Denys Arcand, narozen 25. června 1941 v Deschambaultu v Québecu, je kanadský filmový režisér, scenárista a producent. Patří mezi nejvýznamnější a mezinárodně nejuznávanější quebecké filmaře, jehož tvorba se vyznačuje intelektuální hloubkou a společenskou reflexí.
Arcand vyrůstal v hluboce katolické rodině v malé vesnici asi 40 km jihozápadně od Québecu. Po devíti letech studia na jezuitské škole se rodina přestěhovala do Montrealu. Ačkoliv původně snil o kariéře profesionálního tenisty, během studia historie na Université de Montréal objevil svou vášeň pro film, která mu dala nový směr v životě. Již během studií spolupracoval na několika studentských filmových projektech se spolužáky Denisem Hérouxem a Stéphanem Vennem, včetně snímků À l'est d'Eaton a Seul ou avec d'autres (1962).
V roce 1963 nastoupil do Národní filmové rady Kanady (NFB), kde vytvořil několik oceňovaných dokumentů ve francouzštině. Jako sociální aktivista natočil v roce 1970 celovečerní dokument On est au coton (Cotton Mill, Treadmill), který odhaloval vykořisťování textilních dělníků. Film byl natolik kontroverzní, že byl organizací NFB na šest let zakázán. Arcand pokračoval v tvorbě politicky angažovaných dokumentů, jako byl Québec: Duplessis et après... (1972), než opustil NFB a přešel do soukromého sektoru.
Jeho první hrané filmy La maudite galette (1972), Réjeanne Padovani (1973) a Gina (1975) představovaly osobitý pohled na quebeckou společnost a byly originální i provokativní. Všechny tři využívaly prvky gangsterského filmu, ale zároveň narušovaly jeho konvence. Následně se Arcand přesunul k televizní tvorbě, kde napsal scénář k seriálu Duplessis (1978) pro Radio-Canada a režíroval tři epizody seriálu Empire, Inc.
Mezinárodní průlom přišel v roce 1986 s filmem Le Déclin de l'empire américain (The Decline of the American Empire), který získal řadu ocenění včetně prestižní Ceny kritiků na festivalu v Cannes. Film byl nominován na Oscara za nejlepší cizojazyčný film a získal ceny za nejlepší film, režii a původní scénář na kanadských cenách Genie. O tři roky později Arcand zopakoval tento úspěch s filmem Jésus de Montréal (Jesus of Montreal), který získal stejné tři ceny Genie a Cenu poroty v Cannes. Film mu vynesl druhou nominaci na Oscara, čímž se stal prvním kanadským režisérem, který tohoto úspěchu dosáhl.
V roce 1993 natočil Arcand svůj první anglicky mluvený film Love and Human Remains, po němž následoval v roce 2000 snímek Stardom, který otevíral Mezinárodní filmový festival v Torontu. Ani jeden z těchto filmů však nedosáhl jemnosti a hloubky jeho dřívějších děl. Arcandův největší úspěch přišel v roce 2003 s filmem Les invasions barbares (The Barbarian Invasions), který byl pokračováním The Decline of the American Empire. Film získal Oscara za nejlepší cizojazyčný film, Cenu za nejlepší scénář na festivalu v Cannes a byl nominován na Zlatý glóbus. Arcand byl také nominován na Oscara za nejlepší původní scénář. The Barbarian Invasions získal v roce 2004 francouzskou cenu César za nejlepší film, režii a scénář.
V roce 2007 byl Arcandův film L'Âge des ténèbres (Days of Darkness) vybrán k zakončení filmového festivalu v Cannes. Po sedmileté přestávce se v roce 2014 vrátil k režii celovečerního filmu Le règne de la beauté (An Eye for Beauty). V roce 2018 natočil satirický kriminální thriller La Chute de l'empire américain (The Fall of the American Empire), který zkoumá chamtivost v moderní společnosti.
Za svou práci získal Arcand řadu významných ocenění. V roce 1988 byl jmenován důstojníkem Řádu Kanady a v roce 2005 byl povýšen na společníka. V roce 1990 mu francouzská vláda udělila Řád čestné legie a získal také titul rytíře Národního řádu Québecu. V roce 1995 obdržel Cenu generálního guvernéra za celoživotní umělecký přínos a v roce 2004 ho francouzská vláda jmenovala velitelem Řádu umění a literatury, což je nejvyšší kulturní pocta této země. V roce 2023 získal Cenu za celoživotní dílo od Režisérské gildy Kanady.
Denys Arcand je považován za jednoho z nejvýznamnějších kanadských filmařů, jehož díla se vyznačují intelektuální zvídavostí a vášní pro politiku, umění a život. Jeho filmy nabízejí pronikavý pohled nejen na quebeckou společnost, ale i na širší globální témata.