Berlinale (MFF Berlín)

Berlinale (MFF Berlín) 2011: nominace a vítězové

Předávání cen: 19. 2. 2011

Zlatý medvěd

Vítěz
  • Rozchod Nadera a Simin
    Rozchod Nadera a Simin
    • Edison
    • Magenta TV
    Manželská dvojice, Nader a Simin, čelí životnímu rozhodnutí, které ovlivní nejen jejich vztah, ale především budoucnost dcery Termeh. Jedině pokud odejdou z Iránu, zajistí jí svobodný život, ale Nader odmítá opustit vážně nemocného otce. A tak Simin nezbývá, než požádat o rozvod. Jedinou zbraní matky a manželky v iránské společnosti je vyčkávat. Jenže Nader, který se má náhle sám starat o dceru i otce, selhává a zaplétá se do problémů se zákonem. Co mělo být jen zkouškou vztahu se brzy prohloubí v opravdové drama.
    Žánry:DramaOscarový
    76%
    Manželská dvojice, Nader a Simin, čelí životnímu rozhodnutí, které ovlivní nejen jejich vztah, ale především budoucnost dcery Termeh. Jedině pokud odejdou z Iránu, zajistí jí svobodný život, ale Nader odmítá opustit vážně nemocného otce. A tak Simin nezbývá, než požádat o rozvod. Jedinou zbraní matky a manželky v iránské společnosti je vyčkávat. Jenže Nader, který se má náhle sám starat o dceru i otce, selhává a zaplétá se do problémů se zákonem. Co mělo být jen zkouškou vztahu se brzy prohloubí v opravdové drama.
    Žánry:DramaOscarový

Stříbrný medvěd - velká cena poroty

Vítěz
  • Turínský kůň
    Turínský kůň
    „Matko, jsem hlupák!“ Poslední slova filosofa Friedricha Nietzscheho, jehož setkání s týraným koněm vyústilo ve svérázné prozření, uvozují sérii výjevů z vyprahlého života otce, dcery a jejich koně v bezčasé pustině. Chátrající statek, vysychající studna, vzdorovitý kůň, nečekané návštěvy a potulní honáci. Uhrančivé podobenství o samotě, tíživém lidském osudu natočil legendární maďarský režisér Béla Tarr jako své poslední opus magnum. Černobílé obrazy, strohá kamera, minimum dialogů a majestátná hudba tvoří velkolepou filmovou skladbu, navazující na předchozí Tarrova díla (Satanské tango, Werckmeisterovy harmonie). Poslední Tarrův film získal Stříbrného medvěda na MFF v Berlíně 2011.
    Žánry:Drama
    73%
    „Matko, jsem hlupák!“ Poslední slova filosofa Friedricha Nietzscheho, jehož setkání s týraným koněm vyústilo ve svérázné prozření, uvozují sérii výjevů z vyprahlého života otce, dcery a jejich koně v bezčasé pustině. Chátrající statek, vysychající studna, vzdorovitý kůň, nečekané návštěvy a potulní honáci. Uhrančivé podobenství o samotě, tíživém lidském osudu natočil legendární maďarský režisér Béla Tarr jako své poslední opus magnum. Černobílé obrazy, strohá kamera, minimum dialogů a majestátná hudba tvoří velkolepou filmovou skladbu, navazující na předchozí Tarrova díla (Satanské tango, Werckmeisterovy harmonie). Poslední Tarrův film získal Stříbrného medvěda na MFF v Berlíně 2011.
    Žánry:Drama

Stříbrný medvěd - nejlepší režisér

Stříbrný medvěd - nejlepší scénář

Cena Alfreda Bauera

Vítěz
  • Kdo, když ne my
    Kdo, když ne my

    Na začátku 60. let se v dusné atmosféře provinčního Západního Německa do sebe vášnivě zamilují Bernward Vesper a Gudrun Ensslinová, spolužáci z vysoké. Tito dva nadšení vyznavači psaného slova založí vydavatelství, jehož první publikací bylo, paradoxně, kontroverzní dílo Bernwardova ostrakizovaného otce, nechvalně známého nacistického autora. Bernward hájí tvůrčí schopnosti svého otce, dokonce i když je pronásledován tátovou podezřelou minulostí. Gudrun se vehementně pouští do pátrání po roli svého vlastního otce v rámci Hitlerovy Třetí říše.

    Vrůstající neklid tehdejší doby na ně značně působí a oba mladí lidé se snaží bojovat proti konformismu a popírání skutečností. Poté, co se jejich bouřlivý vztah téměř rozpadne kvůli Bernwardově nevěře, začínají znovu. Roku 1964 se přestěhují do Západního Berlína. Své síly spojí s levicovými spisovateli a politickými aktivisty, stávají se součástí rozšiřujícího se globálního povstání: „Kdo, když ne my; Kdo, když ne my?“ Ale nespokojenost se světem znamená naprostý konec jejich vztahu. Na konci 60. let se Gudrun přidává k cílům rebelského Andrease Baadera a Bernward riskuje své zdraví užíváním psychedelických drog ve snaze konečně dopsat román odkazující na změnu světa…

    59%

    Na začátku 60. let se v dusné atmosféře provinčního Západního Německa do sebe vášnivě zamilují Bernward Vesper a Gudrun Ensslinová, spolužáci z vysoké. Tito dva nadšení vyznavači psaného slova založí vydavatelství, jehož první publikací bylo, paradoxně, kontroverzní dílo Bernwardova ostrakizovaného otce, nechvalně známého nacistického autora. Bernward hájí tvůrčí schopnosti svého otce, dokonce i když je pronásledován tátovou podezřelou minulostí. Gudrun se vehementně pouští do pátrání po roli svého vlastního otce v rámci Hitlerovy Třetí říše.

