MFF v Cannes

MFF v Cannes 1955: nominace a vítězové

8. ročník

Předávání cen: 11. 5. 1955

Zlatá palma

Vítěz
  • Marty
    Marty
    • iTunes
    Ačkoli je Marty robustní chlap, dokonce řezník, trpí komplexem méněcennosti a neobyčejným ostychem před ženami. Svůj staromládenecký úděl nese těžce, zato trpělivě. Až potká ženu stejného osudu - a nesmělá sympatie postupně přeroste v komplikovaný milostný vztah. Původně televizní hra renomovaného autora 50. let Paddyho Chayefského nese všechny znaky inspirace neorealismem - psychologicky laděný příběh je pohledem do života obyčejných lidí a pronikavě se odlišuje od proklamované filozofie úspěchu a amerického stylu života.
    76%
    Ačkoli je Marty robustní chlap, dokonce řezník, trpí komplexem méněcennosti a neobyčejným ostychem před ženami. Svůj staromládenecký úděl nese těžce, zato trpělivě. Až potká ženu stejného osudu - a nesmělá sympatie postupně přeroste v komplikovaný milostný vztah. Původně televizní hra renomovaného autora 50. let Paddyho Chayefského nese všechny znaky inspirace neorealismem - psychologicky laděný příběh je pohledem do života obyčejných lidí a pronikavě se odlišuje od proklamované filozofie úspěchu a amerického stylu života.

Cena za celkovou režii

Zvláštní cena poroty (udělena jednomyslně)

Vítěz
  • Continente perduto
    Continente perduto
    Na italském dokumentu Continente Perduto pracovali tři režiséři. „Ztracený kontinent“ v názvu je Asie, konkrétně Indonésie, láskyplně vyfotografovaná v barvách Ferraniacolor Mariem Craverim, Giannnim Rafaldim a Francem Bernettim. Mezi hlavní momenty patří kantonská svatba na palubě plovoucího vraku, každoroční sklizeň pšenice a rýže, obřady obětování zvířat na okraji sopky, slavnostní závod vozů a skupina balijských tanečníků. I když se tu žádný příběh nevypráví, film má rytmus a tempo "plynulého" obrazu. Continente Perduto získal Zvláštní cenu poroty na filmovém festivalu v Cannes.
    Na italském dokumentu Continente Perduto pracovali tři režiséři. „Ztracený kontinent“ v názvu je Asie, konkrétně Indonésie, láskyplně vyfotografovaná v barvách Ferraniacolor Mariem Craverim, Giannnim Rafaldim a Francem Bernettim. Mezi hlavní momenty patří kantonská svatba na palubě plovoucího vraku, každoroční sklizeň pšenice a rýže, obřady obětování zvířat na okraji sopky, slavnostní závod vozů a skupina balijských tanečníků. I když se tu žádný příběh nevypráví, film má rytmus a tempo "plynulého" obrazu. Continente Perduto získal Zvláštní cenu poroty na filmovém festivalu v Cannes.

Cena za herecký výkon

Cena za kolektivní herecký výkon

Vítěz
  • Velká rodina
    Velká rodina
    Barevný sovětský film Velká rodina líčí přesvědčivým způsobem život rodiny Žurbinů. Žurbinové, v jejichž rodě se dědí loďařské řemeslo z pokolení na pokolení, jsou hrdi na závod, v němž všichni pracují, který je jejich slávou i pýchou. V jedné dějové linii jsou vylíčeny životní osudy členů této rodiny se všemi radostmi i strastmi. Film, který je natočen podle známého románu V. Kočetova „Žurbinové“, podává pravdivý obraz života sovětských pracujících lidí. (FILMOVÝ PŘEHLED 14 / 1955)
    Žánry:Drama
    67%
    Barevný sovětský film Velká rodina líčí přesvědčivým způsobem život rodiny Žurbinů. Žurbinové, v jejichž rodě se dědí loďařské řemeslo z pokolení na pokolení, jsou hrdi na závod, v němž všichni pracují, který je jejich slávou i pýchou. V jedné dějové linii jsou vylíčeny životní osudy členů této rodiny se všemi radostmi i strastmi. Film, který je natočen podle známého románu V. Kočetova „Žurbinové“, podává pravdivý obraz života sovětských pracujících lidí. (FILMOVÝ PŘEHLED 14 / 1955)
    Žánry:Drama

