Hollywood dodnes. Na „první“ trilogii navázal v roce 2015 režisér Colin Trevorrow megaúspěšným Jurským světem (Jurassic World), z něhož vznikla další trilogie. A nyní se producenti chystají na další dinosauří dobrodružství a vsadí u toho na jednoho z nejprověřenějších lidí.
Co kdyby Jurský park (1993) místo Stevena Spielberga režíroval James Cameron? Na něco takového málem opravdu došlo. Ale i sám Železný Jim byl nakonec rád, že mu tenhle projekt nevyšel.
Disney je největší zábavní společnost světa se staletou tradicí a tak rozsáhlou knihovnou filmových děl a práv, že vedle finančních Goliášů mezi nimi přirozeně najdeme i velké průšvihy. Studiu pod vedením Boba Igera se z kasovního hlediska nepovedl především minulý rok, kdy série drahých produkcí včetně několika marvelovek a nového Indiana Jonese v kinech neuspěla a nejvýdělečnějším studiem se mohl stát konkurenční Universal. Ohlédneme-li se do nedávné historie, Disneyho filmová tvorba je tržebními fiasky naplněná podobně jako miliardovými hity. Představujeme deset nejbolestivějších propadáků, které v kinech tratily stovky milionů dolarů.
Navzdory zrušení seriálu Westworld na HBO se Warneři rozhodli restartovat značku jako celovečerní film. A nezamíří na streamovací platformu Max, nový celovečerní Westworld půjde pěkně do kin.
Tisíce hollywoodských herců a hereček se přidaly k tamním scenáristům a s transparenty v rukách se v ulicích zasazují nejen za důstojnější ohodnocení své práce. Herecká organizace SAG-AFTRA stávkou tlačí na producentskou asociaci AMPTP a jedním z klíčových aspektů protestu je hrozba umělé inteligence, která by mohla nahradit umělce a umělkyně a nekonečně je oživovat digitálními kopiemi. Velmi podobný scénář představil autor Jurského parku Michael Crichton v zapadlé sci-fi Krásky (Looker) z roku 1981.
Jízda vlakem či metrem je pro většinu z nás rutinní záležitostí, která má na delší vzdálenosti uspávací účinek. V kinematografii však jde o jeden z esenciálních akčních motivů už od roku 1903, kdy Edwin S. Porter natočil průlomový desetiminutový kraťas Velká železniční loupež. Jeden z prvních snímků, který využíval složité narativní a stylistické techniky, vyšlapal cestu specifickému subžánru, jehož obliba se jeví nevyčerpatelně. Obzvlášť s přihlédnutím k nedávným premiérám pátého Indiana Jonese a sedmé Mission: Impossible, v nichž hrají vlakové akční sekvence zásadní úlohu.
Jeden z finančně nejúspěšnějších katastrofických filmů všech dob s názvem Twister vyšel před 26 lety. Hvězdně obsazený blockbuster o lovcích tornád z produkční dílny Stevena Spielberga si navzdory zestárlým trikům zachovává popularitu. A vzniká pokračování, pro které už studio Universal vyčlenilo premiéru 19. července 2024.
S nástupem Davida Zaslava do vedení Warner Bros. Discovery, pod které spadá streamovací platforma HBO Max, začala nevídaná čistka. Téměř hotové projekty nikdy nespatří světlo světa (celovečeráky Batgirl a Scoob!: Holiday Haunt), plánované seriály byly zrušeny (Demimonde od J. J. Abramse) a rozjeté show dostaly stopku (Vychováni vlky, 4400, Charmed). Nyní se k odpadlíkům, kteří se podle Zaslava studiu nevyplatí, přidal Westworld.
O Jurském parku i pokračující sérii Jurský svět se mluví nejčastěji v souvislosti s počítačovými triky a vědeckými výzkumy ohledně vzhledu a schopností dinosaurů. Ale stojí za to ptát se i na jiné věci. Třeba co znamená symbolika samotného parku.
Do tuzemských kin dnes vstupuje závěrečná část trilogie Jurský svět, v níž si prehistorický život konečně najde cestu do lidské civilizace a dostojí slovům, která Jeff Goldblum pronesl už roku 1993 v Jurském parku. Ten se s odstupem necelých třiceti let stále jeví jako dokonalý prototyp hollywoodského blockbusteru a vyvrcholení principu, spočívajícím ve fascinovaném pohledu na plátno plné odzbrojujících efektů a atrakcí. Nastavená laťka je tak vysoko, že snad ani nemůže být překonána.
Westworld si získal řadu skalních zastánců i hlasitých odpůrců. Ochota vložit tolik peněz do série, která „není pro každého“, je nakonec jeho největší předností.
Do českých kin konečně vstoupila největší sci-fi letošního roku, netrpělivě očekávaná Duna. Po kontroverzní verzi Davida Lynche z roku 1984 jde o druhé velkofilmové ztvárnění stejnojmenné kultovní literární ságy z pera Franka Herberta. Připravili jsme proto pro vás přehled dvaceti výjimečných filmových děl, které také vznikly na základě uznávaných povídek či románů.