    Vrůstající neklid tehdejší doby na ně značně působí a oba mladí lidé se snaží bojovat proti konformismu a popírání skutečností. Poté, co se jejich bouřlivý vztah téměř rozpadne kvůli Bernwardově nevěře, začínají znovu. Roku 1964 se přestěhují do Západního Berlína. Své síly spojí s levicovými spisovateli a politickými aktivisty, stávají se součástí rozšiřujícího se globálního povstání: „Kdo, když ne my; Kdo, když ne my?“ Ale nespokojenost se světem znamená naprostý konec jejich vztahu. Na konci 60. let se Gudrun přidává k cílům rebelského Andrease Baadera a Bernward riskuje své zdraví užíváním psychedelických drog ve snaze konečně dopsat román odkazující na změnu světa…

Čestný Zlatý medvěd

Křišťálový medvěd Generation KPlus

Vítěz
  • Liverpoolský brankář
    Liverpoolský brankář

    V tomto filmu není mezi holkama a klukama moc rozdílů, všichni hrají fotbal, zbožňují své idoly, jsou frustrovaní z komplikovaných vztahů, mladých lásek, starostlivých matek a ambiciózních trenérů. A v centru toho všeho je dvanáctiletý Jo…

    Ve filmu Liverpoolský brankář není mezi holkama a klukama moc rozdílů, všichni hrají fotbal, zbožňují své idoly a jsou frustrovaní z příliš komplikovaných vztahů, mladých lásek, starostlivých matek a ambiciózních trenérů. A v centru toho všeho je dvanáctiletý Jo. Ten se však snaží vyhýbat všem stresovým faktorům – potenciálním přítelkyním, matce i trenérovi fotbalu. Jediné, co ho zajímá, je vzácná fotbalová karta, kterou se snaží zoufale získat a o níž je přesvědčený, že je řešením všech jeho problémů. Jo je velmi chytrý, ale jeho tělo je velmi slabé. Přesto se mu daří poměrně dobře, tedy jen do té doby, než získá Liverpoolského brankáře.

    Žánry:Komedie
    63%

    V tomto filmu není mezi holkama a klukama moc rozdílů, všichni hrají fotbal, zbožňují své idoly, jsou frustrovaní z komplikovaných vztahů, mladých lásek, starostlivých matek a ambiciózních trenérů. A v centru toho všeho je dvanáctiletý Jo…

    Ve filmu Liverpoolský brankář není mezi holkama a klukama moc rozdílů, všichni hrají fotbal, zbožňují své idoly a jsou frustrovaní z příliš komplikovaných vztahů, mladých lásek, starostlivých matek a ambiciózních trenérů. A v centru toho všeho je dvanáctiletý Jo. Ten se však snaží vyhýbat všem stresovým faktorům – potenciálním přítelkyním, matce i trenérovi fotbalu. Jediné, co ho zajímá, je vzácná fotbalová karta, kterou se snaží zoufale získat a o níž je přesvědčený, že je řešením všech jeho problémů. Jo je velmi chytrý, ale jeho tělo je velmi slabé. Přesto se mu daří poměrně dobře, tedy jen do té doby, než získá Liverpoolského brankáře.

    Žánry:Komedie

Křišťálový medvěd Generation 14Plus

Vítěz

Cena FIPRESCI - hlavní soutěž

Vítěz
  • Turínský kůň
    Turínský kůň
    „Matko, jsem hlupák!“ Poslední slova filosofa Friedricha Nietzscheho, jehož setkání s týraným koněm vyústilo ve svérázné prozření, uvozují sérii výjevů z vyprahlého života otce, dcery a jejich koně v bezčasé pustině. Chátrající statek, vysychající studna, vzdorovitý kůň, nečekané návštěvy a potulní honáci. Uhrančivé podobenství o samotě, tíživém lidském osudu natočil legendární maďarský režisér Béla Tarr jako své poslední opus magnum. Černobílé obrazy, strohá kamera, minimum dialogů a majestátná hudba tvoří velkolepou filmovou skladbu, navazující na předchozí Tarrova díla (Satanské tango, Werckmeisterovy harmonie). Poslední Tarrův film získal Stříbrného medvěda na MFF v Berlíně 2011.
    Žánry:Drama
    73%
    „Matko, jsem hlupák!“ Poslední slova filosofa Friedricha Nietzscheho, jehož setkání s týraným koněm vyústilo ve svérázné prozření, uvozují sérii výjevů z vyprahlého života otce, dcery a jejich koně v bezčasé pustině. Chátrající statek, vysychající studna, vzdorovitý kůň, nečekané návštěvy a potulní honáci. Uhrančivé podobenství o samotě, tíživém lidském osudu natočil legendární maďarský režisér Béla Tarr jako své poslední opus magnum. Černobílé obrazy, strohá kamera, minimum dialogů a majestátná hudba tvoří velkolepou filmovou skladbu, navazující na předchozí Tarrova díla (Satanské tango, Werckmeisterovy harmonie). Poslední Tarrův film získal Stříbrného medvěda na MFF v Berlíně 2011.
    Žánry:Drama

Cena FIPRESCI - Panorama

Vítěz

Cena FIPRESCI - Forum

Vítěz

Zlatý medvěd - nejlepší krátký film

Vítěz