Nejlepší herečka

Zvláštní uznání pro dvě děti

Cena za lyrický film

Vítěz
  • Romeo a Julie
    Romeo a Julie
    Film je natočen podle baletu Sergeje Prokofjeva, komponovaného k jedné z nejslavnějších tragédií W. Shakespeara. — Dva staré šlechtické rody veronské, Montekové a Kapuletové, žijí v odvěkém nepřátelství, jehož pravý původ už nikdo nezná. Rodové sváry zacházejí tak daleko, že celé město je rozděleno na dva nepřátelské tábory. Děti znepřátelených rodičů, Romeo a Julie, se do sebe při plese vášnivě zamilují a chtějí se dát tajně oddat. Mezitím však Romeo musí opustit Veronu, protože zabil v souboji Tybalta z domu Kapuletů. Rodiče Julie chtějí dceru provdat za hraběte Parise. Julie se chce svatbě vyhnout a požije prostředek, který ji učiní na čtyřiadvacet hodin zdánlivě mrtvou. Romeo neví, že smrt Julie je jen zdánlivá a v zoufalství nad marnou láskou se otráví. Stejně i Julie, když procitne z tvrdého spánku a vidí mrtvého Romea, nechce již žít. Nad mrtvými těly dětí dochází — bohužel pozdě — k usmíření obou rodů. (FILMOVÝ PŘEHLED 24 / 1955)
    72%
    Film je natočen podle baletu Sergeje Prokofjeva, komponovaného k jedné z nejslavnějších tragédií W. Shakespeara. — Dva staré šlechtické rody veronské, Montekové a Kapuletové, žijí v odvěkém nepřátelství, jehož pravý původ už nikdo nezná. Rodové sváry zacházejí tak daleko, že celé město je rozděleno na dva nepřátelské tábory. Děti znepřátelených rodičů, Romeo a Julie, se do sebe při plese vášnivě zamilují a chtějí se dát tajně oddat. Mezitím však Romeo musí opustit Veronu, protože zabil v souboji Tybalta z domu Kapuletů. Rodiče Julie chtějí dceru provdat za hraběte Parise. Julie se chce svatbě vyhnout a požije prostředek, který ji učiní na čtyřiadvacet hodin zdánlivě mrtvou. Romeo neví, že smrt Julie je jen zdánlivá a v zoufalství nad marnou láskou se otráví. Stejně i Julie, když procitne z tvrdého spánku a vidí mrtvého Romea, nechce již žít. Nad mrtvými těly dětí dochází — bohužel pozdě — k usmíření obou rodů. (FILMOVÝ PŘEHLED 24 / 1955)

Cena za dramatický film

Vítěz

Cena pro krátkometrážní film

Vítěz
  • Zlatá antilopa
    Zlatá antilopa
    Sovětský krátký barevný kreslený film byl natočen podle námětu indické národní pohádky. Jeden indický radža chtěl stůj co stůj získat zlatou antilopu, která při každém kroku zanechává na cestě zlaťák. Podaří se mu to, ale je za svou chtivost potrestán: zlaťáky se promění v hliněné střípky, v nichž se radža utopí. Film byl uváděn na letošním VIII. MFF v Cannes, kde zvítězil v kategorii kresleného filmu. Spolu s dalšími třemi loutkovými a kreslenými filmy je zařazen do pásma „Zlatá antilopa". (FILMOVÝ PŘEHLED 22 / 1955)
    75%
    Sovětský krátký barevný kreslený film byl natočen podle námětu indické národní pohádky. Jeden indický radža chtěl stůj co stůj získat zlatou antilopu, která při každém kroku zanechává na cestě zlaťák. Podaří se mu to, ale je za svou chtivost potrestán: zlaťáky se promění v hliněné střípky, v nichž se radža utopí. Film byl uváděn na letošním VIII. MFF v Cannes, kde zvítězil v kategorii kresleného filmu. Spolu s dalšími třemi loutkovými a kreslenými filmy je zařazen do pásma „Zlatá antilopa". (FILMOVÝ PŘEHLED 22 / 1955)

Cena pro krátkometrážní dokumentární film

Vítěz
  • Isole di fuoco
    Isole di fuoco
    První paprsky svítání. Širokou hladinu moře naplňuje zvuk člunu a křik ptáků. Z vody vystupují černé skály, struska Stromboli, podmořské sirné výrony a vrstvy načervenalé horniny erodované mořem. Je slyšet burácení sopky, plameny a tekutá láva jsou vyvrhovány k nebi. Zatímco se příroda dává naplno najevo, rybáři veslují ke břehu, ovce se toulají a ženy se vracejí domů.
    73%
    První paprsky svítání. Širokou hladinu moře naplňuje zvuk člunu a křik ptáků. Z vody vystupují černé skály, struska Stromboli, podmořské sirné výrony a vrstvy načervenalé horniny erodované mořem. Je slyšet burácení sopky, plameny a tekutá láva jsou vyvrhovány k nebi. Zatímco se příroda dává naplno najevo, rybáři veslují ke břehu, ovce se toulají a ženy se vracejí domů.

Cena FIPRESCI

Cena OCIC

Vítěz
  • Marty
    Marty
    • iTunes
    Ačkoli je Marty robustní chlap, dokonce řezník, trpí komplexem méněcennosti a neobyčejným ostychem před ženami. Svůj staromládenecký úděl nese těžce, zato trpělivě. Až potká ženu stejného osudu - a nesmělá sympatie postupně přeroste v komplikovaný milostný vztah. Původně televizní hra renomovaného autora 50. let Paddyho Chayefského nese všechny znaky inspirace neorealismem - psychologicky laděný příběh je pohledem do života obyčejných lidí a pronikavě se odlišuje od proklamované filozofie úspěchu a amerického stylu života.
    76%
    Ačkoli je Marty robustní chlap, dokonce řezník, trpí komplexem méněcennosti a neobyčejným ostychem před ženami. Svůj staromládenecký úděl nese těžce, zato trpělivě. Až potká ženu stejného osudu - a nesmělá sympatie postupně přeroste v komplikovaný milostný vztah. Původně televizní hra renomovaného autora 50. let Paddyho Chayefského nese všechny znaky inspirace neorealismem - psychologicky laděný příběh je pohledem do života obyčejných lidí a pronikavě se odlišuje od proklamované filozofie úspěchu a amerického stylu života.

Cena OCIC - Zvláštní uznání

Vítěz

Pocta