Narozen 5. 12. 1949 (76 let) Londýn, Anglie, Velká Británie
5.7
John Altman se narodil 5. prosince 1949 ve Stoke Newington v Londýně a je anglickým filmovým skladatelem, hudebním aranžérem, orchestrátorem a dirigentem. Altman byl již v raném věku uveden do hudby 30. a 40. let svými strýci, kapelníky Woolfem a Sidem Phillipsem. Woolf Phillips byl kapelníkem a konferenciérem v London Palladium během zlatého věku varieté a aranžoval a dirigoval pro Judy Garlandovou, bratry Marxovy, Franka Sinatru, Nata Kinga Colea, Duka Ellingtona, Bennyho Goodmana, Dannyho Kayeho a Deana Martina. Altmanovo jediné formální hudební vzdělání byly hodiny klavíru v dětství.
Raná kariéra a spolupráce s hudebníky
Během studií na University of Sussex se Altman zapojil do studiové práce a koncertů s Peterem Greenem z Fleetwood Mac. Jeho pozdější studia na Birkbeck College byla přerušena, když odešel pracovat s Hot Chocolate jako hudební ředitel jejich koncertního turné po dobu dvou let. Hrál také na saxofon s umělci jako Jimi Hendrix, Bob Marley, Eric Clapton, Phil Collins, Little Richard a Van Morrison, pro kterého také fungoval jako aranžér a hudební ředitel. V polovině 70. let začal Altman aranžovat a dirigovat.
Filmová kariéra a významné projekty
Altmanova filmová kariéra začala jako hudební aranžér/ředitel pro film Just a Gigolo z roku 1978. V roce 1978 aranžoval píseň Always Look on the Bright Side of Life pro film Monty Python's Life of Brian, kterou diváci Channel 4 ve Velké Británii zvolili za nejlepší komediální píseň ve filmech. Jeho spojení s Monty Python začalo, když se objevil na albu Matching Tie and Handkerchief a pokračovalo, když aranžoval hudbu pro televizní speciál The Rutles All You Need Is Cash, který vytvořili Eric Idle a Neil Innes.
Altman také složil hudbu pro tankovou honičku v bondovském filmu GoldenEye, která byla diváky Channel 4 zvolena jako druhý nejoblíbenější moment v historii Jamese Bonda, a aranžoval a produkoval dobovou hudbu nominovanou na Oscara pro film Titanic Jamese Camerona. Vědom si kontroverzního kontrastu se syntetizovanou hudbou Érica Serry a s jedním týdnem před premiérou filmu se producenti obrátili na skladatele Johna Altmana, aby přeskládal klíčovou tankovou honičku GoldenEye s tradičnější symfonickou kompozicí.
Ocenění a další významné práce
Altman vyhrál cenu Emmy za vynikající hudební kompozici pro minisérii, film nebo speciál za RKO 281 a byl nominován ve stejné kategorii za The Roman Spring of Mrs Stone. Vyhrál cenu BAFTA za nejlepší filmovou hudbu za Hear My Song a cenu ASCAP Film Award za Shall We Dance? a RKO 281. Jeho filmografie jako skladatele zahrnuje Funny Bones, Beautiful Thing, The MatchMaker, Legionnaire, Hope Springs, Aakasha Gopuram, Bhaji on the Beach, Bad Behaviour, Fidel, King of Texas, Beautiful Joe, On Thin Ice a The Lost Empire.
Současná činnost a odkaz
V roce 2020 aranžoval a dirigoval část partitury Hanse Zimmera pro nejnovější bondovský film No Time to Die. Altman je nejplodnějším skladatelem hudby pro reklamy, složil hudbu pro více než 4000 televizních reklam. Je častým hostujícím dirigentem Royal Philharmonic Orchestra a působil v představenstvu ASMAC (American Society of Music Arrangers and Composers) a jako člen řídící rady British Academy of Film and Television Arts (BAFTA). Je držitelem zlaté odznaky za excelenci za služby britské hudbě udělené jeho kolegy v British Academy of Songwriters & Composers v roce 2011, ceny za celoživotní dílo na filmovém festivalu v Monaku a v roce 2012 čestného doktorátu hudby z University of Sussex.